نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. خرداد 1395 - 19:45
افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان شهرستان باشت در کنار مسائل و مشکلات مالی و بیکاری، یکی از موضوعاتی است که با روند رو به رشد خود آرامش بسیاری از خانواده ها را برهم زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، ازدواج، تاریخچه ای به قدمت پیدایش انسان ها در کره زمین دارد و در تمام مکاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای این موضوع اهمیت قایل نبوده است.

اسلام اساس ترقی و رشد و تکامل در تمامی شؤون زندگی را در چگونگی تشکیل خانواده ها می داند و برای این مهم اهدافی در نظر گرفته است; قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و مرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده و به برخی از فواید ازدواج مانند آرامش روحی و جسمی، ارضای غریزه جنسی، ایجاد دوستی و علاقه، بقای نسل و تکامل فرد، اشاره می کند: «از جمله نشانه های وجود خداوند این است که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفریده تا بدان ها آرام گیرید و میان شما و آن ها دوستی و مهربانی قرار داد. در این (دوستی و محبت) برای کسانی که تفکر می کنند، نشانه هایی وجود دارد.»

 

اما، آنچه که در این روزها شاهد آن هستیم، نشانه ها و آثار سستی باورهایی است که هیچگاه در گذشته دیده نشده است و هم اکنون این آثار با رنگ های گوناگون خود را نشان می دهند.

 

در این میان نقش دولت و متولیان امر در بحث ازدواج که در دین اسلام و فرهنگ ما مورد تاکید بسیار قرار گرفته، بسیار حائز اهمیت است. دولت باید در مباحث آموزشی و چه در زمینه ی فراهم ساختن فرصت های شغلی بصورت فعال نقش خود را ایفا کند.

 

این روزها افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان و مردم شهرستان باشت در کنار و زیر سایه مسائل و مشکلات مالی و بیکاری یکی از موضوعات مهم اجتماعی در این شهرستان است که متأسفانه با روند رو به رشد طلاق و کاهش آمار ازدواج آسایش و آرامش روحی و روانی برخی از اهالی باشتی را برهم زده است. 

 

در همین رابطه دکتر کریم رضایی کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در گفتگو با این پایگاه خبری به مهمترین دلایل و موضوعات که باعث کاهش ازدواج و نیز افزایش طلاق در این شهرستان شده است، اشاره کرد و گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی، بیکاری، فقر، بهانه گیری های مختلف و افزایش سن ازدواج از مهمترین دلایل کاهش آمار مربوط به ازدواج در این شهرستان است.

 

وی ادامه داد: اختلاف سلایق، مهریه ها، اعتیاد، بیکاری، چشم و همچشمی، فقر، طلاق های عاطفی، بدبینی، دخالت های اطرافیان و خیانت نیز مهمترین دلایل افزایش طلاق است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی، کاهش سن ازدواج خصوصاً برای دختران را یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش طلاق در این شهرستان دانست و گفت: در شهرهای کوچک خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی و نیز برخی از باورهای خود علاقه‌مند هستند که فرزندان دخترشان در سنین پایین تر ازدواج کنند که این ازدواج‌ها با نرخ بالای طلاق نیز همراه می‌شود.

 

رضایی افزود: به‌گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد بیشترین درصد طلاق‌های ثبت‌شده در شهرستان باشت زیر سن 23 سال است که این طلاق ها ناشی از نگرش‌های نادرست خانواده به ازدواج فرزندان خود در سنین پایین است.

 

وی تاثر شبکه‌های ماهواره‌ای و استفاده ناصحیح از برنامه های اجتماعی موبایلی را عامل دیگر افزایش طلاق دانست و تصریح کرد: الگوهای منفی تربیتی و فرهنگی که اینگونه شبکه ها و برنامه ها بر خانواده ها می گذارد منجر به افزایش آمار طلاق شده است.

 

رضایی تغییر سبک زندگی از زندگی ایرانی - اسلامی به زندگی غربی را یکی از دلایل مهم کاهش ازدواج برشمرد و بیان داشت: وقتی سبک زندگی تغییر می‌کند در نتیجه آن توقعات بالا می‌رود، که نهایتاً این امر منجر به کاهش آمار ازدواج خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی،  ادامه داد: برخی از جوانان تحصیل را بهانه ای برای فرار از ازدواج می دانند و بعد از پایان تحصیلات عالیه که این روزها تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دارد، بعد از پایان تحصیلات به دنبال شغلی مناسب می گردند تا پولی بدست آورند تا بتوانند به قول معروف راحت زندگی کنند و بهترین دوران عمر که همان دوران جوانی است را فدای مقدمات می کنند.

 

بنا بر پیگیری خبرنگار باشت نیوز، در سال 94 تعداد 26 فقره طلاق در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق شهرستان باشت به ثبت رسیده است که نسبت به طلاق های ثبت شده در سال 93 با 23 مورد، علی رغم پایین بودن آمار، ولی در شهرستان کوچکی مثل باشت روند افزایشی به خود گرفته است.

 

این درحالی است که تعداد طلاق در شهر باشت 13 مورد و روستاهای این شهرستان نیز 13 مورد بوده که بیشترین سن طلاق بین گروهی سنی 16 تا 23 یعنی متولدین سالهای 78 تا 71 بوده است.

 

همچنین شهرستان باشت با 215 مورد ازدواج در سال 94 با آمار کاهشی نسبت به مدت مشابه در سال 93 با ثبت 224 مورد نیز با کاهش روبه بوده است.

 

آمار مربوط به ازدواج در شهر باشت نیز 117 مورد و در روستاهای این شهرستان 98 مورد ثبت شده است که بیشترین آمار ازدواج بین گروهای سنی 16 تا 28 سال یعنی متولدین سالهای 78 تا 66 در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق شهرستان باشت به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است شهرستان 20 هزار نفری باشت در جنوب شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

 

گزارش: فاضل کامران

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی