نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. بهمن 1396 - 7:34
برای مشکلات رسانه هایی که از قدرت تحلیلی برخوردار نیستند و در صراط ذی نفع بودن سلیقه ای یک گروه یا سازمان گام بر می دارند، همواره باید به دلایل کلیدی آن با نگاه منفعت گرایی نگاه نماییم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ با ورود عصر جدید به رسانه و فضای مجازی  و رشد بیش از حد سایت های خبرگزاری، آنچه این روزها به کسالت و رخوت افتاده است؛ همانا گزارش و تیترهای تکراری خبرهایی است که از قوه ادراک و تحلیلی به دور است. انتخاب خبرهای سلیقه ای در خدمت احزاب و تشکل های مختلف می تواند از آفات خبرگزاری های مختلفی باشد که این روزها از هدف و مقصود واقعی خود فاصله گرفته اند.

 

امروزه نقش اساسی رسانه ها و خبرنگاران در مسیر حل مشکلات عموم مردم و شتاب بخشی به روند توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست. توسعه یک فرآیند چند وجهی و چند بعدی است که منحصر به فرآیندهای اجرایی نمی شود و حوزه فرهنگ و اطلاع رسانی نیز یکی از مهمترین ابعاد مسیر توسعه است.

فعالیت های هدفمند خبرنگاران موجب می شود تا نیاز های مردم در تصمیم گیری های مسئولان به صورت اولویت بندی شده مورد توجه قرار گیرند و از طرفی انعکاس تلاش های موثر مسئولان در بخش های مختلف موجب نشان دادن بازخورد تلاش های آنها در جامعه، ایجاد وحدت و پیش بردن امور به سمت توسعه پایدار می شود.

 

نبود قدرت های تحلیل گر در بیان مسایل روز و مشکلات مردم جامعه موجب شده است که عدم آگاهی برای بهروزی و بهتر رشد کردن یک جامعه در قالب مشکلات مختلف کشور مستتر و سرپوشیده بماند. بیرون بودن از دایره گود مردمی و پرداخت نکردن به نحوه مدیریت های حزبی و سلیقه فرصتی خوب برای مسولان فرصت طلبی است که در آینده نافرجام مدیریتی یک کشور دخیل هستند.

 

هرچه زمان به جلوتر حرکت می کند نقش رسانه ها در خدمت بیان مشکلات کمتر می شود و با به خدمت درآمدن مدیریت های سلیقه ای به رسانه های میلی تبدیل می گردند. سیاست های کپک زده رسانه ها هنگامی متجلی و آشکارتر می گردد تا صدای قدم های آهسته و پاورچین گونه این رسانه ها را در پشت درب مدیریت های فرصت طلب بیابیم. باورها در این زد و بندهای رسانه ای چنان به اوج خود می رسد که واقعیت در قالب احساسات رو به افول می گراید و دروغ پنداری ها در راستای واقعیت پردازی نقش ایفا می نماید.

 

برای مشکلات رسانه هایی که از قدرت تحلیلی برخوردار نیستند و در صراط ذی نفع بودن سلیقه ای یک گروه یا سازمان گام بر می دارند همواره باید به دلایل کلیدی آن با نگاه منفعت گرایی نظری افکند که این رسانه ها از فرط حقیقت به افراط می روند و برای رسیدن به مطامع اشخاص و احزاب از هیچ گفتار غیر مربوط ابایی ندارند.

 

باورهای اعتقادی و ایمانی بر این است که اگر در جامعه ای از گفتن حقیقت دوری بجوییم و صراط دردگرایی را مسیر منفعت گرایی خواص به اشتباه طی طریق نماییم این همان ظلمی عظیم به جامعه بشری و سرشت طبیعت انسانی است که با هیچ منشور اخلاقی تطابق نمی پذیرد. جامعه ما جامعه ای اسلامی که برپایه منویات اخلاق مدنی برپا شده است که هرگونه تخطی ناپیدار و متزلزل شده در این مسیر بدون تردید گام برداشتن به نفع مطامع گرایانی هست که هیچگونه منافاتی با جامعه همگرایی ندارد.

 

به هرحال؛ نقش رسانه های تحلیلی و صادق در جامعه ای نمودار پیشرفت و ترقی را از هر دو بعد اقتصادی و اخلاقی طی می نماید و این نقش پر رنگ را می توان در نحوه نگارش و قلم زنی تحلیل گران رسانه ای به وضوح نظاره نمود. جامعه ای که از وجود رسانه های تحلیلی و تعمق بین برخوردار باشد بدون تردید در این جامعه راه فرار برای کسانی که جامعه را دور می زنند بسته می شود و طلوع خورشید حقیقت را از پشت ابرهای تیره نمایان خواهند ساخت.

 

اینجاست که جایگاه سایت ها و خبرگزاری های تحلیلی می توانند بخه عنوان دژی مستحکم در برابر سفسطه گرایان قد علم نمایند و به همه ترفندهای سیاه نمایان روزگار مهر باطل حک نماید. و این همان جایگاه بی بدیل مردمان رسانه ای است که باید بیش از پیش ضمن اطلاع رسانی دقیق و فراجناحی قوه تحلیل خود را بالا ببرند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی