نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. اسفند 1393 - 8:23
آن کسانی که زمین‌خواری وکوه خواری می‌کنند،افرادی که جنگلها را قطع و برای خوش‌گذرانی ویلا می زنند،آنهایی که گونه های گیاهی را بی رحمانه ریشه کن می نمایند، افرادی که آب‌های زیرزمینی و سطحی را هدر می‌دهند و... رفتاری ظالمانه دارند که قابل‌بخشش و جبران نیست.

چهارفصل، حجت السلام و المسلمین امرالله اندرزیان در یاداشتی 9 بندی نوشت:

 

1- رهبر معظّم انقلاب در مسئله ی محیط‌زیست و حراست از آب، خاک، هوا و همین‌طور منابع طبیعی، حجت را بر همگان بویژه مسئولین تمام نموده‌اند.

2- امام صادق(ع)فرمودند:انفال اموالی است که از دارلحرب بدون جنگ گرفته می شود وهمچنین سرزمینی که اهلش آنرا ترک کرده واز آن هجرت می کنند(وآن فئی نامیده می شود) و میراث کسی که وارثی نداشته باشد، سرزمین واموالی که پادشاهان به این وآن می بخشیدند، جنگل‌ها، بیشه‌زارها، دره‌ها و سرزمین های موات که همه ی اینها از برای خدا، پیامبر و قائم‌مقام پیامبر دانسته‌اند که حق هرگونه دخل و تصرف درجایی که به مصلحت خویش ومصلحت مردمی که تحت تکفل او هستند ببیند مصرف خواهد کرد.(تفسیر نمونه ج7ص82)

3- منابع طبیعی و همه ی اموالی که مالکی نداردمتعلق به بیت المال و مخصوص حکومت اسلامی بوده که حراست از آن واجب، وهر گونه تصرف بدون اذن حاکم الهی حرام است.

4-  یکی ازاقسام چهارگانه ظلم(همانند ظلم به خدا در رها نمودن احکام و دستورات الهی ، ظلم به مردم و ظلم به خود)  ظلم به طبیعت و محیط‌زیست است.

5- آن کسانی که زمین‌خواری وکوه خواری می‌کنند،افرادی که جنگلها را قطع و برای خوش‌گذرانی ویلا می زنند،آنهایی که گونه های گیاهی را بی رحمانه ریشه کن می نمایند، افرادی که آب‌های زیرزمینی و سطحی را هدر می‌دهند و... رفتاری ظالمانه دارند که قابل‌بخشش و جبران نیست.

6- آیا افرادی که بدون اجازه حکومت اسلامی در دامنه کوه‌ها، تپه‌ها و جنگل‌ها، ویلا زده اند ،منزل مسکونی ساخته اند، اعمال عبادی آنها صحیح است؟آیا حقوق خانواده خود را رعایت نموده اند؟

7- اگر مسئولی به خاطر رابطه قومی،حزبی وگروهی به طور غیرقانونی مجوز ساخت وساز داده باشد، نسبت به این بذل و بخشش بی حساب وکتاب، مدیون نظام، مردم و بیت‌المال هست یانه؟  

 

8- درحالی که رهبر معظّم انقلاب درمورد زمین خواری وکوه خواری فرمودند:بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرارگیرند،آیا کسانی که در منابع طبیعی تصرف و به محیط زیست خسارت وارد نموده اند ازنظر شرعی وقانونی درست است؟آیا زندگی کردن ویا ارتزاق نمودن ازاین طریق با سبک زندگی اسلامی سازگار است؟

9- آب، خاک و هوا  سه عنصر اصلی در مسئله ی محیط‌زیست و از نعمت‌های بی‌کران و بی‌شمار الهی است که در آیات و روایات مورد تأکید قرارگرفته و بر همگان به‌ویژه مسئولین لازم است که از آن‌ها به‌خوبی حفاظت و حراست کنند.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی