نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. دى 1392 - 10:24
عضو انجمن موسیقی ایران گفت: موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مناسبی ندارد و هیچ کس برای موسیقی اصیل این استان دل نمی سوزاند.

به گزارش چهار فصل "کوروش رضوانی فر" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: هیچ کس در زمینه موسیقی این استان حاضر به سرمایه گذاری نیست چراکه انجمن موسیقی کهگیلویه و بویراحمد یک انجمن خصوصی است و بیشتر باند بازی، رفاقت بازی و طایفه گرایی مورد توجه می باشد و کسی توجهی به هنرمندان موسیقی ندارد و مدیریت انجمن موسیقی دست کسی است که تنها تخریب هنرمندان را می داند.

موسیقی رزمی و بزمی کهگیلویه و بویراحمد فراموش شده است

وی اظهارکرد: موسیقی این استان سرمایه غنی است که از پای گهواره و نغمه لالائی مادران ایل سرچشمه گرفته که اگر بتوانیم این نغمه لالائی را ثبت کنیم خدمت بزرگی به موسیقی استان کرده ایم اما موسیقی رزمی و بزمی ما به دست فراموشی سپرده شده که این بسیار نگران کننده است.

این خواننده بومی و محلی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این مطلب که بودجه انجمن موسیقی باید به صورت عادلانه در بین تمام هنرمندان موسیقی استان توزیع شود، خاطرنشان کرد: انجمن موسیقی این استان بیشتر شبیه به یک مجمع خصوصی است و هزینه های این انجمن مشخص نیست در کجا هزینه می شود که این هزینه ها باید به صورت عادلانه در بین اهالی موسیقی توزیع شود نه به صورت رفیق بازی و طایفه گرایی مصرف شود.

رضوانی با اشاره به این مطلب که برای انتشار آلبوم های خود با مشکلات فراوانی داشتم، تصریح کرد: ای کاش قطعه زمینی، ملکی و ماشینی داشتم تا دوباره فدای موسیقی این استان کنم تا سالیان سال برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بماند اما به دلیل همین مشکلات مالی آلبوم دوم خود را تاکنون نتوانسته ام منتشر کنم.

ثبت موسیقی کهگیلویه و بویراحمد به نام سایر استانها

وی ضمن ابراز نگرانی از ثبت موسیقی استان به نام سایر استانها ادامه داد: به دلیل کم کاری و بی توجهی موسیقی کهگیلویه و بویراحمد به نام استانهای بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و برخی نواحی ایران ثبت و ضبط شده است و ما هیچ مدرکی نداریم که ثابت کنیم این موسیقی متعلق به مردم این استان است.

این عضو انجمن موسیقی ایران عنوان کرد: آلبوم "مال کنون"، تصنیع "عزیزم رو رو" کهگیلویه و بویراحمد به عنوان "عزیزم مینا بنوش" با صدای پیشکسوت آواز چهار محال بختیاری مسعود بختیاری به ثبت رسیده است ضمن اینکه در آلبوم "مندیل انتظار"، "کوه دنا را بشکنم خاکش را بویزم" اشعار خداکرم خان بویراحمدی است که به نام موسیقی بختیاری ثبت شده است.

رضوانی بیان کرد: چرا باید خیلی ساده پا گذاشت و گذشت که آلبوم ها و اشعاری که رگ و ریشه و نوع ملودی آن متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و هست به نام دیگر استانها ضبط و ثبت شود؟ پاسخ ما به نسل آینده که جستجو گران فرهنگ و آیین استان هستند چه خواهد بود؟

وی یادآور شد: باید بنشینم و بیندیشیم که برای نغمه ها از لالائی و زمزمه های پای گهواره مادرانمان، صدای "کوچ به کوچ" ایل از سردسیر به گرمسیر، صدای ستیز مردمان در مبارزه با پهلوی و شهنه اسبان ایلمان چه کردیم و برای خدمت به فرهنگ غنی این مردم چه پاسخی خواهیم داد که به گفته استاد فرزانه"زدست تهی بر نخیزد هنر".

مسوولان، فرهنگ و موسیقی را به نسل جوان ما بدهکارند

عضو انجمن موسیقی ایران با تشکر از حمایت های مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هزینه آلبوم دوم خود را حدود 90 میلیون تومان می شود که مدیر کل ارشاد استان مبلغی را در دو قسط اختصاص دادند که قسط اول پرداخت شده ضمن اینکه از مدیر کل ارشاد استان تقاضا دارم فکر تازه ای به حال انجمن موسیقی استان کند و شخص دیگری را به سمت انجمن موسیقی استان منصوب کنند تا وضعیت موسیقی استان بهبود پیدا کند.

رضوانی تاکید کرد: از ما گذشت اما امیدوارم برای ارتقاء ارزشهای هنری که خلاء آن در استان احساس می شود چاره ای بیندیشند چراکه مسوولان، فرهنگ و موسیقی را که غذای روح انسان است را به نسل جوان ما بدهکار هستند.

امکان پذیر نبودن احیاء و معرفی جهانی موسیقی کهگیلویه و بویراحمد بدون حمایت و دلسوزاندن قلبی

وی در پایان با تشکر از صدا و سیمای استان به خاطر تلاش برای احیاء آواها و موسیقی غنی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: متأسفانه عدم حمایت از هنرمندان موسیقی این استان سبب شده تعداد آلبوم های ارائه شده هنرمندان استان بسیار انگشت شمار و در حدی نیست که ادعا کنیم موسیقی کار کرده ایم که مسوولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند و بدانند که احیاء و معرفی جهانی موسیقی اصیل کهگیلویه و بویراحمد بدون حمایت مالی و دلسوزاندن قلبی امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایسنا: "ماه هاشمی"، "شیون افتو"،" یاس نینوا"،" مظلوم عالم"، "عامه زینب"،" رخش بی سوار"،" داد"، "درد گرون"،" شرم او"، "ایل احساس" و اجرا در کشورهای آلمان، سویس، سوئد، ایتالیا و فرانسه از جمله کاره های ارائه شده توسط کوروش رضوانی است.

 


انتهاي پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی