نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. اسفند 1394 - 11:18
آبشار یاسوج با چشم‌انداز بدیع و موقعیت ویژه واقع در یاسوج پایتخت طبیعت ایران، در آخرین روزهای اسفنده ماه هنوز در خواب زمستانی به سر می برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، خبرنگار ما دریک روز زمستانی از آبشار یاسوج یا همان نماد پایتخت طبیعت بازدید کرده تا از آخرین وضعیت این آبشار و آماده سازی آن برای ایام عید نوروز و تعطیلات بهاری گزارشی تهیه کند.

 

آماده نشدن برخی از زیرساختهای مهم این تفرجگاه مهم گردشگری مرکز استان، مانند نبود راه مناسب برای رسیدن به قسمت اصلی آبشار و امن نبود برخی از آلاچیق هایی که اخیرا با ریزش سنگ برروی آن ها تخریب شده اند بیشتر از بقیه کمبودها خودنمایی می کند. از طرفی دیگر برخی از سازه های این آبشار عمری چندین ساله دارد که هنوز با نبود هزینه کافی راکد مانده یا ساخته نشده است.

 

پارک  آبشار، این روزها از بی آبی رنج می برد. به گفته کارشناسان و مسئولان یکی از دلایل خشکی آب آبشار یاسوج در ایام زمستان برداشت بی رویه برخی از دستگاههای اجرایی شهرستانی از آبهای بالا دست این آبشار و انتقال آن به شهر بوده که باعث شده این تفرجگاه مهم پایتخت طبیعت در حاشیه قرار گیرد.

 

زیبایی های آبشار یاسوج در خطر خشک شدن

شهردار یاسوج مدتی پیش در گفتگو با خبرنگاران به مشکلات منطقه توریستی پارک آبشار اشاره کردو گفت: متأسفانه به دلیل برداشت غیره اصولی آب از این منطقه توریستی، بیشتر باغات این منطقه که خود نشانه زیبایی این مکان هستند در حال خشک شدند که این موضوع برای ما بسیار نگران کننده است.

 

جاوید با بیان این که باید این موضوع را هرچه سریعتر با حضور مسئولان استانی برطرف کنیم، ابراز کرد: با هماهنگی های به عمل آماده با آب منطقه ای در صدد پمپاژ آب از بستر رودخانه بشار برای آبیاری باغات پارک آبشار و پارک جنگلی برای تهیه زیرساختهای مورد نیاز آن هستیم.

 

مشکل اصلی تفرجگاه مهم شهر یاسوج نبود آب آشامیدنی

وی با بیان این موضوع که یکی از مشکلات اصلی در مناطق تفریحی و توریستی شهر یاسوج نبود آب آشامیدنی و امکانات اولیه است، ابراز کرد: در کارگروهی که با مسئولان شهرستانی صورت گرفت بودجه قابل توجی را برای ساخت امکانات اولیه اعم از سرویس های بهداشتی و مشکل آب آشامیدنی این مناطق اختصاص دادیم.

 

علی اکبری تبار یکی از اعضای شورای شهر یاسوج هم ضمن انتقاد از برداشت بی رویه آب از آبهای روان این تفرجگاه گفت: آب و فاضلاب باید آب آبشار را آزاد کند و جهت تامین آب یاسوج از چاههای عمیق استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه آبشار یاسوج یک مکان تفریحی است و نباید با لوله کشی و انتقال آب آن به وجهه تفریحی اش آسیب زد بیان کرد: طرح جامع آبشار یاسوج در زمان استانداری مهندس نیکزاد در مقطعی از کار اجرا شده است.

 

وی افزود: شورای شهر نیز جلساتی در زمینه آبشار یاسوج برگزار کرده و مصوب شده است که ساخت هتل این مکان به آگهی گذاشته شود تا بتوان از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرد.

 

اما با همه این منوال یکی دیگر از مهمترین ضعف های زیرساختی در این تفرجگاه، نبود نمایشگاههای دائمی و سنتی در این تفرجگاه بوده، هرچند که شهرداری با تخریب برخی از مغازه های قدیمی این تفرجگاه در صدد ایجاد مغازه های دائمی و نمایشگاههای صنایع دستی  در این مطنقه است.

 

نبود زیرساختهایی از جمله سکوهای نشیمنگاه مسافران و آلاچیق های تفریحی در این منطقه محرز بوده و از طرفی دیگر در برخی از مناطق های این تفرجگاه زیبا که همه ساله جمعیت زیادی از گرشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند زیرساختهای مهمی از جمله سرویس های بهداشتی، پارک های کوچک و حتی فواره های تزینی به چشم نمی خورد.

 

خشک شدن برخی از چشمه های این آبشار و لایه روبی نشدن حوضچه های مصنوعی و حتی زیبا سازی نشدن بستر این آبشار باعث شده که تنها نماد گردشگری یاسوج امروز به یک مخروبه شباهت داشته باشد و نتواند دیگر میزبان خوبی برای مسافران و طبیعت دوستان پایتخت طبیعت ایران باشد.

 

از جمله مشکلات دیگر  را می توان کمبود سطل آشغال ، شکستگی های شیرهای آب، جاری شدن فاضلاب بر اثر شستن ظروف به آبشار و مشکلات دیگر که فقط برخی از آنان برطرف شده و بقیه همچنان پابرجا است نام برد.

 

اما زیبا سازی بصری آبشار نیز یکی دیگر از موضوعات مهم این تفرجگاه بوده که همچنان در بلاتکلیفی است که به عنوان نمونه می توان به عدم رنگ آمیزی لوله ها و پلکان هایی که در تنگه آبشار برای استفاده گردشگران از آبهای روان قرار داده شده اشاره کرد.

 

 

پارک آبشار یاسوج تفرجگاهی که در ایام تعطیل بخصوص تعطیلات نوروز باستانی و تابستان پذیرایی خیل زیاد مسافران از اقصی نقاط کشور است امروز به عنوان پتانسیلی عظیم در جنوب غرب کشور  و توریست پذیری بالایی محسوب شده که نیازمند زیرساخت هایی برای توسعه و آبادانی است لذا با نزدیک شدن فصل بهار و ورود گردشگران و مسافران نوروزی و همچنین در راه بودن فصل تابستان این نعمت خدادادی با این همه زیبایی و طراوت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که نفس را در گلوی آبشار تنگ کرده است و ضربان قلبش به کندی به صدا در می آید.

 

 

در این زمینه این پایگاه خبری درصدد است با یک گزارش جامع و مصاحبه با مسئولان مربوطه آخرین روند بازسازی این تفرجگاه را جویا شود.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:صبح زاگرس
انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی