نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. خرداد 1403 - 10:02
شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم دو یادگاری ویژه برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به یادگار گذاشت که ثمرات آن سال‌های سال باعث رونق در این دیار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی 《چهارفصل》: سی اُم اردیبهشت ماه ١۴٠٣ هیچگاه در تاریخ انقلاب اسلامی فراموش نخواهد شد، بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه در این روز سقوط کرده که منجر به شهادت همه سرنشینان از جمله آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشور ایران شد.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، شهید رئیسی خستگی نمی شناخت و همیشه پای کار انقلاب و به دنبال رفع مشکلات محرومان بود.

در این بین می‌توان احیای کارخانه قند یاسوج و افتتاح پتروشیمی گچساران را دو یادگاری ویژه رئیس جمهور شهید در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست.

دو کار ویژه‌ای که اشتغال زایی مناسبی در سطح استان داشت.

طرح پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور دوشنبه، ۲۶ تیرماه با حضورشهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فقید و جواد اوجی، وزیر نفت پس از گذشت ۱۹ سال از مصوبه آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.

مجتمع پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز‌اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری، یک میلیون تن‌اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ (برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که افزون بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری‌اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تأمین می‌شود

پتروشیمی گچساران با برآورد هزینه تمام‌شده حدود ۱. ۳ میلیارد یورو در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، شهرستان گچساران احداث شده است که شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۶. ۳۷ درصد، پتروشیمی کازرون با ۱۰. ۸۰ درصد، پتروشیمی بروجن با ۹. ۰۵ درصد، پتروشیمی ممسنی با ۱۰. ۸۰ درصد، پتروشیمی دهدشت با ۱۰. ۲۳ درصد و گروه مالی سپهر صادرات با ۱۱. ۷۰ درصد سهامداران این شرکت هستند.

این مجتمع قرار است سالانه یک‌میلیون تن‌اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس تولید کند. دهمین مجموعه تولید‌اتیلن کشور به حساب می‌آید و زمینه‌ی ورود صنایع جدیدی در حوزه نفت و گاز  را به کهگیلویه و بویراحمد فراهم می‌کند.

همچنین دوشنبه ۲۶ تیر1402 در جریان سفر استانی رئیس‌جمهور فقید به استان کهگیلویه و بویراحمد، کارخانه «قند شهدای یاسوج»به همت ستاد اجرایی فرمان امام پس از شش سال احیاء شد و پس از طی مراحل بازسازی و نوسازی به مدار تولید بازگشت.

رئیس جمهورفقید دولت سیزدهم  با حضور در کارخانه قند یاسوج ضمن بازدید از خط تولید و بخش‌هایی از این کارخانه با توضیحات مسئولان آن  در جریان وضعیت این کارخانه قرار گرفت.  

شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در جریان این بازدید گفتگویی صمیمانه و بی‌واسطه با کارگران این کارخانه داشت و وضعیت کاری و معیشتی آن‌ها را جویا شد.

کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی ابتدا در سال ۹۹ و در زمان ریاست شهید رئیسی بر دستگاه قضا قفل آن شکسته شد و در ادامه و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت مردمی و به ریاست‌ایشان، طی ۲۲ماه گذشته به مرحله احیای مجدد و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت.

سرمایه احیا شده در این کارخانه ۲هزارمیلیارد تومان و تعداد اشتغال احیای شده مستقیم در گام اول ۱۳۰ نفر و در گام دوم  به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

همچنین با احیای این کارخانه برای ۶۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی