نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. بهمن 1394 - 14:35
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با توجه به فضاي محدوديت ها در ارئه نظرات خاطر نشان كرد: دربرگزاري كرسي هاي نظريه پردازي بيشتر با موانع معرفتي مواجه هستيم نه مشكلات و موانع انتظامي و امنيتي و در براي ارائه نظرات و نظريه هاي نو و جديد بايد بيشتر انديشيد و براي توليد فكر تلاش كرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در همایش استانی چيستي، چرايي و چگونگي کرسی های نظريه پردازي، آزاد انديشي، نقد و مناظره  با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان در دانشگاه یاسوج برگزار شد بیان داشت: در کشور دو دسته کرسی وجود دارد که یکی کرسی‌های آزاداندیشی و دیگری کرسی‌های نظریه‌پردازی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار كرد: مسئولیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها با معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و همکاری با نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها است كه بوسيله دانشجويان ، تشكل هل و انجمن هاي دانشجويي انجام مي شوند.

 

خسروپناه افزود: اما بخش دوم، کرسی‌های نظریه‌پردازی است که کرسی‌های علمی به شمار می‌رود مختص اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاهها بوده و شامل دو دسته کرسی‌های ترویجی و کرسی‌های نظریه‌پردازی است.

 

وی گفت: در کرسی‌های ترویجی وقتی یک استاد نظریه‌ای داشته باشد با حضور ناقدان کرسی‌ها برگزار می‌شود و دیگر نیازی به هیئت داوران نیست و در یک یا دو جلسه برنامه انجام و گواهی‌ها صادر می‌شود.

 

این مسئول تصریح کرد: اما در کرسی‌های علمی نظریه‌پردازی علاوه بر ناقدان، گروه داوران هم حضور دارند که در 6 یا 7 جلسه برگزار می‌شود و پذیرفتن نظریه بسیار سخت است.

 

خسروپناه بیان کرد: هیئت حمایت از این کرسی‌ها تعداد 5 شورای علمی (علوم عقلي، علوم نقلي، علوم رفتاري، علوم اجتماعي و هنر و معماري است) دارد که اعضای این شورای علمی، استاد تمام دانشگاه‌ها و یا دانشیارهایی با رزومه بالا هستند.

 

وی گفت: در کرسی‌های نظریه‌پردازی برخلاف کرسی‌های ترویجی باید طرح به دبیرخانه در مرکز هم ارسال شود که همین موجب سخت‌تر شدن پذیرش نظریه‌ها می‌شود

.

این مسئول به فعالیت هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی اشاره کرد و افزود : کار به گونه‌ای سخت است که در کل از 12 سال پیش تاکنون تنها 23 نظریه و نوآوری را در کل کشور ثبت کرده‌ایم  و اين ناشي از حمايت هاي هيئت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي نيست زيرا اين حمايت ها پسيني هستند و بعد از ارائه طرح توسط اعضاي هيات علمي آغاز مي شود.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در طول سال‌جاری در کشور تاکنون دو نظریه  در موضوعات روابط بين الملل وشهرسازي از مجموع کرسی‌های نظریه‌پردازی ثبت شده است  كه اساتيد و ارائه دهندگان آنها از دانشگاه هاي علامه طباطبايي و دانشگاه آزاد بوده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای علوم مهندسی امکان نطریه پردازی وجود ندارد اما در حوزه پزشکی رشته‌هایی مانند پرستاری و بهداشت هستند که قادر به شرکت در کرسی‌های نظریه‌پردازی هستند.

 

خسروپناه با بیان مثالی برای حضور رشته‌های پزشکی در کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: سال گذشته طرحی به نام پرستاری حکیمانه در کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد بررسی قرار گرفت.

 

وي بيان كرد:  اگر كرسي هاي نظريه پردازي در چارچوب خود ارائه شوند هرچند نقدهاي اساسي باشند در مجلات علمي كشور انتشار داده مي شوند.

 

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران  با توجه به فضاي محدوديت ها در ارئه نظرات خاطر نشان كرد: دربرگزاري كرسي هاي نظريه پردازي بيشتر با موانع معرفتي مواجه هستيم نه مشكلات و موانع انتظامي و امنيتي و در براي ارائه نظرات و نظريه هاي نو و جديد بايد بيشتر انديشيد و براي توليد فكر تلاش كرد.

 

وي به اهميت نظريه پردازي در دانشگاه پرداخت و گفت: نظريه پردازي و توليد علم اساسا رسالت دانشگاه است و دانشگاه بدون توليد علم هيچ معنا ئ مفهومي ندارد زيرا نظريه پردازي جز هويت و ماهيت دانشگاه است.

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا