نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. آبان 1394 - 9:11
در پی حمله تروریستی به مردم فرانسه:
وقتی از تاریخ درس نگرفتید/ داعش چاقویی که دسته خود را برید
نویسنده: 
ایوب دامیار
داعش دامن گیر مردم و ملتی شد که چوب خور سیاستهای جاه طلبانه و منفعت خواهانه دولتمردان خود شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، ایوب دامیار دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به بررسی حادثه تروریستی چند روز گذشته در فرانسه پرداخت و نوشت:  تجربه بشری مصادیق زیادی را به خود دیده که تاریخی شده اند و در تاریخ بشر ماندگار مانده اند.

 

تجربیاتی که اگر آنها را در قالب اختراعات و ابداعات بررسی کنیم ، متوجه خواهیم شد که آفات بد این اختراعات دامن گیر بشریت شده است و از اصل خود دور مانده اند. و بر خلاف ایده اولیه بوجود آورنده آنها به مرور زمان به یک بدیل تبدیل شده و عکس هدف ابتدایی را هویدا کرده اند.

 

با قاطعیت می توان گفت اگر "رابرت جولیوس اوپنهایمر آلمانی و انریکو فرمی" پدران بمب اتم در جهان، می دانستند که اختراع آنها چه بلایی سر بشریت می آورد سراغ اختراع دیگری می رفتند.

 

اگر می دانستند اختراعی انجام داده اند که قرار است بعدها هیروشیما و ناکازاکی را با خاک یکسان کند، نه تنها به چنین کاری دست نمی زدند؛ که دیگران را هم از انجام آن منصرف می کردند.

 

اگر اختراع میخائیل کلاشینکف(مخترع اسلحه کلاشینکف) یک بار هم که شده بود برای آسیب رساندن به خودش مسلح می شد؛ مطمئنا اولین نادم کار خود لقب می گرفت. و مصادیق دیگر..... که می تواند مکمل نشان دادن وضوح این جملات باشد.

 

اگر با یک نگاه خوشبینانه به این اختراعات بنگریم و بپذیریم که این مخترعین هدف منفی از اختراعات خود نداشتند متوجه خواهیم شد که نباید اصل آنها را زیر سئوال برد، چرا که می شود آنها را به نفع بشریت به کار برد و استفاده صحیح از آنها کرد نه سوء استفاده...

 

در کنار این اقدامات فردی اقدامات دیگری هم هستند که یا آگاهانه یا ناآگاهانه؛ جامعه بشری- جانوران و مخلوقات را هدف قرار می دهند : از جمله؛ آلوده کردن محیط زیست که همه حیوانات و مخلوقات را هدف قرار می دهد.

 

 همه اینها را گفتیم تا برسیم به ساخته و اختراعی که حتی به این ضرب المثل(چاقو دسته خود را نمیبرد) هم شورید و عکس آن را ثابت کرد. اقدام و اختراعی که نقطه تمرکزش نه همه جاندران، بلکه ناطقان روی زمین را هدف قرار داه است.

 

آری در روزگاری که اصل ضرب المثل ها هم کمک کننده این هستند که آه مظلوم هیچ وقت بی پاسخ نمی ماند، شاهد اتفاقی هستیم که خیلی راحت نشان می دهد که باید عکس ضرب المثل را مصداق قرار داد نه اصل آن را.

 

داعش" داعش و باز هم داعش ، پدیده شوم و موجود بی هویتی که دولت های غربی و مصداق بارز آنها کشور" فرانسه" آن را بوجود آوردند و در عین ناباوری دامن گیر مردم و ملتی شدند که چوب خور سیاستهای جاه طلبانه و منفعت خواهانه دولتمردان خود شده اند.

 

 دولت هایی که در ابتدا تصورشان این بود که با بوجود آوردن داعش جلوی نفس های ملل آزادیخواه و مخالف استبداد را می گیرند.

 

 اما نقشه آنها خوب جواب نداد و مردم کشوری که خود یکی از حامیان اصلی تروریسم و داعش بود چند روز اخیر شاهد هدف گیری خود توسط داعش شده اند. علی الظاهر این گونه می نماید زیرا از جنبه دیگری می توان گفت خود این حملات هم احتمال دارد ساختگی باشد و بعید نیست که در آینده ساختگی بودن آنها هم عیان شود.

 

ما فعلا به همین بسنده می کنیم که همیشه اختراعات ما اهداف اولیه خود را دنبال نمی کنند؛ بلکه ممکن است خلاف آنها نیز ثابت شود و این گونه است که باید گفت " داعش ساخته و اختراعی شد که به مخترع و سازنده اش رحم نکرد.

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی