نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. دى 1396 - 10:45
راه اندازی این تله کابین در عین حال که به مراکز تفریحی مرکز این استان گردشگرپذیر اضافه می کند و رونقی در گردشگری این استان ایجاد می کند، موجب اشتغالزایی برای جوانان این استان می شود که از بزرگترین معضل یعنی بیکاری رنج می برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کمتر کسی است که پای به کهگیلویه و بویراحمد گذاشته اما زبان به تحسین زیبایی‌های خدادادی این سرزمین بکر و چشم نواز زاگرس جنوبی نگشوده باشد. این سرزمین چهار فصل در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس در جنوب غربی ایران، که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گل‌های دیدنی است، قرار دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی است.

شهر یاسوج به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است. این شهر با زیباییهای چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنای شرقی قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

اصلي ترين جاذبه گردشگري شهر ياسوج آبشار زيبا و معروف ياسوج مي‌باشد اين آبشار در فاصله 2 کيلومتري مرکز شهر و در شمال شهر ياسوج واقع است و هر ساله مورد توجه گردشگران و توريستهاي ايراني و خارجي قرار مي‌گيرد آب‌ چشمه‌هايي‌ كه‌ از دل‌ كوه‌هاي‌ زاگرس‌ جوشيده‌ در دو كيلومتري‌ شمال‌ شهر ياسوج‌ آبشاري‌ به‌ ارتفاع‌ ده‌ متر را به‌ منظر تماشا گذاشته‌ است‌.

چشم‌انداز اين‌ آبشار، نهرهاي‌ آب‌ در بستر مارپيچ‌ مشبك‌، باغ‌هاي‌ ميوه‌، مراتع‌ سرسبز و پر از گل‌هاي‌ رنگارنگ‌ است‌، كه‌ چشم‌ بيننده‌ را خيره‌ مي‌سازد. هر ساله‌ آبشار ياسوج‌ در فصل‌ بهار، تابستان‌ و پاييز پذيراي‌ گردشگران‌ است‌.از ديگر آبشارهاي‌ اين‌ استان‌، آبشار بهرام‌ بيگي‌ است‌.

اين‌ آبشار در ميان‌ صخره‌هاي‌ سنگي‌ واقع‌ شده‌ و بعد از مارگون‌ قرار دارد.آبشار بن‌ رود نيز بعد از سي‌ سخت‌ قرار گرفته‌ و شامل‌ توف‌شاه‌ (آبشار شاه) و آبشار بن‌ رود است‌ كه‌ ازچندين‌ چشمه‌ تشكيل‌ شده‌ و حدود 20 متر ارتفاع‌ دارد و منطقه‌ بسيار زيبايي‌ را پديد آورده‌ است‌.

کلنگ زنی تله کابین آبشار یاسوج مهر ماه سال 1392 با حضور با حضور نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، فرماندار وقت بویراحمد و سرپرست اسبق میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار شد.

که نماینده بویراحمد و دنا در این آیین، عادلانه ترین درآمد را درآمد حاصل از صنعت توریست دانست و گفت: رشد این صنعت در استان تاثیرات مطلوبی بر اقتصاد مردم کهگیلویه و بویراحمد خواهد گذاشت.

زارعی ابراز امیدواری کرد: این طرح در مرحله گلنگ زنی نماند و با همت مسئولین مشکلات آن مرتفع شود.

تله‌کابین آبشار یاسوج که کار اجرایی آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود پیش‌بینی می شد که ظرف حدود 36 ماه با اعتبارات متغیر 15 تا 18 میلیارد تومانی به بهره‌برداری برسد.

جالب اینجاست که بعد از گذشت چهارسال از کلنگ زنی این پروژه ،نه نامی از آن  نه افتتاحی  نیست و به جرات می توان گفت به فراموشی سپرده شده است و فعالیت خاصی در جهت پیشرفت این پروژه انجام نمی گیرد و ظاهراً مسئولین استان از  پیشبرد این پروژه قطع امید کرده اند .

گردشگری امروزه در یک کلیت انسجام یافته و به عنوان یکی از واقیعت های جهانی شدن، بر پایه نوآورهای تکنو لوژیکی ـ اطلاعاتی و قابلیت های انقلاب مدیریتی تغییرات بسیاری را در سطوح تشکیل دهنده خود تجربه کرده و در مفهومی از فشردگی زمان و فضا ،گردشگری را به عنوان پدیده ای جغرافیایی از جابه جایی انسانها در فضا ، جلوه دیگری بخشیده است

راه اندازی این تله کابین در عین حال که به مراکز تفریحی مرکز این استان گردشگرپذیر اضافه می کند و رونقی در گردشگری این استان ایجاد می کند، موجب اشتغالزایی برای جوانان این استان  می شود که از بزرگترین معضل یعنی بیکاری رنج می برند.

این پروژه‌ مهم در زمان اکبر نیکزاد استاندارسابق استان کهگیلویه وبویراحمد در ردیف طرح‌های مهم عمرانی استان قرار گرفت و زمانی 36ماهه برای ساخت و تکمیل آن با بودن سرمایه‌گذارلحاظ گردید.

این پروژه از استاندار اسبق به دست استاندار سابق سپرده شد و حال بعد از خادمی این پروژه به دست استاندار جدید سپرده شده است که خادمی در انجام و پیشبرد آن درمانده ماند و نتوانست تله کابین یاسوج و در عین حال دنا را با پیشرفتی همراه کند و ناکام از انجام آنها به لرستان سفر کرد  و مشکل بیکاری را که بزرگترین زخم بر پیکره کهگیلویه وبویراحمد بود را کمی تسکین دهد.

پروژه تله کابین یاسوج به کاکان که با مساحت 13کیلومتر دنیای زیبای آبشار یاسوج به زیبایی های خدادادی کاکان و ورودی کوه دور یاب را به هم متصل می کرد. 
این پروژه که با ارتفاعی بالغ بر 570متر از سطح زمین تمامی زیبایی های پایتخت طبیعت در جنوب کشور را با دریچه ای دل انگیز بر روی همه گردشگران باز می کرد ،امروز نه خبری از افتتاح و نه خبری از ساخت آن درمیان است. 

خرداد ماه امسال بود که شورای شهر وعده راه اندازی تله کابین را به مردم یاسوج داد که در این زمینه مسعود خوبانی روز دوشنبه در تشریح اولویت های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج افزود: بر این اساس ارتقاء شاخص های شهری در مناطق الحاقی به شهر یاسوج در اولویت نخست سیاست های راهبردی شورا قرار می‌گیرد.

وی موقعیت شهر یاسوج را در کشور منحصر به فرد دانست و گفت: کاربری شهر یاسوج گردشگری و سیاحتی و توسعه باید برهمین مبنا باشد.
وی افزود: حمایت از پروژه هایی نظیر پارک آبی، تله کابین و بهره گیری از ظرفیت رودخانه بشار می تواند علاوه بر اشتغال جوانان شاخص های گردشگری یاسوج را ارتقاء دهد.
به گفته وی در این زمینه شورای اسلامی از طرح های گردشگری سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

گرچه همه مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد اذعان دارند که بیشترین زمینه اشتغالزایی، توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش است ولی می بینیم که این مسئولان در زمینه این موضوع هیچگونه گامی برنمیدارند و فقط در سخن و نه در عمل به این موضوع می پردازند که همین روزها هم شاهد این موضوع با راه اندازی پتروشیمی سقاوه و واگذاری پارک جنگلی به وزارت نفت هستیم و از ظرفیت ها و مواهب طبیعی هیچگونه بهره ای برای ایجاد مشاغلی که هیچگونه آسیبی هم به طبیعت این استان نزنند، ندارد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته گفت: تله‌کابین یاسوج و سی‌سخت دو پروژه مهم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است که آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

محنایی در جمع خبرنگاران افزود: این استان در زمینه گردشگری از پتانسیل های بالایی برخوردار است و در زمینه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری است.

محنایی اضافه کرد: تاکنون شرکتها و سرمایه گذاران مختلفی برای سرمایه گذاری در استان پیشقدم شده اند که بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، موسسه خیریه کوثر و شرکت‌های هلدینگ از جمله این سرمایه گذاران هستند.

حال باید دید که آیا این پروژه در زمان استاندار جدید چه موقعیتی پیدا می کند و آیا همچون دو استاندار قبلی، احمدی نیز این پروژه را رها می کند؟ 

راه اندازی این پروژه بزرگترین زمینه های توسعه و اشتغال در این استان را ایجاد خواهد کرد و حال باید از مسئولین پرسید که می خواهند این پروژه همچنان در فراموشی باشد و درماندگی مسئولین را به نمایش بگذارد یا اینکه مسئولینی که این پروژه را کلنگ زنی کردند و یا شورایی که در وعده های خود از این پروژه نام می برند حال زمان عمل و پاسخگویی رسیده است و مردم می خواهند بدانند که این پروژه مانند دیگر پروژه های کهگیلویه و بویراحمد 10 یا 12 ساله خواهد شد؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی