نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. دى 1396 - 12:07
سد چم شیر می تواند با تامین آب زمین های کشاورزی جنوب کشور، نقش مهمی در توسعه این بخش از کشور داشته باشد اما لازم است منفعت این سد برای کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر سدهای در احداث شده یا در دست احداث همچون کوثر و مارون نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی که با طبیعت بکر و زیبای خود و چشمه ساران فراوان به عنوان یکی از غنی ترین استان ها از لحاظ منابع آبی و پوشش گیاهی شناخته می شود.

در چند سال اخیر که با پدیده کم بارشی در استان روبرو بوده ایم که این موضوع مشکلاتی را برای استان در حوزه آب آشامیدنی و کشاورزی ایجاد کرده است که در برخی موارد این موضوع از حالت یک مشکل خارج شده است و به یک بحران امنیتی با نزاع های دسته جمعی بر سر موضوع آب تبدیل شده است

درحالی که ۱۸۰ رودخانه مهم درکشور شناسایی شده اند دراستان کهگیلویه وبویراحمد چهار رودخانه مهم دارای شناسنامه وجود دارد. این رودخانه های مهم با نامهای بشار، مارون، زهره و خیرآباد درحوزه آبریز خلیج فارس قرار دارند.

ایجاد سد یکی از راه هایی است که همواره به انسان ها کمک کرده است که آب جای و روان را برای استفاده خود در مکانی نگهداری کننند و از آن به بهترین نحو استفاده نمایند و به ویژه در بخش کشاورزی است که به کمک کشاورزان می آید و بخشی از مشکلات آنان را مرتفع می کند واین موضوع در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود رودخانه ها و آب های جاری به عنوان یکی از نقاط اصلی در این موضوع پیگیری می شود.

عملیات ساخت سد چم شیر

عملیات ساخت سد چم شیر اولین سد در کشور در سال 89 با مشارکت سرمایه گذار چینی(نیروگاه برق این سد توسط مهندسان چینی و بدنه سد به دست مشاوران ومهندسان ایرانی) آغاز شد.

طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر - یکی از طرح‌های در حال اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث خواهد شد. تنگه چم شیر با عرض بسیار کم رودخانه زهره را از خود عبور می‌دهد. محل احداث سد توسط یک رشته راه آسفالته مربوط به شرکت نفت که از جاده اصلی نورآباد ممنسی به دوگنبدان منشعب و سرانجام به چاه شماره ۲۰ شرکت ملی نفت منتهی می‌شود، قابل دسترسی است. طبق برآورد اولیه به ۲۳۰ میلیون یورو جهت اجرای این طرح نیاز است و طول مدت اجرا به ۵ سال بالغ خواهد شد.

با احداث سد مخزنی چم شیر، اراضی پائین دست این سد شامل اراضی بندر دیلم در استان بوشهر و اراضی دشتهای جنوبی استان خوزستان (زیدون، امیدیه و هندیجان) از این طرح بهره مند می شوند، این درحالی است  که بیشتر مناطق استان دارای مشکل کم آبی هستند و در تابستان امسال 10 شهر استان با تنش آبی مواجه بودند.

تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران با 16 هزار و 249 کیلومتر وسعت حدود ۱۲ درصد آب روان کشور را در اختیار دارد که هر ساله ۷ میلیارد متر مکعب آب بدون استفاده از استان خارج می شود.

گفتی است سد چم شیر از نوع بتنی غلطکی ( RCC )در 25 کیلومتری جنوب شهر گچساران واقع شده است وطبق گفته مسئولین سد این طرح جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید 175 مگاوات برق در سال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است و با توجه به نزدیکی به شهر گچساران قابلیت گردشگر پذیر بودن نیز دارد.

سد چم شیر گچساران چشم انتظار اعتبار

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران 14 مهر امسال گفت: درشرایط کنونی عوامل اجرایی و پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار فشار زیادی را متحمل می‌شوند به‌طوری که بخش زیادی از کارگاه به‌صورت تک شیفت فعال است.

محمدرضا فاضل افزود: تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس خارجی برای احداث نیروگاه سد چم شیر در این شهرستان هزینه شده است که این اعتبار رو به پایان است.

 

وی اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اختصاص ردیف اعتبار از محل منابع بودجه عمومی داخلی برای تکمیل این طرح مهم و ضروری است.

سهم کهگیلویه و بویراحمد از سد ناکافی است

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه این سد در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما پیش از این نماینده مردم گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی سهم در نظر گرفته شده برای این شهرستان از آب سد "چم شیر" را ناکافی دانسته و بهره دهی بیشتر از سد ونیروگاه چم شیر گچساران را ضروری عنوان کرده بود.

 

غلامرضا تاجگردون چندی پیش گفت: دیدگاهی که سد چم شیر گچساران فقط برای استفاده آبزی پروری و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد اشتباه است و در صورت کاری درست و کارشناسی می توان بخشی از آب زمین های باباکلان و اراضی اطراف آن را تامین کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه آب 110 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر و 40هکتار از زمین های استان خوزستان را تامین می کند، اظهارداشت: استفاده و بهره دهی بیشتر پروژه سد چم شیر گچساران بایستی برای ساکنین این شهرستان نیز توجیه منطقی داشته باشد.

 

سد چم شیر می تواند با تامین آب زمین های کشاورزی جنوب کشور، نقش مهمی در توسعه این بخش از کشور داشته باشد اما لازم است منفعت این سد برای کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر سدهای در احداث شده یا در دست احداث همچون کوثر و مارون نباشد.

سد چم شیر گچساران با پیشرفت کاری ۷۳ درصد در صورت تامین اعتبار در سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی