به گزاری پایگاه خبری تحلیلی«چهارفصل» شهر یاسوج، بهعنوان مرکز استان کوهستانی و زیبای کهگیلویه و بویراحمد، در سالهای اخیر به طور فزایندهای با معضل ترافیک و ترافیک سنگیندست به گریبان است.
این پدیده که روزبهروز بر دامنه و شدت آن افزوده میشود، نهتنها آرامش و آسایش شهروندان را مختل کرده، بلکه به یک چالش جدی برای توسعه شهری، محیطزیست و اقتصاد منطقه تبدیل شده است.
ترافیک در یاسوج دیگر تنها به ساعات اوج صبح و عصر محدود نیست و بسیاری از معابر اصلی و حتی فرعی شهر در ساعات میانی روز نیز با حجم بالای خودروها مواجه هستند.
یاسوج اسیر ترافیک شد؛ مقصر کیست؟
میدان امام حسین (ع) و خیابانهای منتهی به آن و حتی بلوار بویراحمد و بلوار ارم بهعنوان قلب تپنده شهر و مرکز تجمع ادارات، بانکها و مراکز خرید امروز در ساعات مهم شبانهروز با مسئله ترافیک روبهرو هستند.
ورودیهای شهر در میدان جهاد و میدان آریوبرزن و همچنین میدان هفتسین و پلهای رودی شهر یاسوج در ساعات اولیه صبح به ترافیک بسیار شلوغی روبهرو هستند که این شریانهای حیاتی به دلیل تمرکز مراکز اداری، آموزشی و تجاری، همواره تحتفشار شدید ترافیکی است.
از مهمترین مشکلات در این راستا را باید شبکه معابر محدود و خیابانهای باریک و قدیمی دانست که پاسخگوی حجم انبوه خودروهای شخصی نیستند. کمبود معابر شریانی درجه یک و شهر از بزرگراه یا کمربندی کارآمد برای دور زدن ترافیک مرکزی بیبهره است.
چرا طرحهای ترافیکی یاسوج شکست خوردند؟
از سویی دیگر طراحی نامناسب تقاطعها در برخی از میدانهای پر تردد شهر باعث شده که بسیاری از میدانها و تقاطعها فاقد کارایی لازم برای روانسازی ترافیک باشند.
اما در زمینه ترافیک و قفلشدن یاسوج نباید فقط مشکلات شهری را نظاره باشیم؛ بلکه باید رشد قارچگونه خودروهای شخصی را نیز علتی از این مسئله دانست؛ در سالهای اخیر، تعداد خودروهای شخصی در یاسوج بهشدت افزایشیافته است؛ که این مسئله بیشتر به ضعف شدید سیستم حملونقل عمومی بر میگردد که این مسئله به دلیل ناوگان اتوبوسرانی بسیار محدود، قدیمی و فاقد برنامهریزی دقیق است. تاکسیها نیز بهتنهایی قادر به جابهجایی حجم مسافر نیستند. این ضعف، مردم را به استفاده از خودروی شخصی سوق داده است.
آیا یاسوج برای همیشه در ترافیک گرفتار میماند؟
همچنین باید به مدیریت شهری و ترافیکی شهر یاسوج اشاره کرد؛ نبود سیستم هوشمند ترافیکی و همچنین چراغهای راهنمایی اغلب قدیمی و فاقد زمانبندی بهینه هستند. استفاده از فناوری برای مدیریت ترافیک بسیار محدود است.
از سویی دیگر عوامل جغرافیایی و اجتماعی؛ دیگری همچون توپوگرافی کوهستانی و همچنین مرکزیت اداری - سیاسی در یاسوج نیز بر تشدید این موج بیش از اندازه ترافیک نیز افزوده است.
همین مسئله نیز باعث پیامدها و تبعات منفی برای شهروندان شده و باعث شده که زمانهای ارزشمند زندگی مردم در پشت ترافیک تلف شود که منجر به کاهش بهرهوری و افزایش استرس میشود.
یاسوج؛ شهری که در ترافیک گم شد
همچنین یاسوج که بهعنوان پایتخت طبیعت ایران نیز مشهور است به دلیل این ترافیکهای خستهکننده و نیز در آینده نزدیک آلودگی هوا و حتی آلودگی صوتی را تجربه خواهد کرد که تراکم خودروها، هوای پاک کوهستانی یاسوج را به مخاطره انداخته و آرامش شهری را سلب کرده است.
ناگفته نماند که اتلاف سوخت و آسیب اقتصادی به دلیل این ترافیک کسلکننده بخشی دیگر از مشکلات در این زمینه است که مصرف بیرویه سوخت در ترافیکهای طولانی، هزینههای مستقیم و غیرمستقیم زیادی به خانوارها و اقتصاد ملی وارد میکند.
نفسهای آخر آرامش در یاسوج
هرچند که در این زمینه راهکارهای کوتاهی مدتی همانند، بهینهسازی و هوشمندسازی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای بحرانی، ایجاد محدودیتهای پارکینگ در مرکز شهر و برخورد قاطع با توقفهای غیرمجاز، راهاندازی خطوط ویژه اتوبوس در بلوارهای اصل و ساماندهی سرویسهای ادارات و مدارس برای کاهش ترددهای پرتکرارمی تواند تأثیرگذار باشد؛ اما باید بیشتر از همه به برنامههای بلندمدت در این شهر که در آینده ترافیکی وحشتناک در سالیان آینده را به برخواهد آورد نگریست.
باید بدانیم که امروز مرکز استان امروز نیازمند میانمدت زیر گذر روگذر و حتی پلهای مکانیزه است. در این راستا باید در زمینه کاهش تردد خودروهای شهری توسعه ناوگان حملونقل عمومی را گسترش داد.
حتی احداث پارکینگهای طبقاتی در مرکز شهر، احداث تقاطعهای غیرهمسطح در نقاط بحرانی مانند بلوارارم، بلوار بویراحمد و حتی ورودی شهر و همچنین فرهنگسازی گسترده از طریق صداوسیما و شبکههای اجتماعی بسیار تأثیرگذار باشد.
یاسوج؛ شهری در بنبست
باید مسئولان شهری به این مسئله توجه داشته باشند که بحران ترافیک یاسوج، زنگ خطری است که نشان میدهد توسعه شهر بدون برنامهریزی برای زیرساختهای حیاتی مانند حملونقل، محکوم به شکست است.
حل این مشکل تنها با یک اقدام منفرد ممکن نیست و نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاهی شهرداری، استانداری، پلیس راهور و مشارکت خود مردم است.
کارشناسان شهری وضعیت امروز یاسوج را تنها یک "اوج ترافیک" عادی نمیدانند، بلکه از آن به عنوان "نماد شکست برنامهریزیهای ترافیکی" یاد میکنند. آنان معتقدند این صحنه، نتیجه سالها بیتوجهی به توسعه زیرساختها، ناوگان حملونقل عمومی و فقدان مدیریت جسورانه ترافیک است.
یاسوج در محاصره لاستیک و دود
در این میان، نگاهها به سمت شورای ترافیک شهر یاسوج به عنوان متولی اصلی ساماندهی عبور و مرور شهری دوخته شده است. این شورا که با حضور مدیران ارشد شهری، پلیس راهور و کارشناسان تشکیل میشود، مسئولیت تدوین راهبردها، تصویب طرحهای ترافیکی و نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد.
یک کارشناس حملونقل شهری در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت: «شورای ترافیک نباید تنها به وضع مقررات محدود و مقطعی بسنده کند. بحران یاسوج، نیازمند یک «طرح جامع و ضربالاجلدار» است که در آن توسعه فوری ناوگان اتوبوسرانی، احداث پارکینگهای طبقاتی در مرکز شهر، هوشمندسازی چراغهای راهنما و به ویژه احداث کمربندی با اولویت بسیار بالا دیده شده باشد. تا زمانی که این شورا جرئت اقدامات بزرگ و زیرساختی را نداشته باشد، شاهد تکرار این کابوس خواهیم بود.»
بحران ترافیک یاسوج؛ آرامش سبز زاگرس در کام دود
وضعیت امروز یاسوج یک زنگ خطر جدی برای تمامی مسئولان شهری و استانی است. اگر برای این بحران که آرامش، اقتصاد و سلامت شهروندان را نشانه رفته است، چارهای اساسی اندیشیده نشود، یاسوج در آیندهای نزدیک با چالشی به مراتب بزرگتر و غیرقابل مدیریت روبرو خواهد شد. انتظار میرود شورای ترافیک شهر یاسوج با عزمی راسخ و خروج از روشهای سنتی، پاسخگوی این پرسش بزرگ شهروندان باشد که «راه نجات یاسوج از این ترافیک چیست و شما برای آن چه برنامه عملی دارید»
یاسوج، این نگین سبز زاگرس، شایسته آن است که بهجای بوی دود و صدای بوق، عطر طبیعت و آرامش را به شهروندانش هدیه دهد.
انتهای خبر/
نظرات کاربران