نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. دى 1392 - 9:13
کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنر دست زنان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان با نام تبریز به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

به گزارش چهار فصل نوش‌آفرین جانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به جایگاه و قدمت تولید فرش و گلیم در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بدون شک این استان یکی از استان‌های پیشرو در تولید فرش و صنایع دستی است.

جانی‌پور با بیان اینکه به دلیل رقابت به وجود آمده در بازارهای داخلی و خارجی هنرمندان و کسانی که در کار صنایع دستی هستند باید حمایت بیشتری شوند، تصریح کرد: کسانی که در کار تولید صنایع دستی به خصوص فرش و گلیم هستند علاوه بر آن که از هنر دست خود نان خانواده را تأمین می‌کنند وارثان میراث هنری و معنوی هستند که از نیاکان به آنها رسیده است.

این بانوی کارآفرین دهدشتی با اشاره به فعالیت بیش از پنج ساله خود در زمینه بافت قالی و گلیم زربافت، عنوان کرد: در این مدت بیش از 500 نفر را در دهدشت و شهرهای اطراف آموزش داده‌ام و آموزش‌های آنها به حدی بود که هر یک برای خود یک استادکار و هنرمند کامل هستند.

این بانوی هنرمند دهدشتی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با تشکیل یک تعاونی سعی کردم به کار خود جهت دهم و هنرآموزان این رشته را ساماندهی کنم و در حال حاضر بیش از 70 بانو در این تعاونی مشغول فعالیت و بافت قالی‌های نفیس هستند.

جانی‌پور ادامه داد: برای ما عذاب‌آور است که هنر دست بانوان استان ما با نام سایر استان‌ها به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی دلیل این کار را عدم حمایت دستگاه‌های دولتی از هنرمندان و بافندگان استانی دانست و افزود: چندین سال است که یک سرمایه‌گذار غیربومی دست بافته‌های بانوان ما را که با خون دل می‌بافند به نام تبریز به سایر نقاط کشور و کشورهای خارجی صادر می‌کند.

این تولیدکننده قالی و گلیم زربافت خاطرنشان کرد: چندین سال است که از صنعت و تجارت و میراث فرهنگی استان درخواست ارائه تسهیلات می‌کنم تا بتوانم با تامین مواد اولیه و احداث یک کارگاه و انبار به ساماندهی کار بافندگان تعاونی کمک کنم ولی هیچ یک از این دستگاه‌ها کوچکترین همکاری با ما نکردند و هر یک دیگری را مسئول حمایت از بافندگان می‌دانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 بافنده در این تعاونی مشغول کار به هستند، بیان داشت: اگر دستگاه‌های دولتی وامی 300 میلیون تومانی به ما بدهند با تأمین امکانات و مواد اولیه برای بیش از 150 نفر اشتغال ایجاد خواهم کرد.

این بانوی کارآفرین ابراز داشت: بافندگان ما نیز به دلیل علاقه و نیازی که به کار خود دارند به کار خود ادامه می‌دهند ولی کاش مسئولان حمایت می‌کردند که هنر دستان بانوان استان ما که میراث معنوی کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید، این‌گونه به تاراج نرود.

وی تاکید کرد: با حمایت و به‌کارگیری بافندگان می‌توان کهگیلویه و بویراحمد را به قطب تولید گلیم زربافت در کشور تبدیل کرد.

جانی‌پور عدم شناخت مسئولان میراث فرهنگی و صنعت و معدن را از کار بافندگان قالی و گلیم در استان دردآور دانست و افزود: با بلایی که بر سر بافندگان و هنر دست آنها در این استان می‌آید اگر خون گریه کنیم باز هم کم است چرا که بارها دیده‌ایم که کار بافندگان کهگیلویه و بویراحمد با نام استان‌های دیگر در استان ما به فروش می‌رسد.

وی دست‌بافته‌های بافندگان هم‌استانی را به خصوص در زمینه گلیم زربافت در کشور بی‌نظیر دانست و افزود: اگر مسئولان حمایت کنند می‌توانیم گلیم قالی‌های زربافت بی‌نظیر استان را با نام کهگیلویه و بویراحمد به جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی