نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. آذر 1393 - 14:14
فیلم سینمایي «شیار ۱۴۳» نمایش رنج زنانه و امیدواري مادرانه دراندوهي بزرگ بوده که با نوعی درام سینمایی جدید باالگوپذیری از سینمای دفاع مقدس آن را برای مخاطب به بار آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل ، شهادت فرزند یک زن جوان، انتظار و غم مادر در نبود فرزند موضوعی تازه ای نیست، تعداد زیادی فیلم مستند، گزارش خبری، برنامه تلویزیونی و اثر ادبی با چنین حس و فضایی ساخته شده، اما نوع نگاه زنانه نرگس آبیار نویسنده و کارگردان و ایفای نقش الفت (مریلا زارعی) این فیلم سینمای را شایسته تحسین و در یادها ماندنی کرده است.

 

فیلم سینمایي «شیار ۱۴۳» نمایش رنج زنانه و امیدواري مادرانه دراندوهي بزرگ است، که با یک نوع درام سینمایی جدید بالگو گیری از سینمای دفاع مقدس، آن را برای مخاطب به بار آورده است.

 

در کل این فیلم تصویری باورپذیر از ماجرایی را روایت می‌کند که بارها با آن مواجه بوده‌ایم، ماجرایی به نام چشم انتظاری مادران شهدا و مفقودالاثر شدن فرزندان برومندشان.

 

در همین زمینه با اسماعیل مدبرمقدم کارشناس رسانه کهگیلویه و بویراحمد در مورد لزوم ساخت چنین فیلم هایی به گفتگو نشسته ایم.

 

سوال: نظر شما به عنوان یک کارشناس رسانه در مورد فیلم شیار 143چیست؟

 

جواب :در ابتدا باید از نرگس آبیار نویسنده و کارگردان این فیلم  که در برگیرنده مزامین بسیار ارزشمند در حوزه دفاع مقدس و  زندگی مادران شهدا است، تقدیر کرد.

 

وی ادامه داد، بسیاری از هزینه های بیت المال را به کارگردانانی می دهند که خروجی کار آنها بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که باید باشد، ولی ساخت این فیلم (شیار 143) نشان داد که می توان با  کمترین هزینه، خلاقیت و ارزشی فکر کردن، فیلمی ساخت که مخاطبان بسیاری را جذب کند.

 

شیار 143را چگونه ارزیابی می کنید؟

می توانم گفت (شیار143) را که مخاطبان آن جزو بهترین ها می دانند، همواره دراذهان باقی خواهد ماند، به ویژه  می توان بازی به یاد ماندنی مریلا زارعی در نقش مادر شهید را یکی از بهترین نقش های ماندگار وی در سینمای دفاع مقدس دانست.

 

سوال: ویژه گی های منحصر به فرد این فیلم را در چه موضوعی می بینید؟

جواب:از نقاط قوی این فیلم بعداز موضوع و بازی خوب مریلا زارعی، می توان آرامشی دانست که از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب را محو خود می کند.

 

نور پردازی خوب، تصویر برداری بالقوه، صحنه آرایی، گریم  جالب و به ویژه استفاده نکردن از فضای شهری تهران و نوع  گفت و گو بازیگران به سبک تهرانی از ویژگی های چشمگیر این فیلم است.

 

سوال: بابودن سینمای اکشن شما چرا بودن فیلم های با مزامین آرام بخش را توصیه می کنید؟

جواب: نکته قابل توجه در سینمای ایران این است که بیشتر مردم کشور به فیلم های آرامش بخش علاقه مند هستند تا فیلم هایی با جلوه های اکشن و تند و ساختن چنین فیلم هایی آن هم با موضوع دفاع مقدس بیشتر از همه مورد پسند همگان است.

 

در کل باید گفت که سینمای جنگ برای ما یکی سینمایی ابدی است که هر روز می توان از دل آن آثار فاخری همچون شیار 143،چ و آژانس شیشه ای را به وجود آورد.

 

سوال:به نظر شما آیا این فلیم به عنوان اولین ساخته نرگس آبیار دارای نواقصی هم بود؟!

جواب:در کنار همه نقاط مثبت این فیلم می توان به چند نکته نیز اشاره کرد، که اگر کارگردان به آنها نیز توجه می کرد بهتر بود.

 

برای مثال لحظه ای که شهید به خواب یکی از اعضای گروه تفحص می آید و از او می خواهد که به (شیار 143) برود و پیکر او را بیابد، کارگردان می توانست برای این حرکت مانور خوبی بدهد ،ولی کارگردان فیلم بسیار راحت از آن عبور می کند، در حالی که این سکانس جزء بخش های تکمیل کننده فیلم بوده و موضوع نام فیلم از روی همین سکانس نام گذاری شده است.

 

به عقیده من در بحث زنده بودن شهدا بر حسب "آیه شریفه ولا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون "شکی نیست و کارگردان فیلم شیار 143می توانست با یک خوآگاهی با الگو پذیری از این علایم و نشان دادن این نکات، بیشتر از همه در این فیلم ازآن استفاده کند.

 

سوال:به عنوان یک مخاطب، خواسته شما از دست اندکاران این فیلم چه خواهد بود؟

جواب:با توجه به اینکه چند هزار نفر از جوانان این مرز و بوم هنوز هم مفقود الاثر هستند و پیکر پاکشان به وطن بازنگشته است و مادران چشم به راهی دارند،کارگردان با بازگشت پیکر شهید به وطن امید را در دلهای مادران شهداء زنده کرد که در این موضوع خود از نقاط قوت فیلم به حساب می آید.

 

جنگ هشت سال به طول انجامید و کسانی که برای دفاع از مرز و ناموس کشور به شهادت رسیدند مردم همین مرز و بوم بودند که تعداد شان کم نبود.

 

هم اینک بیش از ۱۰ هزار مادر چشم‌انتظار داریم که در این سال‌ها عزیزانشان یا در تفحص شناسایی شدند یا همچنان منتظر خبر هستند، خواسته من به عنوان یکی از جوانان این مرز وبوم از دست اندرکاران این فیلم، ساختن چنین آثاری با این گونه مزامین برای زنده نگه داشتن یاد شهداء و خاطره های مادران شهداء در جامعه و انتقال آن به نسل کنونی است.

 

سوال :در آخر؟

جواب :در پایان از تمامی کسانی که در ساخت این فیلم نقش داشتن تقدیر می کنم و امیدوارم باز هم شاهد ساخت چنین فیلم هایی در فضای سینمایی کشور باشیم.

 

به گزارش بویرخبر، فیلم سینمایی (شیار ۱۴۳ )ساخته نرگس آبیار داستان مادر شهیدی است که سال‌ها انتظار بازگشت فرزندش را دارد. مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی وبازیگران این فیلم هستند.

منبع:بویرخبر

انتهای یام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی