نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. دى 1396 - 7:31
بیشتر مردم به آینده سد شیو امیدوار نیستند و می ترسند که سرانجام سد "شیو" به سرنوشت " سیوند " گرفتار شود و با اجرای این طرح مخالف می ورزند. دولت باید در اجرای این پروژه اعتماد مردم را با خرید اراضی و برآورد خسارات وارده جلب نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ تاریچه این سد شیو به سال 1386 برمی گردد و از آن زمان تا کنون بحث های متعددی در مورد اجرا یا اجرا نکردن آن  در هاله ای از ابهام قرار دارد. این سد بخش سورنا(پشتکوه) شهرستان رستم قرار دارد که برای ساخت آن باید برای تعدادی از روستاهای اطراف مورد ساخت و ساز این سد تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

آنچه مسلم است این است که بیشترین سهم استفاده از این آب برای مصارف کشاورزی شهرستان گچساران و بخصوص باشت مورد نظر است که این روزها بعد از تحقیقات اولیه در سطح ماکت بر روی کاغذ بایگانی شده است و معلوم هم نیست که سرگذشت چندین ساله این سد مخزنی با هسته رسی به کجا بیانجامد.

فاز اول مطلعاتی این طرح که از سال 86 شروع شده به اتمام رسیده و فاز دوم  آن نیز رو به اتمام است. طبق مطالعات انجام شده در صورتی که تمامی مجوزها اخذ شود ارتفاع سد 42 متر خواهد بود بنابراین برخی از روستاها و اراضی کشاورزی در مخزن سد قرار می گیدند و زیر آب خواهند رفت.

 

تنها روستایی که به صورت کامل زیر آب خواهد رفت روستای "نظر آباد" می باشد این روستای کوچک 14 شهید را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده است.

قسمتی از روستاهای بکر سفلی و بکر علیا به علت قرار گرفتن در بدنه سد باید تخریب شود و بسیاری از اراضی روستای های منطقه نیز زیر آب خواهند رفت.

 

در این دیدار مردم واکنش های متفاوتی نسبت به این پروژه داشتند برخی چنین می گفتند که این پروژه یک طرح ملی است و گردن مردم از مو باریک تر است و چه بخواهند و نخواهند باید به این طرح گردن نهند.

برخی نیز به آینده سد شیو امیدوار نبودند و می ترسیدند به سرنوشت سد " سیوند " گرفتار شود و با اجرای این طرح مخالف بودند.

 

با توجه به اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی زیر آب می رود و برخی از روستاها باید جابجا شوند مردم نگران از دست دادن منابع درآمد زایی و امرمعاش خود بودند و شهرک سازی و زندگی در شهرک ها را به سود کشاورزان نمی دانستند.

همچنین با توجه به اینکه بیشتر وسعت این پروژه در شهرستان رستم قرار دارد از مسئولین خواسته شد نام سد را به نام شهدای نظر آباد یا شهدای پشت کوه رستم تغییر نام دهند.

 

از دیگر مطالبات مردم ادامه جلسات با حضور نمایندگان روستاها بود که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد در تمامی جلسات نمایندگان روستا ها حضور داشته باشند.

برخی نیز با اجرای این طرح موافق بودند  اما خواستار مشخص کردن وضعیت تملک زمین ها و خریداری اراضی بودند.

همچنین راه ارتباطی برخی روستا ها از جمله تیرازجون زیر آب قرار می گیرد و مسئولین قول مساعد دادند محور جایگزینی برای این روستاها احداث کنند.

یکی از ساکنین خطاب به مدیر عامل آب منطقه گفت: آیا نمی شد از سد چمشیر گچساران آب مورد نیاز را به شهرستان باشت کشید و زیر بار سد شیو و این هزینه زیاد نرفت؟

علی زارع بخشدار سورنا در این جلسه عنوان کرد: آگاه سازی مردم نسبت به زاوایای طرح لازم و ضروری است این جلسه با هماهنگی بخشداری برگزار شد تا مردم مطالبات خود را بیان کنند و مسئولین سد نیز شبهات را برطرف کنند باید با همکاری مردم تبعات تملک اراضی و جابجایی روستا به حداقل برسد تا هم رضایت مردم جلب شود و هم اجرای سد بدون مشکل پیش رود.

 

  این پروژه از طرف هر دو نماینده وقت ممسنی و رستم و گچساران آقایان شفیعی و تاجگردون پیگیری می شود. مطمئنا بخشداری سورنا، فرمانداری شهرستان و نماینده ممسنی و رستم از هیچ تلاشی برای تامین حداکثری منافع مردم منطقه دریغ نخواهند کرد.

 

مهمترین خواسته مردم اعتماد سازی است و باید  مسئولین سد گام به گام با خرید اراضی و جبران خسارت اعتمادسازی کنند.

به هرحال؛ از آن زمان تا کنون بیش از 10 سال می گذرد ولی تنها چیزی که از این پروژه ملی مانده است همانا راکد ماندن ادامه کار بر روی این پروژه که بنا به دلایل نامعلوم که یکی از این علل را باید عدم تعیین ردیف بودجه مالی برای آن ذکر نمود که در صورت مهیا شدن بستر برای ساخت و ساز این سد می توان به رشد و شکوفایی منطقه در پرتو آب ذخیره شده شیو چشم امید دوخت و زمینه اشتغالزایی را در منطقه بخصوص برای دو شهرستان رستم و گچساران فراهم نمود.

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی