نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. خرداد 1395 - 20:10
روی‌آوری مردم به سمت رمال‌ها و فالگیرها ضرورت کنکاش در چرایی این مسأله را بیشتر نموده است. نوشتار زیر سعی بر آن دارد که جنبه‌های مختلف این موضوع را تا حصول یک نتیجه‌گیری کلی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، روی‌آوری مردم به سمت رمال‌ها و فالگیرها ضرورت کنکاش در چرایی این مسأله را بیشتر نموده است. نوشتار زیر سعی بر آن دارد که جنبه‌های مختلف این موضوع را تا حصول یک نتیجه‌گیری کلی مورد بررسی قرار دهد.
تکیه بر امدادهای غیبی و نیروهای ماورایی از بدو تاریخ یکی از مراجع اصلی مردم برای حل مشکلات‌شان بود. بر همین اساس  فالگیرها، دعا نویس‌ها و رمال‌ها کم کم در بین مردم جای خود را باز کردند.
اما روندی که در عصر کنونی نیز با تکیه بر ابزارهای جدید به حیات خود ادامه می‌دهد، هیچ‌گاه نه از لحاظ علمی و نه از سوی مراجع دینی مورد تأیید قرار نگرفته است.
پر بیراه هم نیست که دینی که تکیه بر عقل و منطق با استفاده از اراده نوع بشر را به عنوان نسخه شفابخش تجویز می‌کند با این گونه موارد سر ناسازگاری داشته باشد.
از سوی دیگر علم که با استفاده از استدلال‌های قوی به دنبال کشف واقعیت‌های موجود می‌گردد، طبیعتاً با خرافات و اوهام تناسبی نخواهد داشت.
برای بررسی بیشتر این موضوع مهم ضمن اجرای یک مصاحبه میدانی با تنی چند از کارشناسان حوزه‌های علم و دین نیز به گفت‌وگو نشستیم، تا از زاویه دید تخصصی‌شان به چرایی مسأله بپردازند .حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانیم.
هیچ کدام از دعاهای این دعانویس‌ها منبع و سند خاص و موثقی ندارد
امام جمعه مارگون در این زمینه به ما گفت: هیچ کدام از دعاهای این دعانویس‌ها منبع و سند خاص و موثقی ندارد و مردم به جای روی‌آوردن به این خرافات، حاجات خویش را از خدای متعال بخواهند.
حجت‌الاسلام رحم‌الله خواجه‌پور اظهار کرد: لازم است مردم به جای اینکه پولهای‌شان را برای این فالگیرها و رمال‌ها خرج کنند آن را برای ساخت ضریح امام حسین(ع) و امام رضا(ع) و یا در جاهای دیگر خرج کنند.
این کارشناس حوزه دینی فرهنگ‌سازی از سوی روحانیون و رسانه‌ها را در این خصوص لازم و ضروری دانست و در ادامه عنوان کرد: مسئولان نیز باید برای پیشگیری بیشتر از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکنند.
عموم برای حل مشکلات خویش به دین و روانشناسان مراجعه کنند
بنا بر این گزارش، همچنین، معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج نیز گفت: اگر با دعاهای دعانویس‌ها مشکلات حل می‌شد، درحال حاضر در دنیا هیچ مشکلی وجود نداشت .
فریبرز نیکدل که خود کارشناس حوزه روانشناسی است، در ادامه افزود: در جامعه‌ای که اعتقادات به این سمت و سو رود، آدم‌ها از حرکت باز می‌ایستند و جامعه دچار سستی می‌شود و به لحاظ علمی و روانشناسی این موضوع یک معضل است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: لازم است عموم برای حل مشکلات خویش به دین و روانشناسان مراجعه کنند و مشورت بگیرند.
کار این فالگیرها تنها یک تسکین مقطعی است
در ادامه پای صحبت‌های مدیرکل اجتماعی ـ فرهنگی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نشستیم.  حجت‌الاسلام سیدعلی‌فتح میرمحمدی ضمن یادآوری این نکته که خداوند به انسان اراده و تفکر داده است، به ما گفت: مراجعه به فالگیرها برای حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، بیماری، ازدواج و… معقول و منطقی نیست، چراکه به نظر من کار این فالگیرها تنها یک تسکین مقطعی در فرد ایجاد می‌کند، ضمن اینکه هر کسی با توجه به اعتقاداتش شاید جواب بگیرد.
وی اضافه کرد: مجموعه ما تاکنون برای مقابله با این مسأله کار خاصی انجام نداده و برنامه‌ای نیز برای آینده نداریم.
مدیرکل اجتماعی ـ فرهنگی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به نظر من این موضوع خیلی گریبانگیر مردم استان نشده و در همه جای جهان رواج دارد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی تأکید کرد: قطع یقین با کسانی که بخواهند پول زیادی از مردم بگیرند و یا سوء استفاده کنند، برخورد خواهیم کرد.
بعضی از این دعانویس‌ها تنها برای پول کار می‌کنند
در یک تحقیق میدانی با مینا ۳۳ ساله در سطح شهر آشنا شدیم. مینا که تحصیلات کارشناسی در رشته ادبیات عرب دارد، به ما گفت: بعضی از این ملاهای قدیمی هست که تا حالا دیدم که گره از کار مردم گشودند البته بعضی از این دعانویس‌ها تنها برای پول کار می‌کنند، پس مردم سعی کنند که برای حل مشکلات خودشان به هر کسی مراجعه نکنند.
زهرا ۲۵ ساله که کارشناس کامپیوتر هست، نیز در این خصوص می‌گوید: اینکه بعضی‌ها می‌گویند دعا تسکین مقطعی است، به این اعتقاد ندارم چون می‌شود آن را تمدید کرد.
زهرا که خودش تجربه مراجعه به یک دعانویس را دارد، افزود: تاحالا چندبار انجام دادم و خیلی خوب بود و به حاجاتم رسیدم، چراکه آدم به هرچیزی اعتقاد داشته باشد، برایش تاثیر دارد.
در پایان با پروانه۲۰ ساله که در رشته داروشناسی درس می‌خواند آشنا شدیم، او گفت: نوشتن سوره احزاب روی پوست آهو باعث گشودن بخت می‌شود وقتی آن را انجام دادم، خیلی خواستگار برایم پیدا شد!
دعانویس‌ها چه می‌گویند؟
اما برای اینکه نگاه نزدیک‌تری به موضوع داشته باشیم، گفت‌وگو با یک دعانویس خالی از لطف نیست.
صابرـ ع ۴۸ساله که در حوالی خیابان سه راه بیمارستان یاسوج کار دعانویسی انجام می‌دهد، ۱۸سال در حال فعالیت در این کار هست.
این دعانویس را در حال جمع‌کردن بساط خویش یافتیم. صابر به ما گفت: روزانه مراجعه‌کنندگان زیادی دارم و درآمد روزانه من متغیر است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دعاهایتان تاثیرگذارند، لحنی تند به خود گرفت و با عصبانیت  گفت: این دعاها برگرفته از قرآن و اهل بیت هست. مگر می‌شود تاثیر نداشته باشند؟
صابر که دیگر کار امروزش به پایان رسید و بساطش را هم جمع کرد، در حال رفتن به ما گفت: تا حالا به هیچ مشکلی در زندگی برنخورده است و حتی یک‌بار برای تنها دخترش دعا نوشت که تاثیرات خیلی خوبی نیز داشت.
هم چنین در ادامه این مسیر به علی ـ ر۳۸ساله یکی دیگر از دعانویسان منطقه برخورد کردیم. علی حدود۱۰سال است که چه به صورت حضوری و چه تلفنی کار مراجعینش را انجام می‌دهد.
این دعانویس دراین باره برای ما توضیح داد: روزانه ممکن هست یک تا۲۰ مورد مراجعه‌کننده داشته باشم که درآمد من از۵۰ تا ۵۰۰ هزار است.
علی بیان کرد: مراجعه‌کنندگان زیادی از دعاهای من جواب گرفتند و هدایا و انعامی بسیار بالایی برای شیرینی به من تقدیم کردند، چون این دعاها برگرفته از کلام قرآن و انبیاست.
این دعانویس همچنین در آخر گفت: که برای حل مشکلات خودم نیز انجام دادم و جواب گرفتم.
اعتقاد به دعانویس‌ها به باورهای افراد بستگی دارد
برای جمع‌بندی موضوع اما به سراغ رامین مرادی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه یاسوج رفتیم. وی  عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی هست و خواستیم تا از نقطه نظر جامعه شناسی به بررسی مساله بپردازد.
مرادی گفت: با وجود حاکمیت گفتمان پزشکی مدرن به عنوان تنها مدل درمان بیماری در عصر کنونی و پیشرفت‌های فراوان در روش‌های درمان، هنوز کسانی هستند که برای حل مشکلات پزشکی خود به درمانگرهای غیر رسمی مراجعه می‌کنند که برای این منظور لازم ‌است ابعاد مختلف این پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
این استاد حوزه جامعه شناسی عنوان کرد: یکی از تبیین‌های چنین رفتاری ارجاع به ارزش‌ها و نگرش‌های افراد جامعه است، چرا که ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای افراد منجر به شکل‌گیری درک و تفسیر آنها در خصوص ریشه‌ها و علل بیماری و انتخاب راه درمان می‌شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهارکرد: عده‌ای گفتمان پزشکی مدرن را مرجع تفسیر و در نتیجه انتخاب روش درمان قرار می‌دهند، عده‌ای نیز عوامل غیرپزشکی را مبنا قرار داده و متناسب با آن دنبال روش درمانی غیر پزشکی می‌روند که ریشه نوع برخورد گروه دوم با بیماری را باید در ارزش‌ها و باورهای متفاوت آنها که منجر به درک و تفسیر متفات از ریشه بیماری می‌شود، جستجو کرد.
نتیجه‌گیری
در پایان باید گفت که روند فزاینده روی‌آوری مردم به سمت رمال‌ها و فالگیرها آن‌گونه که از گفته‌های کارشناسان این حوزه بر می‌آید بیش از همه تحت تأثیر سطح آگاهی افراد است که در این زمینه لزوم کار فرهنگی توسط دستگاه‌های ذیربط و ابزارهای موجود مثل رسانه‌ها در بالابردن سطح دانش و آگاهی‌های افراد نسبت به این موضوع، بیشترین تاثیر را دارد.
————————————
گزارش از سیده‌مهناز خزیر

———————————–

کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی