نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آذر 1393 - 10:59
معاون فرهنگی وزارت علوم اظهار کرد: اجازه حضور اغتشاش‌گران را در دانشگاه‌های کشور نمی‌دهیم و ما مخالف هر گونه قانون شکنی در این حوزه هستیم و در این راستا از همه همکاران خود خواسته‌ام که در چهارچوب قانون فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

به گزارش چهارفصل، ضیاء هاشمی  در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و مسئولان تشکل‌های دانشگاه فردوسی مشهد که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: در مسیر تحقق اهداف فرهنگی باید از پژوهش بهره برد و فرهنگ به عنوان یک حامی پژوهش شناخته می‌شود لذا بر این اساس یکی از اولویت‌های اساسی دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های پژوهشی است.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم  ضمن تاکید بر ایجاد انگیزه لازم در دانشجویان و پژوهشگران بیان داشت: پژوهشی باید در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور حاکم شود ارتقاء جامعه و دانشگاه در گرو فعالیت‌های پژوهشی است .

 

ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌های کشور

وی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم  دانست و افزود: برای اجرایی‌شدن آن برنامه‌ریزی گسترده‌ای شکل گرفته است و باید بستر مناسب برای رفع دغدغده‌های فرهنگی در کشور ایجاد شود و شرایط مناسب برای طرح سئوال و دیدگاه‌های مختلف فراهم شود.

 

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح توس در باره اهداف برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اظهار داشت: آئین نامه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده  و هیات نظارتی سه نفره نیز در این رابطه شکل گرفته است که به فعالیت ها نظارت می کند تا کارها سریع تر انجام گیرد.

 

وی ادامه داد:خود رهبری نیز به برگزاری این کرسی ها تاکید داشتند و طبق نظر ایشان باید مسائل علمی ،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی و عقیدتی در محیطی سالم مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا سوالات و ابهامات اساسی حل شود .

 

معاون وزارت علوم در پاسخ به سوال دوم خبرنگار صبح توس مبنی بر اینکه آیا پژوهشگری در حال تبدیل شدن به شغل می باشد عنوان کرد:پژوهش گر باید دغدغه مند و هدفمند باشد و نباید این کار به شغل ،عادت و یا سنت تکراری تبدیل و وزارت علوم از ایجاد شغل‌های پژوهشی در تمامی دانشگاه‌های کشور حمایت کند.

 

ضیاء هاشمی اذعان نمود: وزارت علوم از درخواست‌های دانشجویان مبنی بر ایجاد تشکل‌های جدید دانشجوی حمایت می‌کند به شرط اینکه این درخواست‌ها از مسیرهای قانونی پیگیری شود ولی این وزارت اجازه احیای دوباره تشکل‌های منحل شده را نمی‌دهد و چانچه اعضای آن می خواهند فعال باشند بایستی در قالب مجموعه‌ای جدید درخواست‌های خود را به دانشگاه‌ها ارائه دهند و لذا احیای تشکل‌های منحل شده در وزارت علوم صحت ندارد.

 

هیچ سخنرانی مجوز داری در ۱۶ آذر لغو نگردیده است

وی در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: گزارشی مبنی بر لغو سخنرانی هایی دارای مجوز و قانون مند در روز ۱۶ آذر در بین دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و اگر بوده ما از لغو این مجوز خبری نداریم .

 

معاون وزارت علوم با اشاره به اینکه رویکرد اصلی وزارت علوم استقبال از دیدگاه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: مراسمی که مجوز قانونی داشتند توانستند به ارائه برنامه هایشان بپردازند و ما از آنها جلوگیری نکردیم و حتی اوایل آذر ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که از برگزاری مراسم‌های متنوع استقبال کنند و در این زمینه عدالت امکانات را نیز رعایت کنند.

 

ضیاء هاشمی همچنین در جای دیگری از سخنان خود اشاره کرد: در بین برگزار شده در دانشگاه ها ۳۶ درصد سهم بسیج، ۲۰ درصد سهم انجمن‌ها اسلامی و بقیه برنامه‌ها شامل دیگر نهاد‌ها می‌شود.

 

ما به اغتشاش‌گران اجازه حضوردر دانشگاه را نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: اجازه حضور اغتشاش‌گران را دانشگاه‌های کشور نمی‌دهیم و ما مخالف هر گونه قانون شکنی در این حوزه  هستیم و در این راستا از همه همکاران خود خواسته‌ام که در چهارچوب قانون فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

 

وی اضافه کرد: همه گروه‌های سیاسی و همه سلقیه‌ها اجازه دارند در یک فضای آرام دیدگاه‌های خود را عنوان کنند و مدیران دانشگاه‌ها باید از این فعالیت‌ها حمایت کنند.

 

‌وی در انتها با اشاره به برخی زد و خورد ها و درگیری‌های رخ داده در روز ۱۶ آذر تصریح کرد: مسئولین و مدیران دانشگاه‌های کشور موظف هستند  در اجرا شدن قانون عمل کرده  و با قانون شکنان بشدت برخورد کنند.

 

منبع:صبح توس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی