نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. اسفند 1393 - 13:05
روزنامه عصر انتظار در پی اعتراض فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد در صفحه اصلی خود مطلبی با عنوان "پدیده ای نوین در مدیریت" منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، روز گذشته تحصن صنفي فرهنگيان مرکز استان کهگيلويه و بويراحمد با کسب مجوز از دستگاههاي امنيتي و فرياد دادخواهي در رفع تبعيض و بي عدالتي از نظام هماهنگ پرداخت حقوق در ميدان معلم شهر ياسوج برگزار شد.

 

پلاکاردهاي دست نوشته فرهنگيان تحصن کننده با مفاهيم کليدي و ارزشي و بهره گيري از فرامين مقام معظم رهبري مبني بر تشبيه فرهنگ به هواي تنفس نشانگر دلبستگي عميق فرهنگيان فهيم و فکور به نظام ولايي،صنفي و غيرسياسي بودن تحصن بود.

 

براساس اخبار رسيده اين تحصن در اکثر نقاط استان و براساس دعوت کانون صنفي فرهنگيان کشور از طريق فضاي شبکه هاي مجازي شکل گرفته بود و هيچ شائبه و انگ سياسي بجز توجه به مسائل صنفي و معيشتي در آن وجود نداشت.

 

تحصن کنندگان در فضاي آرام،منطقي و معقولانه دور هم جمع شده بودند و خواهان حضور مسئولان استاني در جمع خود جهت انعکاس خواسته هاي صنفي به دولتمردان و مجلسيان بودند اما متأسفانه بي اهميت جلوه دادن تحصن و طرح مستقيم مسائلي از قبيل تصميم مسئولان آموزش و پرورش استان مبني بر عدم اراده حضور در بين فرهنگيان متحصن دقايقي به جدل بين فرهنگيان و تعدادي از پرسنل اداري در حوزه حراست انجاميد که با وساطت يکي از معاونين شعله هاي خشم فروکش کرد و در نتيجه با برانگيخته شدن احساسات تحصن کنندگان و دهان به دهان شدن موضوع،موج جمعيت از ميدان معلم به درب ورودي اداره کل آموزش و پرورش رسيد،از تجمع در ميدان تا حضور در فضاي فيزيکي آموزش و پرورش ساعت ها گذشت و عدم حضور مديرکل و تماشاي وي از پشت پنجره بسته مديريت در طبقه دوم ساختمان مديريت،ابهامات زيادي را براي تحصن کنندگان بوجود آورده بود که چرا زارع پور نسبت به زير مجموعه بي تفاوت و با بي اهميت تلقي کردن موضوع از پشت پنجره بسته مديريت،اعمال مديريت مي کند.

 

در چنين فضايي که گاهي شعله هاي افروخته احساسات بر عقل و منطق غلبه مي نمايد،تدبير،درايت و هوشياري سرهنگ کاشاني معاونت اطلاعات نيروي انتظامي کارساز شد و با حضور در اتاق بسته مديرکل آموزش و پرورش وي را به پرهيز از شيوه اتخاذي و حضور در ميان تحصن کنندگان دعوت نمود.

 

پس از دقايقي که پرسنل اداري در داخل محوطه و متحصنين به نشانه اعتراض از نحوه رفتار مديريتي زارع پور در بيرون از محوطه عزم خود را جزم نموده بودند که به داخل محوطه و يا سالن اجتماعات نروند،معاون پشتيباني و توسعه مديريت در جمع تحصن کنندگان حضور پيدا کرد.ياري پور طي سخناني دعوت به آرامش نمود و فرآيند اقدامات اداره کل آموزش و پرورش را در راستاي تحقق مطالبات صنفي فرهنگيان و برنامه هاي در دست اقدام برشمرد ولي در برخي موارد با اعتراض و هوراي تحصن کنندگان مواجه شد.

 

اين هورا کشيدن مويد فقدان مقبوليت مديريتي و فاصله عميق بين مديران اين دستگاه با بدنه جامعه معزز فرهنگي است.بدين مفهوم که قبيله گرايي و نگاههاي صرفا سياسي در بين جامعه فرهنگي جواب نمي دهد و بلکه توهين به تعهد و تخصص و شايسته سالاري و شعور جامعه محسوب مي شود والا مردم،عاشق و دلباخته نظام ولايي خويش هستند و در تمامي صحنه هاي فرهنگي،سياسي،اجتماعي،اقتصادي اين را نشان داده اند.

 

تقاضاهاي مکرر نمايندگان مجلس و جمع 60 نفري در خصوص استيضاح وزير آموزش و پرورش بيانگر ضعف و ناکارآمدي اين سيستم از صدر تا ذيل است که بايد جهت درمان زخم هاي کهنه و نمک پاشيده قشر فرهنگي به اصلاح ساختار آن همت گماشت که فردا و فرداها دير است.

 

روز گذشته تدبير به موقع يک مقام امنيتي در حوزه اطلاعات نيروي انتظامي توانست به هدايت اين تحصن در راستاي مجوز صادره قانوني کمک شاياني نمايد.اين سرهنگ کاشاني بود که با درک موقعيت حساس و فضاي ملتهب شده تحصن،مدير کل آموزش و پرورش را قانع به حضور در ميان فرهنگيان نمود وشعله هاي خشم آنان را مهار کرد.آفرين بر درايت و تدبير و بصيرت اين فرمانده انتظامي.

 

البته جامعه فرهنگي نيز در شرايط حساس کنوني که دشمنان نظام اسلامي مترصد چنين التهاباتي هستند نبايد از کيد دشمنان غافل گردند و سوژه دست بدخواهان دهند.همه ما متعلق به نظام اسلامي هستيم و بايد زير پرچم مقدس و سه رنگ نظام الهي اسلامي حرکت نمائيم.امروزه دشمنان داخلي و خارجي با انگاره سازي سعي در ايجاد عمليات رواني به منظور بحران اجتماعي و مقابله با نظام اسلامي دارند که اين موضوع در آمريکا بصورت يک تز درآمده است.

 

وقتي که  مسئولان سياسي و امنيتي با کمال احترام و با درک وضعيت رفاهي و معيشتي جامعه فرهنگي نهايت تعامل و همکاري را با صدور مجوز قانوني جهت تحصن معمول داشته،جامعه فرهنگي نيز متقابلا بايد از خطوط قرمز عدول ننمايند و در ميدان استدلال و منطق خواسته هاي خود را به مسئولان و دولتمردان منتقل نمايند تا در فرايندي قانوني پيگيري و نتيجه بخش گردد.

 

آنچه که امروزه در فضاي شبکه هاي مجازي و برخي رسانه هاي داخلي و باجهت دهي شبکه هاي رسانه اي خارجي پيرامون سوءاستفاده هاي مالي و فساد اقتصادي در سيستم بانکي و اداري تبليغ مي شود هدف دار است و جامعه فرهنگي نبايد موضوع صنفي و وضعيت معيشتي خود را به چنين مسائلي گره بزنند زيرا دستگيري،رسيدگي و مجازات عاملين تخلفات در حوزه اقتصادي خود نشانگر نظارت دستگاههاي مرتبط،اقتدار نظام سياسي اسلام و قوه قضائيه است و نبايد اختلاس يا سوء استفاده چند متخلف و نفوذي را به پاي کل مسئولان نظام اسلامي نوشت و بي اعتمادي را نسبت به نظام الهي اسلام دامن زد.نظام اسلامي نيز بايد با اقتدار و صلابت در برخورد با متخلفين و سوءاستفاده کنندگان از موقعيت اداري نشان دهد که تعارف و رودربايستي با کسي نداشته و ندارد.

 

مقام معظم رهبري در پيام کوتاه و پرمغز به همايش مبارزه با فساد اقتصادي به دولتمردان فرمودند که چه با جلسه و چه بي جلسه،مگر نمي بينيد،برخورد کنيد(نقل به مضمون)بنابراين همه در مبارزه با فساد در هر شکلي و در هر سطحي مسئوليم و اين دستور ولي فقيه به منزله دستور حضرت ولي عصر(عج) است.

 

ساختار اداري آموزش و پرورش در سايه سياست زدگي معيوب شده و اين مربوط به يک دوره خاص نيست،متأسفانه برخي کارشناسان نماينده دستگاههاي نظارتي گرفتار دنياگرايي و جاذبه هاي پست و مقام در سال هاي گذشته شدند و براي حفظ جايگاه خود مجيزگوي مطلق مديران شدند و ظلم ها بر فرهنگيان رفته است ولي معتقديم بخشي از کيفر اعمال انسانها در همين دنيا داده مي شود و نبايد در عزم و اراده انقلابي فرهنگيان عزيز تأثير منفي بگذارد که به فرموده مولايمان علي(ع) در نهج البلاغه در کوران حوادث و بلاها بايد آزمون و امتحان پس دهيم تا سره از ناسره مشخص شود.به گزارش عصر انتظار،معاونت سياسي-امنيتي استانداري با حساس دانستن اين تحصن،جلسه اي را نيمه کاره رها کرد و قبل از مديرکل آموزش و پرورش خود را به جامعه فرهنگي رسانيد و در جمع فرهنگيان متحصن به سخنراني پرداخت.

 

فتاح محمدي نيروي انساني را زيربناي توسعه خواند و با بيان اينکه مسئولان واقف به مشکلات فرهنگيان هستند با گريزي به شرايط داخلي و بين المللي از اين قشر فرهيخته خواست که با درک شرايط در بستري قانوني گله مندي خود را در حيطه مسائل صنفي مدنظر پيگيري کنند وي درد فرهنگيان را درد جامعه دانست و آنان را به قانون مداري با تعيين چند نفر به عنوان نماينده جهت پيگيري مطالبات صنفي فراخواند که نحوه رفتار اين مقام سياسي تسکين دهنده آلام جامعه فرهنگي بود.

 

تحصن کنندگان برخلاف مرحله اول که با هورا کشيدن،توجيهات معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني اداره کل آموزش و پرورش را مردود دانستند،نسبت به سخنان اين مقام امنيتي رويکرد معترضانه اي نداشته و حرمت نهادند.

 

اوج برافراشتن پلاکاردهاي دست نوشته متحصنين موقعي بود که معاونت اطلاعات نيروي انتظامي، زارع پور مديرکل آموزش و پرورش را از پشت پنجره هاي فوقاني مديريت که به هر دليل نامعلوم وحشت از حضور در ميان جمع داشت به پايين کشاند و پلاکاردهاي برافراشته حاوي نوشته ها که بر دست جمعيت بود چنين بود:با مدرک دکتري حقوق يک معلم 5/1 ميليون تومان در صنف ديگر با مدرک پايين تر 5 ميليون تومان است/حرف ما معلمين معيشت،معيشت/نه چپ و نه راستيم،فقط معلم هستيم/معلم نان را چه زيبا تدريس مي کند در حاليکه سفره نان خانواده اش خالي است/نان يک شبه 30 درصد حقوق معلمين 14 درصد/نظام هماهنگ،هماهنگ با ساير ادارات/در سال فرهنگ به فرهنگ بي مهري نشود/فرهنگ هوايي است که ما تنفس مي کنيم/فرهنگ است که اقتصاد را مي سازد/آقاي مديرکل اگر يک ماه 500 هزارتومان دريافت کني چه...؟/آقاي مديرکل يک تقسيم ساده  ؟! = 30 ÷ 500/000 آقاي مديرکل نوروز نزديک است جواب زن و فرزند...

 

زارع پور نيز گفت: آموزش و پرورش بزرگترين نقش را در توسعه دارد و ديروز ريزترين چيزها را با نمايندگان شما مطرح کردم و همه مسئولان مطلع هستند.

 

وي افزود:ما خواسته هاي صنفي شما را منعکس کرديم و آخرين جلسه مديران کل دو موضوع با حضور آقاي فاني مطرح شد(در هنگام ذکر نام فاني صداي همهمه و اعتراض فرهنگيان طنين انداز شد)

 

-نظام معلمي مثل نظام مهندسي و نيز سازمان معيشتي و رفاهي معلمان داير شود که خواسته ها از اين طريق منعکس شود اما فرهنگيان بي حرمتي مديرکل را در تأخير دو سه ساعته حضور بزرگترين توهين به فرهنگ قلمداد کردند.

 

فرهنگيان متحصن از ابهامات مالي در شرکت تعاوني فرهنگيان و عدم سود دهي ابراز نارضايتي نمودند و حاکميت عده اي را در طي ساليان مختلف نشانه تخلف و ... برشمردند.از ديگر موارد مطرح شده توسط تحصن کنندگان بي اعتباري معلم و شأن و جايگاه او،انداختن فيش هاي حقوقي در راهروها و پنجره ها بود.عدم انسجام در شناسايي و بيان مشکلات فرهنگيان نيز محرز بود و هر شخص از گوشه اي آسيبي يا مشکلي را طرح مي کرد که نمونه هاي ديگر آن چنين بود:تا امروز در هيچ کارگروه يا شوراي اداره حرفي از معيشت فرهنگيان نشده است.70 درصد فوق العاده ويژه برخي ادارات حاصل تلاش مديران بوده است.

 

معلم 6 ساعت در روز ايستاده و بدون تکيه بر صندلي تدريس دارد و دچار مشکلات ستون فقرات و ديگر عوارض جسمي و روحي شده اند،افزايش 35 درصدي به نيروهاي ستادي شامل بخش آموزشي نمي شود،هيچي نداريم،مسکن،حقوق مکفي و امنيت شغلي مي خواهيم،اعتبار شغلي نداريم.افزايش حقوق ما به اندازه افزايش فيش هاي آب و برق و ... نيست.مجمع صنفي فرهنگيان فعال نيست،5 ميليون وام 26 درصد به گروه خاصي داده شده است.قدرت زندگي و قدرت خريد پايين است و حتي پارچه فروشي هاي شهر هم شرايط ما را با اقساط پذيرفته اند.

 

کارت خريد شرکت اتکا نرخ آن بالاي 20 درصد است و به فرهنگيان به شکل اقساط ده ماهه اجناسي داده مي شود که به 40 درصد سود مي رسد.حال با توجه به اينکه اين تحرکات يک حرکت صنفي در سطح کشور و با موافقت مسئولان بوده است مجلسيان تعهد و وفاداري خود را در وضع قوانين عادلانه نشان دهند و از جانب ديگر دعوت مي کنيم که فرهنگيان با ضابطه مندي و پرهيز از هنجارشکني مطالبات خود را پيگيري نمايند.

منبع : روزنامه عصر انتظار

انتهای پیام/'

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی