نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. فروردين 1395 - 11:32
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:
مراتع کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت دام موجود را ندارد
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعداد دام در استان تقریبا دو برابر مراتع موجود است، گفت: مراتع استان ظرفیت این تعداد دام را ندارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، عزت‌الله بهشتی‌فر صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مراتع استان به ییلاقی، قشلاقی و میان بند تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: مناطقی مانند سمیرم و کاکان مناطق ییلاقی و مناطق گچساران و فیروزآباد فارس مناطق قشلاقی برخی از عشایر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برخی عشایر نیز بومی استان هستند و ییلاق آنها گرگو و بویراحمد و قشلاق آنها نیز گچساران و باشت است.

وی افزود: امروزه به دلیل ایجاد برخی روستاها و تبدیل مراتع به زمین‌های زراعی قسمت اعظمی از مراتع تخریب شده و دیگر وجود ندارد و در نتیجه عشایر جهت تامین علوفه کافی برای دام‌های دچار مشکل شده‌اند.

این مسئول، استانداری، امور عشایر و منابع طبیعی را از جمله دستگاه‌هایی عنوان کرد که زمان و تقویم کوچ عشایر را تنظیم می‌کنند و گفت: با توجه به میزان بارندگی، پوشش گیاهی و وضعیت آب در مناطق ییلاق و قشلاق تاریخ کوچ مشخص شده و عشایر باید با توجه به این تاریخ کوچ خود را تنظیم کرده و اقدام کنند.

بهشتی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه حدود 724 هزار هکتار مرتع ممیزی شده در استان داریم، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد دام استفاده کننده از این مراتع حدود یک میلیون و 700 هزار رأس است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دام استفاده کننده از مراتع تقریبا دو برابر ظرفیت مجاز مراتع بوده و با توجه به اینکه مراتع استان ظرفیت این تعداد دام را نداشته و خطری بزرگ آنها را تهدید می‌کند.

حمزه ارجمند نیز در ادامه گفت: این میزان مرتع ظرفیت 710 هزار واحد دامی را دارد در حالی که تعداد دام موجود در مراتع بسیار بیشتر از این میزان است و این باعث چرای بیش حد دام در مراتع و تخریب زودرس آنها را در پی خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر داشتم مجوز و پروانه چرا برای عشایر، گفت: بر اساس قانون چرای دام در مرتع بدون پروانه چرا و یا مازاد بر ظرفیت تعیین شده در پروانه، جرم محسوب شده و به ازاء هر واحد دامی غیرمجاز 20 درصد ارزش متوسط هر واحد دامی در سال به میزان 900 هزار ریال جریمه اخذ خواهد شد.

وی یادآور شد: ضمنا آن دسته از عشایری که در قشلاق یا ییلاق به منظور شیوه معیشت در قالب طرح‌های تغییر کاربری طرح طوبی یا اسکان عشایر اراضی منابع ملی به آنها واگذار شده و متعهد به کاهش یا حذف کامل دام و ابطال پروانه چرای خویش شده‌اند در صورت تخلف و نگهداری دام در مرتع، علاوه بر تجدید نظر در خصوص عرصه واگذار شده طبق مقررات با آنها برخورد و نسبت به ابطال کلیه مستندات آنها اقدام خواهد شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی