نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آذر 1396 - 11:38
سینما به عنوان یکی از سیستم های مولد فرهنگ در یک جامعه همواره مورد توجه دولت و دولتمردان برای تاثیرگذاری از این بستر در فرهنگ جامعه بوده اند که این سیستم در استان کهگیلویه وبویراحمد با رویکرد انفعالی روبرو بوده است که نیازمند عزم جدی مسئولین برای احیا این بستر در استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد است که چند سالی است پس از تخریب سینما دنا و عدم وجود سینما در شهر رنج می برد که همچون شهر ناقصی است که بخشی از هویت فرهنگی خود را ندارد.

سینما به عنوان یکی از سیستم های مولد فرهنگ در یک جامعه همواره مورد توجه دولت و دولتمردان برای تاثیرگذاری از این بستر در فرهنگ جامعه بوده اند که این سیستم در استان کهگیلویه وبویراحمد با رویکرد انفعالی روبرو بوده است که نیازمند عزم جدی مسئولین برای احیا این بستر در استان است.

تاثیرگذاری رسانه خصوصاً تلویزیون و سینما در جامعه امروز بر کسی پوشیده نیست و همواره یکی از بسترهای ترویج فرهنگ است که در جامعه امروزی شهر یاسوج مغفول مانده است هر چند که یکی از ظرفیت های جدی برای پیشرفت فرهنگی و هدایت هویتی جامعه است که در ابعاد مختلف زندگی امروزی از آموزشی، فرهنگی و اجتماعی گرفته تا سیاست و اقتصاد تاثیرگذاری خاص خود را دارد.

تنها سینما شهر یاسوج، سینما دنا بود که با تخریب آن در حال حاضر یک اسکلت فلزی رشد یافته که به عنوان مجتمع تجاری به کار خود ادامه می دهد و امکان دارد که تبدیل شدن به سینما را نباید در آن جست.


سینما دنا که روزهای کودکی بسیاری از جوانان امروزی و جوانی بسیاری از افراد مسن امروز را خاطره انگیز کرده است امروز با پروژه هایی روبرو شده است که خاطرات آن سینما را نیز به فراموشی سپرده است.

بالاخره سینما دنای شهر یاسوج پس از گذشت 30 سال در دهه 70 تعطیل شد و وعده های مختلفی در بحث احداث سینما بیان شد تا اینکه در سال 1394 کلنگ احداث مجتمعی که بخشی از آن سینمای یاسوج بود بر زمین زده شد. اما هنوز بعد از گذشت از 2 سال از کلنگ احداث این مجتمع به مرحله بهره برداری نرسیده است. مجتمعی که با سرعت کند پیشروی معلوم نیست کی به سرانجام برسد!؟

وقتی در خیابانهای یاسوج قدم میزنیم و به ناگاه به تاریخ سینما دنا برمیگردیم بناگاه دلمان میگیرد از این دست به دست کردنها و با خاک یکسان کردن که به کدامین تدبیر و امید این روزها باید قاب و تصویر بازیگران را در ویدئو کلوپ ها آنهم از نوع قدیمی هاش به تماشا نشینیم؟

 

یکی از زمینه های پر کردن اوقات فراغت جوانان، وجود سینما در شهر است که امروز در سایه نبود آن جوانان این شهر وقت خود را با تفریح غیرسالم پر می کنند و درنبود سینما که خود مولدی برای فرهنگ کشور است، جوانان اسیر اوقات فراغتی شده اند که خود جنس ضد فرهنگ را بر دوش می کشد.

گرچه متولیان فرهنگی استان اذعان دارند که ما در مرکز استان سینما داریم ولی می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که وجود سالن سینمایی در فرهنگ و ارشاد که به صورت نامرتب و  گاه گاه به نمایش فیلم می پردازد وهمچنین در بدنه اداری قرار گرفته است و از طرفی تبدیل یک سالن به سینما را نمی توان به عنوان یک سینما قلمداد کرد و این موضوع را باید پذیرفت که وقتی مردم این دو مکان را به عنوان سینما قبول نداشته باشند که آن هم از این بعد است که سینما جدید مرکز استان حداقل باید به اندازه یک درصد هم که شده از سینمای قدیم شهر یاسوج پیشرفته تر باشد نه اینکه پسرفت کرده باشد و به یک سالن برای نمایش فیلم ها تبدیل شده باشد.

از طرفی حذف سینما در استان خود معضلات فرهنگی زیادی را به دنبال داشته است که از اصلی ترین این عوامل می توان به حذف فرهنگ سینما در شهر یاسوج اشاره کرد. همچنین پر شدن جای خالی سینما با تفریحات ناسالم در استان، نبود فرهنگ سازی اجتماعی، کمبود نشاط و شادابی در بین جوانان، تکثیر غیر مجاز فیلم ها،  نگرانی هنرمندان و هنردوستان و... است.

 

به هر حال باید منتظر بشینیم و ببینیم که مسئولان استانی در این معضل به فکر چاره می افتند و یا همچنان شهر یاسوج و جوانان این شهر باید نداشتن سینما در پایتخت طبیعت ایران را یکی از مشکلات خود بدانند و با آن کنار آیند.

نیاز است که مسئولان نسبت به موضوع سینما به عنوان یکی از چرخه های تولید فرهنگ ایرانی – اسلامی نگاه ویژه داشته باشند و نسبت به اصلاح این ساختار در کوهتاهترین زمان ممکن اقدام کنند.

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی