نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. ارديبهشت 1393 - 9:51
مدیر گروه مامایی دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج گفت: زایشگاه بیمارستان امام سجاد(ع) در شان مادران یاسوجی نیست.

به گزارش چهار فصل ،مدیر گروه مامایی دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج گفت: زایشگاه بیمارستان امام سجاد(ع) در شان مادران یاسوجی نیست.

دکتر میترا صفری در جشن روز جهانی ماما در یاسوج سخن می‌گفت، افزود: شعار روز جهانی ماما، ماما هر لحظه با یک خانواده دنیا را تغییر می‌دهد چرا که خانواده اساس جامعه و سلامت جامعه در گروی سلامت خانواده است.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف سازمان بهداشت جهانی در بحث ماماها سلامت مادران و کودکان، مبارزه با ایدز و بیماری‌های مقاربتی است که ماما در این مورد نقش مهمی دارند، اظهار کرد: افزایش فرزندآوری در خانواده و ترویج زایمان طبیعی از مهمترین سیاست‌های کشور در بحث بهداشت است که از ۱۵ اردیبهشت سال جاری زایمان طبیعی در بیمارستان‌های استان اعلام شد.

استادیار مامایی دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج ادامه داد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت به ازای هر ۱۰۰۰ زایمان باید حدود ۳۰ تا ۵۰ ماما وجود داشته باشد که در کشور ۱۰ تا ۱۲ است و در این استان و شهر یاسوج به ازای هر ۱۰۰۰ زایمان که صورت می‌گیرد تنها چهار ماما وجود دارد.

صفری خاطرنشان کرد: ساماندهی زایشگاه‌های استان اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی است و باید فضای زایشگاه‌های استان مناسب و خوشایند مادران باشد که متاسفانه زایشگاه بیمارستان امام سجاد(ع) در شان مادران یاسوجی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولد کودکان در بیمارستان‌ها از طریق بی حسی موضعی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم زایمان طبیعی را در میان زنان و مادران باردار نهادینه کنیم باید کلاس‌های آموزش و آمادگی زایمان برای آنها برگزار کنیم تا زنان ما با یک آرامش و آمادگی زایمان طبیعی انجام دهند.

استادیار مامایی دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج تصریح کرد: ماماهای ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و در محیطی استرس‌آور کار می‌کنند و در معرض بیماری‌های خونی قرار دارند که این قشر از جامعه باید از سختی کار و بخشودگی پنچ سال سابقه کار برخوردار شوند. دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج با کمبود هئیت علمی روبه‌رو است.

صفری یادآور شد: دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج با کمبود هئیت علمی روبه‌روست که در حال حاضر از ۱۵۰ دانشجوی مامایی در این دانشکده سه عضو هئیت علمی وجود دارد. وی عنوان کرد: جایگاه ماما در طرح پزشک خانواده به خوبی تعریف نشده و افراد این طرح در جایگاه واقعی خود قرار نگرفتند به نحوی که در مراکز بهداشتی به عنوان منشی و یا تزریقاتی از این افراد استفاده می‌شود.

مدیر گروه دانشکده مامایی و پرستاری یاسوج گفت: دانشجویان مامایی با فضای آموزشی محدودی مواجه هستند و حتی در زایشگاه‌های ما یک اتاق مناسب وجود ندارد که استادان نکات تئوری را به دانشجویان بیاموزند و حتی برای کارآموزی که این افراد به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند با بی‌مهری‌هایی از سوی پزشکان روبه رو می‌شوند که امیدواریم در این خصوص چاره مناسبی اندیشیده شود.

تشکل مامایی در استان تشکیل شود

صفری در پایان با اعلام این خبر که با ساماندهی زایمان طبیعی اعضاء هئیت علمی مقیم در زایشگاه خواهیم داشت، اضافه کرد: باید تشکل مامایی در استان تشکیل شود و ماماهای ما خواسته‌های خود را از طریق تشکل و صنف مامایی مطالبه کنند.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی