نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. ارديبهشت 1395 - 23:12
در پي گردشگري اثراتي منفي شامل توليد زباله، آلودگي آب، آلودگي هوا و... به وجود می آید که عدم وجود یک استراتژی مناسب برای مدیریت توسعه این شهر چالشهایی بیشتری بوجود می آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،  محسن مطهریان، دانشجوی کارشناس ارشد طراحی شهری دانشگاه هنرهای زیبا تهران با ارسال یادداشتی برای این پایگاه خبری تحلیلی به نکات جالبی در رابطه با  گردشگری و معضل زیست محیطی  که به این واسطه ایجاد می شود اشاره کرده است.

 

وی نوشت: سازمان گردشگري در بيانيه ي مانيل،گردشگري را نياز اساسي در هزاره سوم معرفي كرده است. شهرها يكي از پربيننده ترين مقاصد گردشگري جهان به شمار مي آيند كه هر ساله پذيراي ميليون ها نفر گردشگرند.

 

مديريت گردشگري اكنون به فعاليتي مهم بدل گشته است كه جريان كارها، اقدام هاي اجتماعي و تغييرات فضايي فراواني را به ويژه در كشورهاي اروپايي شكل مي دهد (تقوایی،1390،ص9)ارتباط بين محيط زيست و گردشگري بسيار نزديك است؛ زيرا كه از ویژگی هاي بسيار مهم محيط زيست، اين است كه جاذبه اي براي گردشگران به شمار مي آيد. امكانات و زيرساخت هاي گردشگري نيز، به نوبه ي خود، از برخي جنبه ها به محيط زيست برمیگردد و همچنين موجب تأثيراتي بر محيط زيست مي شود گردشگري مي تواند هم اثرات مثبت و هم منفي از نظر محيط زيستي به همراه داشته باشد كه پيشگيري از اثرات منفي، از جمله ضرورت ها براي حفظ منابع محيط زيستي و حتي فرهنگي، اجتماعي مناطق گردش پذير است .

 

اثراتي منفي كه در پي گردشگري به وجود می آید، شامل توليد زباله، آلودگي آب، آلودگي هوا، آلودگي بصري، آلودگي صوتي، بروز مشكلات كاربري زمين، شلوغي، ازدحام و ترافيك،رشد بيش از حد بخش خدماتي و رفاهي، آسيب به مناظر و نواحي طبيعي منطقه، تخريب جنگلها و ساير زيستگاههاي منحصر به فرد و خاص و ... است(صالحی،1391،ص2) شهریاسوج بنا بر موقعیت استراتژیک در منطقه و دارا بودن بستر طبیعی و گردشگری مناسب یکی از نواحی گردشگری جنوب ایران می باشد كه هر ساله در فصول گردشگري تعداد بسياري از مسافران از خارج استان به اين منطقه وارد مي شوند.

 

عدم وجود یک استراتژی مناسب برای مدیریت توسعه این شهر چالشهایی همچون، اثرات زيست محيطي مانند آلودگي و تغيير در بافت كالبدي شهری، تغيير منظر نوار ساحلي شهر،تغيير الگوي ترافيكي در فصل گردشگري و... را برای توسعه آتی آن فراهم نموده که این موضوع ضرورت تدوین یک استراتژی جامع برای مدیریت این منطقه ی گردشگری را نمایان می سازد.

 

 

در عین حال گردشگری می تواند به عنوان یکی از فرصت های اجتماعی، فرهنگی و مهم تر از آن اقتصادی محسوب گردد و قطعا گردشکری می تواند تهدید بزرگ برای محیط زیست شهری پایتخت طبیعت ایران باشد که این خود دغدغه های فراوانی را برای همه ایجاد کرده است.باتوجه به موضوعات ارائه شده میتوان به سوالات زیر رسید: 1-سیاست ها و راهبرد های مناسب جهت بهره برداری بهینه از گردشگر پذیر بودن شهر یاسوج چیست ؟ 2- راه حل ایجاد تعادل و توازن بین محیط زیست، گردشگری، فرهنگ و اقتصاد چیست؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی