نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. آبان 1396 - 8:44
سجاد بهرامی مدیر ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری یاسوج: با توجه به اینکه دولت یارانه واحد اتوبوسرانی را حذف کرده است اجرای این برنامه مقرون به صرفه نیست و بضاعت مالی شهرداری در این حوزه هم جوابگو نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ با رشد جوامع بشری و به تبعه آن سرعت پیشرفت شهرها ضرورت می طلبد که بازار حمل و نقل و ناوگان عمومی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. جایگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در ساختار شهری بعنوان امری لاینفک جهت تسریع بخشیدن به امورات روزمره می باشد که اگر بخواهیم از این مقوله غفلت بورزیم همانا از زندگی نوین شهری جا خواهیم ماند.

 

یاسوج بعنوان مرکز پایتخت استان چهارفصل یکی از پر رفت و آمدترین و در نوع خویش شلوغ ترین بار ترافیکی را دارد که بدلیل عدم ناوگان حمل و نقل عمومی روزهای کسالت آوری را می گذراند. افزایش روز به روز مسافرکش های خصوصی و کم پیدا شدن اتوبوس های شهری موجب اتلاف وقت مردم، بالا رفتن کرایه و ترافیک بیش از حد خیابانهای شهر یاسوج گردیده که این روزها سبب نارضایتی شهروندان این شهر گردیده است.

 

از اندک واحد اتوبوسرانی در شهر یاسوج  آن هم فقط در خدمت دانشگاهیان می باشد و تعدادی از بازماندگان این ناوگان قدیمی هم در پارکینگ در حال پوسیده شدن می باشد.

هنوز این واحد خدمت رسانی بصورت فراگیر نتوانسته است به شهروندان این شهر در مضیقه  ناوگان عمومی خدمت رسانی نماید. بدون تردید سلامت جامعه شهری و جلوگیری ار اتلاف وقت می تواند در بروز رسانی نظام جامع شهری نقش مثبت ایفا نماید که این روزها در بطن پایتخت حال و روز خوشی ندارد.

این معضل دست و پاگیر هنوز بعنوان یکی از گره های کور شهر یاسوج می باشد که رهایی از این بن بست نفس گیر نیاز ملزم به عزم همگانی متولیان امر شهری و استانی می باشد.

 

برای پیگیری این موضوع،مدیر ناوگان عمومی حمل و نقل شهرداری یاسوج در گفتگو با چهارفصل  فقدان ناوگان عمومی در یاسوج را چنین تشریح کرد: خدمات شهری یاسوج سازمان حمل و نقل مسافر از سال 1395 بر اساس دستور العمل ابلاغی که به مراکز استانها اعلام گردید، سازمان حمل و نقل، بار و مسافر با ادغام تاکسیرانی و اتوبوسرانی یاسوج تشکیل شد که در کنار این مدیریت ترمینال شهید قرنی و حوزه بار شهری به آن الحاق شد.

 

وی افزود : در حوزه تاکسیرانی ما یک هزار و48 تاکسی بومی زرد رنگ داریم که این تعداد تاکسی در محدوده خدماتی شهر یاسوج و در خطوط مختلف از سررود شمالی تا سررود جنوبی به مردم خدمت رسانی می کنند، در کنار این ظرفیت تاکسیرانی باتوجه به اینکه دولت در این چند سال به این واحد خوب کمک نکرد ما مجوز 750 تاکسی موقت برای مناطق پیرامونی شهر یاسوج گرفتیم. این تاکسی ها را با انجام معاینه فنی صلاحیت دار کردیم که بر اساس قانون در حاشیه های شهر یاسوج به مردم خدمت رسانی نمایند.

 

مدیر ناوگان عمومی یاسوج: در کنار این ظرفیت تاکسیرانی تعداد 84 آژانس تاکسی تلفنی فعال هم داریم.که از این تعداد آزانس تاکسی تلفنی فعال چیزی در حدود 750 مشترک خودرویی دارند. در کنار ظرفیت آژانس تاکسی تلفنی چهار  موسسه تاکسی بی سیم وجود دارد که این هم چیزی قریب 750 خودرو در محدوده شهر و شعاع 20 کیلومتری شهر یاسوج خدمت رسانی می کنند.

 

وی بیان کرد: در حوزه اتوبوسرانی با توجه به اینکه ما مشکل زیر ساخت های شهری، نبود ایستگاه های اتوبوس، عدم پایانه های درون شهری و اینکه قانون در بحث احداث یا احیای ایستگاههای شهری در واقع سازمان را ملزم نکرده است. (سازمان حمل و نقل وظیفه اش حمل و نقل عمومی است نه اجرای زیر ساخت و احداث ایستگاههای شهری می باشد )

 

بهرامی در جواب این پرسش که  پیش بینی شما در مورد اجرای واحد اتوبوسرانی در شهر یاسوج چیست، اظهار کرد: تا زمانی که زیر ساخت شهری احیا نشود امکان فنی آن وجود ندارد، ما 75 دستگاه مینی بوس بخش خصوصی در شهر یاسوج داریم، 23 دستگاه اتوبوس ملکی داریم که در اختیار خود سازمان حمل و نقل شهری می باشد و 17 دستگاه بخش خصوصی داریم که همه اینها با توجه به مشکلاتی که در بحث زیر ساخت های ترافیک شهری و عدم احداث پایانه های درون شهری یاسوج هست موجب شده که از انجام خدمت رسانی به مردم کنار بروند از آن طرف قبلا دولت کمک هایی در این زمینه همچون یارانه بلیط مساعدت و همکاری داشت که این این مورد هم حذف گردیده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه دولت یارانه واحد اتوبوسرانی را حذف و عطف به بالا رفتن هزینه بیمه، سوخت، استهلاک، نبود زیر ساخت مناسب و عدم استقبال مردم در سطح شهر یاسوج اجرای این برنامه مقرون به صرفه نیست و بضاعت مالی شهرداری در این حوزه هم جوابگو نیست.

 

بهرامی گفت: با عدم زیر ساخت شهری برای واحد اتوبوسرانی موجب گردیده که ما به سمت و سویی برویم که درآمدزایی داشته باشیم. ما در حمل و نقل دانش آموزی و دانشجویی بیشترین فعالیت را انجام می دهیم و اخذ قرارداد هایی که با این نهادها صورت می گیرد می توانیم این اتوبوس ها را باتوجه به هزینه های زیاد در این زمینه نگه بداریم که متاسفانه در بحث حمل و نقل و ناوگان عمومی و عدم استقبال مردم جوابگو نمی باشد.

 

وی درباره آخرین راهکار برای به راه انداختن حمل و نقل و ناوگان عمومی در سطح شهر یاسوج چنین گفت: باید مدیران استانی و شهرستانی در تخصیص اعتباراتی که مختص به ترافیک شهری می باشد احساس مسئولیت بکنند و بودجه لازم را به این حوزه اختصاص بدهند، ایستگاههای اتوبوس راه بیندازند و زیر ساخت های شهری را درست نمایند. عدم بضاعت مالی، تحریمات ظالمانه علیه کشور و عدم فرهنگ سازی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر یاسوج همگی دست به دست به هم داده که ما تا بحال از انجام خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی مستعمل و با عمر زیاد در سطح شهر یاسوج محروم باشیم.

 

انتهای پیام / الف  

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی