نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. آذر 1396 - 8:50
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در همایش "والدی حق است یا موهبت"؛
حدود ده تا پانزده درصد از زوجین دنیا نابارور هستند/نود درصد زوجین نابارور دنبال این هستند که به هر طریقی بچه دار شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد: طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه می دهد حدود ده تا پانزده درصد از زوجین دنیا نابارور هستند که نود درصد آنها به دنبال این هستند که بتوانند از طریق یکی از راههایی که امکان پذیر است والد شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ شب گذشته اولین  جلسه کرسی نظریه پردازی در سالن کنعانی دانشگاه علوم پزشکی با حضور پزشکان، اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در این جلسه  دکتر ذوالعدل استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در سخنرانی با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه در روز 27 آذرماه و گفت از اینکه در جلسه ای با نام وحدت حوزه و دانشگاه در خدمت عزیزان هستیم خداوند را سپاسگزاریم.

ذوالعدل بیان کرد: بحثی را که قرار است خدمت عزیزان مطرح نمایم بحث "والدی حق است یا موهبت" می باشد که بعنوان ناقد به این موضوع پرداخته می شود. ابتدا می خواهم  راجع  به چرایی این موضوع مطالبی را عرض کنم که اصلا چرا این بحث مطرح شد.

وی گفت: شما اگر در مبحث حوزه نظام بهداشتی و حوزه سلامت نگاه بکنید بخوص در حیطه  زنان و مامایی، بحث عقیم بودن و محروم بودن از فرزند و بحث روشهای باروری  یک مقوله جدی و مطرحی است که در واقع سالیان سال چه از نظر پزشکی و چه از نظر اخلاق مورد بحث و بررسی بوده و نظریات مختلفی در مورد آن ارائه شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مکاتب مختلف نظریات متعددی داده اند، اعم از مسلمان، یهود، مسیحیت و فرق مختلف اسلامی نظرهای مختلفی را در این مورد ارائه داده اند که آیا اصلا الزامی وجود دارد که فرد حتما بچه دار باشد و آیا طلب فرزند کردن یک اصل و یا یک فرع  برای نظام خانواده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: امروزه ما می بینیم که در قانون مدنی ما بحثی وجود دارد که یکی از دلایل فسخ  نکاخ عقیم بودن است یعنی اگر که در واقع زوجی عقیم بودنش از طریق ادله پزشکی اثبات شود بدون طلاق گرفتن عقد او فسخ  خواهد شد. ما شاهد این هستیم که در مراکز مشاوره بسیاری از مشکلات زوجین ناشی از نداشتن فرزند است و ناظر این هم هستیم که بسیاری از مردم حاضرند با صرف بسیاری از منابع مالی، انسانی و وقت خودشان به هر قیمتی که هست بچه دار شوند.

ذوالعدل اضافه کرد: حتی در این بحث می بینیم مواردی مثل رحم مصنوعی و رحم اجاره ای که همه این ها بحث های مختلف فقهی و اخلاقی و نسب در مورد مسائل حقوقی را به دنبال خواهد داشت حاضرند که از هر طریقی که شده به مورد والدینی دست پیدا کنند.

این نظریه پرداز یادآور شد که این بحث والدینی حق است یا موهبت را می شود از دیدگاههای مختلفی بررسی کرد، می شود یک نگاه فقهی به آن داشت، می توان از دیدگاه اخلاق  به آن پرداخت می شود از دیدگاه سیاسی به آن نظری افکند و اینکه سیاست مداران دنبال چه چیزی هستند؟ آیا دنبال رشد جمعیت و یا دنبال محدود کردن جمعیت هستند؟ بر اساس این می توان تصمیم گرفت که ما آیا این مسیر را ادامه بدهیم و دنبال فرزندآوری برویم و یا به دنبال محدود کردن آن باشیم.

وی گفت: طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است حدود ده تا پانزده درصد از زوجین دنیا نابارور هستند که نود درصد آنها به دنبال این هستند که بتوانند از طریق  یکی از راههایی که امکان پذیر است والد شوند. امروزه ما شاهد این هستیم که در واقع همه این مباحث توسط صاحب نظران مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

این ناقد نظریه پردازی بیان نمود: وقتی از نگاه روانشناختی به این موضوع والدی حق است یا موهبت می پردازیم خانمی که با مراجع به مشاوره روانشناسی و بیان اینکه نتوانسته است فرزندآوری کند احساس کمبود عرت نفس دارد، احساس خجالت و سرشکستگی دارد، احساس غیر مفید بودن دارد  و احساس به درد نخوردن و پوچی در سر می پروراند.

ذوالعدل افزود: من می خواهم از زاویه روانشناسی به این موضوع بپردازم که آیا والد از دیدگاه روانشناسی یک حق است یا یک موهبت. تمام صحبتی که می خواهم مطرح نمایم را در یک ترازویی به بحث می کشانم  که در یک کفه ترازو "باید و الزام" و در دیگر کفه ترازو "خوب" است را به مشورت می نشینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی صحبتش را اینطور پایان داد: تمام صحبت ما این است که آیا والدین باید به هر قیمتی که شده ولو حرام یا اسپرم اهدایی و یا مراجعه به پزشک نامحرم و دست به دامن شدن تمام روش های شرعی و غیر شرعی والد شوند و یا اینکه نه والد شویم بهتر و کامل تر می شویم ولی الزامی در کار نیست.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با اینکه حق چه چیزی هست، تحقیقی در این مورد داشتم که از نظر کلامی حق یعنی چه؟ حق از نظر کلامی در واقع به معنی استوار بودن است و به معنی میانه هم گفته شده و قول محقق یعنی قولی که حتمی هست و بایستی انجام بشود. من می گویم باید حق به طریق را باید گرفت و این شاید یعنی میانه راه را بست و اینکه حق گرفتنی هست ولی به چه طریقی و این حق تا آخر عمر با ما هست و البته آنچه در جای خودش وجود دارد حق است.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی