نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. فروردين 1394 - 11:37
ورود زودهنگام دام های عشایر به طبیعت و ریشه کردن گیاهان خوراکی در سطح گسترده توسط مردم این روزها طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد را با چالش جدی مواجه کرده و هیچگونه نظارتی از سوی دستگاه های اجرایی این استان برای مقابله با این معظل وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، همزمان با فرارسیدن فصل بهار و رویش طبیعت هجوم گسترده و بی رحمانه مردم برای برداشت گیاهان خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود و این امر به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های دوستداران طبیعت به شمار می رود.

این روزها افرادی با تیشه، اهرم و کلنگ در طبیعت نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد به ویژه در مناطق سردسیری مشاهده می شود که بی رحمانه گیاهان را از ریشه بیرون می آوردند و هیچ نگهبان و حافظ منابع طبیعی وجود ندارد تا نظارتی داشته باشد و یا هشداری دهد.

هجوم گسترده مردم به طبیعت و ریشه کردن کردن گیاهانی مانند( کنگر ، بیلهر و تره کوهی) در نبود حافظان محیط زیست و منابع طبیعی در کنارجاده های ارتباطی که از دل طبیعت می گذرد نیز مشاهده می شود که دیدن این تصاویر دل هر انسان دوستدار طبیعی را به درد می آورد.

 

هرچند در هفته های اخیر اکیپی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با حضور در برخی از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد مقدار زیادی از گیاهان کوهی را از متعرضان به طبیعت کشف و همه را زیر چرخ خودروها له کردند اما این اقدام نیز نتوانست جلوی دست دازی برخی افراد به طبیعت را بگیرد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد از روند افزایشی دخالت های انسانی، تخریب و تاراج بی رحمانه منابع طبیعی به ویژه گیاهان مرتعی و خوراکی در این استان خبر داد و گفت: این روند طبیعت زیبای مناطق مختلف استان به ویژه در نقاط سردسیری که از گیاهان کوهی برخوردارند را نابود می کند.

 

سرهنگ محمدرحیم برزمند با اشاره به لزوم مشارکت مردم درصیانت از گونه های گیاهی ، دارویی و حفظ طبیعت افزود: از اول نوروز تاکنون 22 متخلف عرضه گیاهان دارویی وخوراکی درکهگیلویه و بویراحمد دستگیر و 22 خودرو و موتورسیکلت در این راستا توقیف شده است.

 

وی با بیان اینکه متهمان و تخریب گران منابع طبیعی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: در نوروز امسال بیش از 60 هزار بوته بیلهر، 50 بوته آنغوزه و حدود 55کیلوگرم نیز بن سرخ از متهمان کشف شد.

 

وی قیمت کارشناسی شده هر بوته بیلهر را 40 هزار ریال، هر بوته آنغوزه را 350 هزار ریال و قیمت هرکیلوگرم بن سرخ را نیز حدود 300هزار ریال اعلام کرد.

 

برزمند میزان خسارات وارد شده ناشی از بوته کنی گیاهان دارویی وخوراکی در کهگیلویه و بویراحمد را به دلیل خطر انقراض این گونه های نادر و کاهش پوشش گیاهی طبیعت گسترده توصیف کرد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمداز توقیف یک دستگاه خودروی وانت حامل 70 کیلوگرم گیاه مرتعی بن سرخ خبرداد و گفت: متهم با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه براساس استانداردها باید 900 هزار دام در مراتع استان بچرند گفت: نسبت چرای دام در مراتع این استان حدود سه برابر ظرفیت مجاز بوده و ورود سه برابری دام عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی این استان نیز شده است.

عزت الله بهشتی فر با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است، ابراز داشت: از مجموع دو هزار و 100گونه گیاهی در این استان افزون بر 425 گونه آن دارویی است.

 

وی برداشت بی رویه از منایع طبیعی را عاملی برای نابودی عرصه های طبیعی دانست و از درحال انقراض بودن برخی گیاهان خوراکی و دارویی شامل بیلهر، کرفس، بن سرخ ، ریواس و تره در سطح استان خبر داد.

 

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 70درصد تخریب و نابودی منابع و عرصه های طبیعی، جنگلی و مرتعی در این استان ناشی از دخالت های انسانی و یا اجرای طرح های عمرانی است.

 

بهشتی فر تاکید کرد: مردم برای حفاظت و صیانت ازمراتع و عرصه های طبیعی  باید با یگان های حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست همکاری داشته باشند.

 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص ورود دام ها به طبیعت مناطق سردسیری این استان گفت: در ستاد تنظیم کوچ مقرر شد عشایر این استان 20 فروردین کوچ خود را آغاز کنند اما به دلیل بارندگی های اخیر برخی از آنها زودتر کوچ کرده اند.

مجید علیپور با بیان اینکه عشایر مجوز دارند دام های خود را از 15 اردیبهشت در مراتع و چراگاه های ییلاقی این استان وارد کنند افزود :‌ بازرسان و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و پاسگاه های نیروی انتظامی با قرار گرفتن در محل ایل راه ها ، از ورود دام در غیر از این زمان جلوگیری و پروانه چرای دامداران متخلف را باطل می کنند.

 

وی افزود: به عشایر شهرستان های کهگیلویه و گچساران توصیه شده است به منظور حفظ طبیعت کوچ خود را بعداز 15 اریبهشت امسال آغاز کنند.

 

مدیرکل اموعشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اکثر دام هایی که در حاشیه مراتع کهگیلویه و بویراحمد طبیعت را تخریب می کنند مربوط به روستاییان است و متولی نظارت بر آنها اداره کل منابع طبیعی استان است که متاسفانه هیچ نظارتی از سوی آنها در این زمینه صورت نمی گیرد.

 

علی پور از شناسایی هشت خانوار در اطراف شهر یاسوج که دام های آنها به مراتع ورود پیدا کرده اند خبر داد و افزود: باید دستگاه های مربوطه از ورود دام های این افراد به طبیعت جلوگیری کرده و تا طبیعت و گیاهان درحال رشد نابود نشوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد 12 هزار خانوار عشایری دارد که بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین دارند.

 نبود نظارت کافی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی ، ورود پیش از موعد دام های روستایی و عشایری به مراتع ، هجوم گسترده مردم برای برداشت گیاهان خوراکی و اجرای طرح های عمرانی عواملی هستند که طبیعت بکر و زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد را در سالهای اخیر به شدت با چالش مواجه کرده و ضروری است مسئولان مربوطه این مهم را مورد توجه جدی قرار دهند.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/200

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی