نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. دى 1396 - 23:43
حال روکش آسفالت های چاروسا نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است که نظارتی صحیحی بر این آسفالت صورت نگرفته است و در مدت کوتاهی شاهد تخریب و آسیب روکش های آسفالت هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛بدون شک می توان حمل و نقل را یکی از مهمترین عوامل زیربنایی اقتصاد دانست. امروزه راهها در جابجایی کالا و نفرات نقش اساسی دارند لذا توسعه و گسترش راهها بر اساس اصول مهندسی بسیار حائز اهمیت است. انتخاب کوتاهترین مسیر بین مبدا و مقصد و همچنین بهره بردن از موادی با کیفیت بالا برای ساخت راه باید جزء اصول اساسی قرار داد. افزایش کیفیت راه ارتباط تنگاتنگ با کیفیت آسفالت بکار برده شده دارد که خود نیز بستگی به کیفیت قیر کار برده شده در ان دارد. اسفالت که ماده ای چسبناک و از ترکیب قیر، ماسه و شن تشکیل شده امروزه مصرف گسترده ای دارد. هر چقدر کیفیت اسفالت بالاتر باشد عمر جاده نیز بیشتر است.

بخش چاروسا یکی از بخش‌های شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.از کنار آن رودخانه زیبای چاروسا عبور می‌کند. قلعه رییسی علاوه بر مرکزیت سیاسی ازنظز جغرافیایی نیز دقیق درمرکز این بخش می‌باشد. بخش چاروسا ۲ دهستان دارد.

چاروسا پنج دهستان و ۳۴۴ روستاباجمعیتی حدود ۲۱۸۰۶ هزار نفر دارد که اغلب روستاها به صورت پراکنده و دور از هم قرار دارند. در این منطقه در سال‌های گذشته مهمترین فعالیت مردم کشاورزی و دامداری بوده و مردم فقط از این طریق کسب معاش می‌نمودند.

استفاده نادرست از قیر در اسفالت و اهمال در شرایط پخت و تهیه قیر و همچنین مشکل زیرسازی آسفالت از عوامل کاهش عمر آسفالت در ایران است. در این میان نظارت ضعیف وزارت راه بر عملکرد پیمانکاران را نمی توان نادیده گرفت. متاسفانه بعضی از این پیمانکاران اقدام به استفاده از قیر نامطلوب در ساخت اسفالت می کنند که اثرات سوء ان به سرعت قابل مشاهده است. 

حال روکش آسفالت های چاروسا نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است که این مورد را همانطور که در تصاویر به وضوح مشخص است می توان دید.

علت این مسائل چیست؟ مشکل از کجاست؟  آیا پیمانکاران دقت لازم را در روکش کردن به کار نمی‌بندند و دلسوزی لازم را در این باره ندارند؟آیا نکات فنی لازم برای آسفالت کردن رعایت نمی‌شود؟ آیا نظام مالی و مقرراتی پیمانکاری آسفالت کشور مشکل دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد عمر مفید آسفالت در کشورهای پیشرفته حدود 13 سال است در حالی که عمر مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال می‌رسد. یعنی عمر آسفالت کشورهای پیشرفته چهار برابر ایران است. به عبارت دیگر، هزینه‌ای که در ایران صرف می‌شود، چهار برابر کشورهای پیشرفته است.

اما نیاز است که مسئولان استان نسبت به نظارت به این موضوع که هدر رفت بیت المال را به دنبال دارد اهتمام ویژه ای به خرج دهند و از کارهای بی کیفتی همچون روکش های این جاده جلوگیری کرده چرا که این موضوع علاوه بر آسیب به بیت المال، نارضایتی و آسیب شهروندان را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی