نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آبان 1393 - 10:48
یوسف مردای
عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت مطرح کرد:
تلاش جریان روشنفکری برای دیده نشدن فیلم شیار 143
عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ترس از به وجود آمدن نیروهای جدید در عرصه انقلاب را دلیل اکران نشدن شیار 143 دانست .

به گزارش چهارفصل، یوسف مردای در گفت و گو  با سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو) با اشاره به اکران فیلم شیار 143 و استقبال مردمی از این فیلم اظهار داشت: فیلم شیار 143 ما به ازای فیلم آژانس شیشه ای در حوزه مادران شهدا است.

 

وی ادامه داد: آژانس شیشه ای در دهه 70(فیلم حاتمی کیا) به عنوان نمادی از جانبازان بعد از جنگ در تاریخ سینمای ایران شناخته شد دراین دهه هیچ فیلمی نتوانست جایگاه آژانس شیشه را بگیرد.

 

عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با بیان این که این فیلم برای مادران جاوید الاثر است افزود: تاکنون در سینمای بعد از انقلاب فیلمی در حوزه مادران شهدا کار نشده بود اگر در فیلمی جایی به مادران شهدا اشاره شده بود صرفاً در فیلم کوتاه پرداخته بودند، ولی این گونه به جزئیات زندگی مادران شهدا بپردازد، فیلمی نداشتیم.

 

وی تصریح کرد: کارگردان فیلم شیار 143 طوری فیلم نامه را نوشته بود که انسان احساس می کند این فیلم نامه نویس سال ها با یک مادر شهید زندگی کرده است.

 

فیلم لکه ضد فرزندان شهدا است

مردای ابراز داشت:در سال های گذشته فیلم هایی ساخته شد که از سبک زندگی خانواده شهدا دور بود فیلم هایی ساخته شد که می خواستند فرزندان شهدا را به تصویر بکشند اما ضد فرزند شهید و دوروغ بودند.

 

وی بیان کرد: فیلم های ساخته شد که می خواستند ایثارگری ها و فداکاری همسران شهدا را نشان دهند اما بر خلاف تصور بودند، فیلم لکه سال گذشته ساخته شد که در جشنواره فیلم عمار هم جایزه دریافت کرد و یکی از فیلم هایی است که در حوزه فیلم های انقلاب اسلامی جایزه گرفته است، اما این فیلم صددرصد ضد فرزندان شهدا است کارگردان این فیلم حوزه را نمی شناسد.

 

عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با بیان این که کارگردان فیلم شیار 143 با حوزه شناخت کاملی دارد افزود: وقتی مخاطب فیلم را می بیند طوری نیست که دائماً از خانواده و مادران شهدا تعریف و تمجید کرده باشد، بلکه عین واقعیت را به تصویر می کشد، همانطوری که در آژانس شیشه ای واقعیت به تصویر کشیده شد.

 

وی یادآور شد: در فیلم شیار 143 مادر شهیدی را به تصویر می کشد که قریب به یک دهه رادیو را به کمر می بندد تا شاید از رادیوی عراق صدای فرزندش را بشنود و این عین واقعیت مادران شهدای جاوید الاثر در جمهوری اسلامی ایران است.

 

مردای بیان داشت: یکی از دلایل همزاد پنداری مردم با فیلم شیار 143 آن طور که از فرزندان شهدا سوال کردم و می گفتند این فیلم عین واقعیت است.

 

تلاش جریان روشنفکری برای دیده نشدن فیلم شیار 143

 

وی بیان کرد:طی یک سال گذشته تلاش های زیادی شد که فیلم شیار دیده نشود، در جشنواره فیلم فجر در حوزه مسابقه نیامد.

 

عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به این که فیلم شیار 143 از نگاه تماشاگران اول شد،خاطر نشان کرد: وقتی حاتمی کیا فیلم (چ) را به فیلم شیار 143 تقدیم کرد، مسئولان جشنواره مجبور شدند فیلم را در  جشنواره بپذیرند.

 

وی بیان داشت: این فیلم از نگاه تماشاگران و فیلم فجر بهترین فیلم است با این که هنوز اکران نشده است.

 

عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به دلایل اکران نشدن فیلم شیار 143 اشاره کرد و گفت: ترس از به وجود آمدن نیروهای جدید در عرصه انقلاب است.

 

ترس از الگو شدن مریلا زارعی برای بازیگران سینمای ایران

 

وی ادامه داد: نرگس آبیار کسی است که تازه وارد حوزه سینمای دفاع مقدس شده است اینان می ترسند که مریلا زارعی الگوی بازیگران سینمای ما شود.

 

مرادی تصریح کرد: جریانی که در سینمای ما به وجود آمده، موسوم به روشنفکری است و تلاش بسیاری کردند تا این فیلم دیده نشود.

 

وی خاطر نشان کرد: فیلم هم از لحاظ فنی، تصاویرمردم روستایی که فیلم در آن ساخته شده،موسیقی، سبک زندگی،احرتام به لهجه مردم منطقه گذاشته شده و هم از لحاظ محتوایی بی نظیر ترین فیلم در حوزه زندگی مادران شهدا است.

 

عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به یادآوری خاطرات از دیدن این فیلم ابراز داشت: مادر شهیدی در شهرستان کهگیلویه که 30 سال است فرزندش شهید شده در تابستان های گرم دهدشت جلوی در خانه اش می نشیند و می گوید جنازه فرزندم در بیابان ها است و نمی توان زیر کولر بروم این مادران این طور زندگی می کنند.

 

وی اظهار کرد: تاریخ سینمای ایران شنان داده فیلمی که رسانه ها علیه و منتقد آن بودند پرفروشترین فیلم های سینمای ایران شده اند. مردم نشان دادند که تأثیر گذاری در حوزه هنر جدا از فضای رسانه ای روشنفکری است.

 

وی در با بیان این که استان کهگیلویه و بویراحمد استان ایثارگران است گفت: مردم استان در حوزه وفاداری به انقلاب و ارزش های دفاع مقدس حرف اول را در کشور می زند.

 

مردای در پایان با بیان این که سینما یک صنعت است و وجود آن برای استان ضروری است تأکید کرد: صنعت سینما در استان جواب خواهد داد و  دیدن این فیلم می تواند مطالبه گری مردم را نسبت داشتن سینما بیشتر کند.

انتهای پیام/ گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی