نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. شهريور 1394 - 13:00
مدیر کل پزشکی قانونی استان گفت: اولياء دم با دردست داشتن نامه مرجع قضايي و مدارك شناسايي خود و متوفي به مراكز پزشكي قانوني شهرستان ها مراجعه مي كنند و پرونده براي متوفي تشكيل مي شود و اظهارات اولياء دم ثبت مي شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، دکتر کامروز اميني مدير كل پزشكي قانوني استان کهگیلویه وبویراحمد روند تشكيل پرونده اجساد تا اعلام علت فوت در پزشكي قانوني را به شرح زير بيان داشت: در هنگام فوت يك شخص بايد به نوع مرگ اعم از طبيعي و يا غير طبيعي توجه داشت زیرا  در مرگ هاي طبيعي اعم از بيماري هاي داخلي و غيره توسط پزشك معاينه كننده و يا معالج جسد گواهي فوت صادر مي شود ودر مرگ هاي غير طبيعي اعم از خودكشي، قتل، تصادف و غيره اولين قدم تشكيل پرونده در يك مرجع انتظامي يا قضايي و پس از آن ارجاع پرونده ازمراجع قضايي و انتظامي به پزشكي قانوني جهت صدور جواز دفن است.

 

نحوه تشكيل پرونده در پزشكي قانونی کهگیلویه وبویراحمد

امینی در خصوص تشکیل پرونده در پزشکی قانونی اظهار داشت: اولياء دم با دردست داشتن نامه مرجع قضايي و مدارك شناسايي خود و متوفي به مراكز پزشكي قانوني شهرستان ها مراجعه مي كنند و پرونده براي متوفي تشكيل مي شود و اظهارات اولياء دم ثبت مي شود.

 

وی گفت:  درصورتي كه مرگ شخص در بيمارستان اتفاق افتاده باشد درخواست پرونده بيمارستاني متوفي و درخواست انتقال جسد از سردخانه بيمارستان به سرد خانه پزشكي قانوني انجام مي شود و در غير اينصورت جسد متوفي توسط نزديكان به سردخانه پزشكي قانوني انتقال داده مي شود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: مرگ هاي غير طبيعي در پزشكي قانوني به دو دسته جنايي و غير جنايي تقسيم مي شوند. اجسادي كه با مشخصات مرگ جنايي ارجاع مي شوند و اجساد با مشخصات مرگ هاي غير جنايي كه با معاينه ظاهري نتوان به علت فوت آنها پي برد، كالبد گشايي مي شوند.

 

مکان صدور جواز دفن در استان

امینی ابراز داشت: پس از انجام معاينه ظاهري و يا كالبد گشايي اجساد در تالار تشريح پزشكي قانوني اولياء دم با مراجعه به مركز پزشكي قانوني كه مراحل تشكيل پرونده در آنجا انجام شده است، مي توانند نسبت به دريافت جواز دفن متوفي اقدام نمايند.

 

وی در رابطه با علت طولاني شدن اعلام علت فوت گفت: عمل برداشتن نمونه در اجساد در حين كالبد گشايي و همچنين ارسال اين نمونه ها به استان هاي مجاور جهت انجام آزمايشات سم شناسي، آسيب شناسي، سرولوژي و ژ‍نتيك، روند اعلام علت فوت را طولاني مي كند.

 

این مسئول خاطر نشان ساخت: آزمايشات سم شناسي به جهت بررسي وجود سم و انواع داروها، آزمايشات آسيب شناسي جهت بررسي صدماتي كه با چشم غير مسلح نمي توان مشاهده كرد مانند سكته قلبي، آزمايشات سرولوژي جهت شناسايي نمونه هاي مايع و افتراق نمونه انساني ازغير انساني و آزمايشات ژنتيك نيز در جهت شناسايي اجساد ناشناس بر روي نمونه هاي خون، كبد، ماهيچه، دندان و استخوان انجام ميشود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد چرایی ارسال نمونه هاي آزمايشگاهي به استانهاي مجاور را اینگونه تشریح کرد:  سازمان پزشكي قانوني در بيست سالي كه از تأسيس آن ميگذرد روند رو به رشدی داشته است.

 

وی افزود: به این خاطر که هر استاني طبق امكانات و تجهيزات آن سطح بندي شده است، استان كهگيلويه وبويراحمد تا چند سال قبل در سطح 5 قرار داشت كه با تلاش هاي مسئولين وقت به سطح 4ارتقا پيدا كرد.

 

امینی در ادامه افزود: در تلاش هستیم با افتتاح پروژه ملي مجموعه پزشكي قانوني ياسوج كه هم اكنون 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و بهره برداري آن تا سال آينده سطح آزمايشگاه را به 3 ارتقاء دهيم تا روند پاسخگويي به مردم شريف استان تسريع يابد.

 

به گزارش این پایگاه خبری تحلیلی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد در پایان به نقش دادپزشک  اشاره کرد و گفت: طرح دادپزشک برای مراجعه کمتر مردم به سيستم قضايي و پزشكي قانوني پيشنهاد شده است که با این طرح ضمن جلوگیری از صدور جواز دفن در مواردی که منع قانونی دارد، از ارجاع بی مورد اجساد به پزشکی قانونی و افزایش حجم پرونده های قضایی هم جلوگیری می شود.

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی