نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. دى 1394 - 22:41
در پایان نتیجه می‌گیریم جز هدایتخواه سایر کاندیداهای مطرح این دوره از انتخابات در سیاهی نشسته‌اند و روشنایی را نظاره می‌کنند تا بلکه بتوانند آرای سید باقر را از آن خود کنند.

ه گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل ، اوایل دهه ۸۰ اصولگرایان بویراحمد که در انتخابات پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی به دلیل اختلاف سلیقه‌ای که داشتند بازی را به رقیب اصلاح طلب خود یعنی سید باقر موسوی واگذار کرده بودند دور هم جمع شدند تا بر روی یک کاندیدای واحد برای حضور مقتدر در انتخابات مجلس هفتم حضور پیدا کنند.

 

آقایان سیدمسعود حسینی،محمدرحیم دهراب‌پور، مرحوم زنده یاد مفتح و حاج پایدار که روزگاری رقیب همدیگر بودند به این نتیجه رسیده بودند تا با سایر دوستان هم حزبی‌خود از جمله آقایان غلام‌محمد زارعی نماینده کنونی بویراحمد و دنا، خلیفه خلقی‌پور، محمد قاسم عنبری و …. دور هم بنشینند و تدبیری کنند تا مانع حضور سید باقر در مجلس هفتم شوند و طبق بررسی‌های که داشتم این شورای ۱۵ نفره اصولگرایان، رد صلاحیت موسوی حتی در ذهنشان هم خطور نمی‌کرد و برنامه‌ریزی‌شان معطوف به رقابت با سید باقر بود.

 

نشست‌های اصولگرایان با میزبانی عنبری و برخی از اعضا به طور مداوم و مستمر ادامه داشت و همچنان بحث بروی شاخص‌ها و حتی در برخی مواقع مصادیق داغ بود تا اینکه یک روز غلام محمد زارعی تصمیم گرفت راهش را از این شورای ۱۵ نفره جدا کند و سودای نمایندگی را در سر بپروراند.

 

تلاش هم حزبی‌های زارعی برای متقاعد کردنش که از این تصمیم خودداری کند نتیجه بخش نبود و به تنهایی شروع به فعالیت کرد آن موقع تمام تحلیلگران سیاسی معتقد بودند در صورت حضور تا آخر، زارعی بین ۵ تا ۸ هزار رای می‌آورد اما غافل از این بودند که زارعی افق دیگری را پیش بینی کرده است.

 

غلام محمد زارعی که به نوعی کار …. بود و مدتی نیز رئیس حراست استانداری استان را بر عهده داشت خوب وضعیت روز کشور را اعم از نامه برخی نمایندگان مجلس ششم به مقام معظم رهبری که سید «باقر» نیز از طراحان بود، تحصن نمایندگان و اقدامات برخی افراد و گروه‌ها را رصد کرده و روزی را می‎دید که «سید باقر» به طور خودکار از گردونه رقابت خارج شود و در آن موقع یاران سید راهی جز حمایت از زارعی ندارند.

 

…  سید «باقر» رد صلاحیت شد..

کم کم وارد فضای انتخاباتی می‌شویم ولی انگار اعتراض سید باقر به رد صلاحیتش نتیجه نمی‌دهد و باید آرایش‌ها برای رقابت با ستار هدایتخواه استاد اخلاق که مردم بویراحمد ایشان را فردی مومن، متعهد، سخنور و پاک دست می‌دانند، مشخص شود.

اعتراض به رد صلاحیت سید باقر راه به جایی نمی‌برد و اصلاح طلبان باید رقیبی را برای رقابت با کاندیدای جریان اصولگرایی دست و پا کنند اما دیگر بازمانده مطرح کسی نبود جز زارعی که در مظان اتهام پرونده سازی علیه سید باقر در دوران تصدی حراست استانداری‌اش است.

 

اصلاح طلبان بالاخره تصمیم گرفتند از زارعی حمایت کنند و نشستی را در منطقه زیرتل با زارعی برگزار کردند در این نشست زارعی اصطلاح «اصلاحات سوپاپ اطمینان جامعه است» را بکار برد ولی همان موقع بعد از خروج زارعی از نشست یک اصلاح‌طلب می‌گوید زارعی حرف قشنگی زد ولی برای حرکت سوپاپ بخار لازم است که در همین حین درگیری لفطی بین این فرد و یکی از هوادرانش که نیز جزو جرگه اصلاح‎طلبی است بوجود می‌آید ولی در نهایت با وساطت برخی افراد حاضر در نشست از جمله هجیر تشکری ختم به خیر می‌شود.

 

رقابت پایان یافت …هدایتخواه توانست از مجموع ۱۴۲٫۸۴۸ آرای ماخوذه، ۷۸٫۱۵۵ رای را از آن خود کند و به عنوان نماینده بویراحمد و دنا به مجلس معرفی شود.

 

آرای سید باقر رد صلاحیت شده انتخابات مجلس هفتم به سبد غلام‌محمد زارعی رفت …ولی زارعی بی اعتنا به اصلاح‌طلبان و بدون توجه به شعار داده شده اش در منزل جانی پور که «اصلاحات سوپاپ اطمینان جامعه است» راهش را از اصلاح طلبان جدا کرد و به یاران قدیمی‌ و هم حزبی‌اش یعنی اصولگرایان پیوست و حتی در انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت قائم مقامی ستاد انتخاباتی «محمود احمدی نژاد» را در استان بر عهده گرفت.

 

 

مجلس هشتم و نهم نیز همان تراژدی تکرار شد و رقابت میان هدایتخواه و زارعی شکل گرفت و در نهایت آرای اصلاح طلبان به سبد زارعی رفت و به نوعی می‌توان گفت میراث خوار اصلاح طلبان در بازار رد صلاحیت‌ها زارعی بوده است.

 

البته این را نیز باید مرقوم بداریم که شورای محترم نگهبان در این بین نیز طبق قانون به وظیفه‌اش عمل می‌کند و برای رد صلاحیت‌ها مستندات دارد و البته شاید در این راه فردی نیز به غلط و برای رسیدن به اهداف خودش با بی اخلاقی برای کاندیدایی پرونده سازی کند ….

 

مثل اینکه این قصه سر دراز دارد..

کمتر از ۲ ماه تا برگزاری دهمین مارتن انتخابات مجلس وقت باقی است هنوز مرزبندی‌ها مشخص نیست هدایتخواه که در آخرین لحظات ثبت نام به اسرار دوستان سیاسی‌اش در استان و مرکز کشور و بویژه مردم به فرمانداری بویراحمد مراجعه کرد و برای نامزدی نام نویسی کرد در روزهای اول فعالیتش طی مصاحبه‌ای از حضور سید باقر موسوی در انتخابات استقبال کرد و افزود: «سید باقر فرزند بویراحمد است و من او را دوست دارم» مصاحبه‌ای که برخی معتقدند هدایتخواه با این مصاحبه به برخی از دستگاه‌ها متولی کد داد تا سید باقر تایید صلاحیت بگیرد و انتخابات بویراحمد را از فضای قومی و قبیله‌ای که فضای خطرناک و برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب دارد بشکند و در میدان با سید اصلاحات به رقابت بپردازد طوری که حتی برخی از حامیان اسطوره اصولگرایان می‎گویند در صورت رقابت بین این دو نفر، هرکدام پیروز شود می‎تواند عزت بویراحمد را تجدید کند.

 

غلام‌محمد زارعی نماینده فعلی بویراحمد و دنا که با توجه به عملکردش در این دوره و حتی دوره‌های که رای نیاورد به نوعی نداشتن ایدئولوژی وی نمایان است و به قولی «یک چکش سرد می‌زند و یک چکش گرم» و با حرکت‌های سعی دارد خود را در پازل سیاسی بویراحمد حفظ کند و در این مسیر دارد دست و پا می‌زند.

 

زارعی یک روز با امضا بیانیه‌ای خواستار رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی بهرمانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ می‌شود و روزی دیگر همراه با غلام تاجگردون بعد از موفقیت حسن روحانی رئیس جمهور به دیدار هاشمی رفسنجانی بهرمانی می‌رود و روزی دیگر نسبت به صحبت هادی خامنه‌ای اصلاح طلب موضع می‌گیرد که این موضوع سبب واکنش اصلاح‎طلبان می‌شود و در مخالفت با زارعی بیانیه صادر می‌کنند.

 

زارعی دل خوش به رد صلاحیت‌ها نشسته است تا بلکه در این مسیر بتواند برای خود اقبال مردمی دست و پا کند زیرا خوب می‌داند دیگر افکار عمومی تمایلی به زارعی و تفکر و منشش ندارند و بهتر است بگویم ستون فقرات زارعی شکسته است و در هیچ صورتی قابل ترمیم نیست برای صحت این مهم رفتن بین مردم و انجام یک نظرسنجی علمی کافی است.

 

محمد بهرامی شهردار اسبق یاسوج فعلا سکوت پیشه کرده است این استراتژی بهرامی جوان نشانه زیرکی وی است زیرا می‌خواهد در این فضای مبهم از ترکش‌ها دور باشد…شهردار سابق یاسوج که در انتخابات مجلس نهم جوهره خود را اصلاح‌طلبی عنوان کرد و در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد عارف فعالیت داشت و بعد از کناره گیری معاون اول خاتمی به ستاد روحانی پیوست…خوب می‌داند اصلاح طلبان اگر بخواهند تصمیمی عقلانی بگیرند بعد از سید باقر راهی جز  «محمد بهرامی» ندارند زیرا بهرامی یک کف رای بیش از ۲۰ هزار نفری دارد و عملکردش همچون زارعی در کفه ترازوی نقد قرار نمی‌گیرد و در مجموع افکار عمومی ایشان را قوی تر از زارعی می‌داند و بیشتر اعتماد دارند.

 

محمدرضا نیکبخت رئیس سابق علوم پزشکی نیز فعلاً بنا دارد سکوت کند زیرا دل خوش به این است در صورت رد صلاحیت سید باقر اصلاح طلبان از وی حمایت کنند زیرا نیکبخت در گذشته اصلاح طلب بوده و هر چند مدیر دولت احمدی نژاد بوده ولی افکارش اصلاح طلبی است.

 

مهدی روشنفکر کاندیدای که دور گذشته از هسته مرکزی تیم برنامه‌ریزی زارعی بوده توانسته حوزه نفوذ زارعی را در بویراحمد سفلی درو کند و زارعی را در سفلی همچون علیا بدون یار باقی بگذارد و البته این کاندیداها نیز همچون زارعی، بهرامی و نیکبخت نیز دل خوش از حمایت اصلاح‌طلبان است.

 

در پایان نتیجه می‌گیریم جز هدایتخواه سایر کاندیداهای مطرح این دوره از انتخابات در سیاهی نشسته‌اند و روشنایی را نظاره می‌کنند تا بلکه بتوانند آرای سید باقر را از آن خود کنند.


*دانشجوی اصلاح طلب دوره دکتری دانشگاه تهران

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی