نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. دى 1396 - 11:26
سن ازدواج در بین مردان دهه 60، 25 سال و سن ازدواج زنان 18 سال بود اما در چند سال اخیر سن ازدواج آقایان 27 و بانوان 23 سال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ هر روز که زمان بیشتر به جلو حرکت می کند درصد آمار بالا رفتن سن ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد سیر صعودی به خود می گیرد و با پایین آمدن زاد و ولد  کانون گرم خانواده در انزوا قرار می گیرد. بدون تردید می توان دلایل اصلی این معضل اجتماعی را در بیکاری جوانان و عدم حرفه و شغل مناسب جستجو نمود.

 

سرگردان بودن جوانان و مهیا نبودن بستر مناسب برای ایجاد شغل، صراط عدم ازدواج را مسدود نموده و نگرش به آینده ای امیدوار کننده را در هاله ای از ابهام قرار داده است تا این روزها هرگاه سخن از داستان مزدوجین به میان می آید با حالتی کسالت آور به نقطه کور زندگی که همان بار معیشتی در نبود شغل است به تفسیر می نشینند.

طبق آمار بدست آمده از دانشگاه علوم پزشکی استان نرخ امار ازدواج نوسانات زیادی داشته است و هرچه زمان به جلو حرکت می کند این آمار بیشتر رشد می کند و می تواند نگرانی های خاص خود را به همراه داشته باشد.

 

ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در باره بالا رفتن سن ازدواج چنین می گوید: سن ازدواج در بین مردان دهه 60، 25 سال و سن ازدواج زنان 18 سال بود اما در چند سال اخیر سن ازدواج آقایان 27 و بانوان 23 است.

وی به دلایل کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: افزایش سن ازدواج، روند رو به رشد تمایل به تک فرزندی، روند افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، سقط جنین و رفتارهای پر خطر و وضعیت اقتصادی و اجتماعی از دلائل کاهش جمعیت است.

 

این مسؤول می افزاید: افزایش سن ازدواج علاوه بر کاهش باروری مشکلاتی بر مادر و جنین ایجاد می‌کند که بهترین سن باروری از 18 تا 35 سال است و حتی 20 تا 35 سال زمان مناسب‌تری برای باروری است.

 

ایلامی باروری بعد از سن 35 سالگی را پر خطر دانست و با اشاره به افزایش ناباروری در میان زوج‌های جوان بیان نمود: استعمال دخانیات، افزایش سن ازدواج، تغذیه و مصرف کم ویتامین‌ها، مصرف کم غذایی دریایی، مصرف بیش از حد چای و قهوه و فقر آهن، چاقی، عدم تحرک، مصرف مکمل‌ها پرورش اندام‌ها، استرس‌ها، مواد سفید کننده و مواد رنگی شیمیایی در ناباروری موثر است.

 

وی با بیان اینکه بیش از 92 درصد مردم استان کمتر از 150 دقیقه در هفته پیاده‌روی می‌کنند خاطرنشان کرد: پیشگیری از بارداری‌های پرخطر، آموزش و فرهنگ‌سازی و جلوگیری از مرگ مادران باردار از اقدامات وزارت بهداشت است.

با این روند رو به رشد می توان آینده سرزمین عشایر نشین کهگیلویه و بویراحمد را چنین ترسیم نمود که منطقه زاگرس نشین با توجه به زندگی خاص خود که ایلاتی و دامپروری را در سر لوحه زندگی خود دارند در آتی این الگوی زندگی از رمق خواهد افتاد و همین امر باعث می شود که به زیرساخت های معیشتی و فاصله گرفتن از آیین آباء و اجدادی خود لطمه ای جبران ناپذیری وارد گردد.

 

نمونه عینی این معضل اجتماعی که در پی بالا رفتن سن ازدواج و پایین آمدن میزان تولد در استان پدید آمده است موجب شده است که با هجوم بی رویه به مراکز شهرها بخصوص مرکز استان همراه گردد و در پی با به وجود آمدن حاشیه نشینی در شهرهای کم ظرفیت و عدم جوابگویی در برابر این سیل جمعیت به فغان آید.

 

به هرحال؛ جامعه ایران رو به پیری پیشرفت می کند و در آینده نه چندان دور می توان افت محسوس راندمان کاری را در این راه مشاهده نمود که به طور حتم می تواند در اقتصاد پویای کشور اثرات منفی به جای بگذارد. آنچه امروزه مستلزم پایین آوردن سن ازدواج و بالا بردن میزان زایش و تولد است را می توان با ایجاد اشتغالزایی و اهتمام دولت در صرف اختصاص هزینه برای ایجاد کارگاههای زود بازده مورد توجه قرار داد، که در پایان با فرهنگ سازی می توان از به وجود آمدن نابهنجاری های اجتماعی که در پی با بالارفتن سن ازدواج و پایین آمدن  زاد و ولد در سطح کهگیلویه و بویراحمد و کشور ممانعت بعمل آورد.

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی