نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. بهمن 1392 - 9:05
اگر چه بهروز وثوقی و محمدعلی فردین توانستند تا حدودی سینمای ایران را در مقطع کوتاهی رونق ببخشند اما قطعاً بازیگران زیادی در طول سی سال گذشته تلاش کرده اند تا روند سینما را عوض کنند که از آنها می توان به عنوان پایه های سینمای اسلامی در جامعه نام برد.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، سابقه سینمای ایران یک سابقه طولانی است؛ اما روند و هدف آن در دوران قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن بسیار متفاوت است.

سینمای ایران در قبل از انقلاب با پیگیری روند غرب در سینما به دنبال فحشا بود و با فیلم های خود ترویج بی اخلاقی در جامعه را دنبال می کرد.

رویگردانی مردم از سینما در سال‌های آخر حکومت پهلوی باعث افت شدید تولید فیلمفارسی و بیکاری بسیاری از بازیگران شد.

در هنگامه پیروزی انقلاب، مردم انقلابی سعی می‌کردند تمامی مظاهر غربزدگی جامعه از جمله خانه‌های فساد، مشروب‌فروشی‌ها و سینما‌ها را از بین ببرند؛ اما امام خمینی(ره) در مقابل تخریب سینما‌ها ایستادند. 

مهمترین موضع‌گیری امام درباره سینما، جمله معروف «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم» است و شاید مهمترین دلیلی که امروزه ما هنر سینما را در کشورمان داریم همان یک جمله معروف اول باشد.

با این فرمایشات امام خمینی(ره) سینمای ایران به سمت اسلامی شدن پیش رفت؛ اگرچه نقد هایی به سنما وجود دارد اما آنچه که مهم است سینمای ایران توانست به دنیا نشان دهد که می توان در چهارچوب رعایت اخلاق و حریم ها فیلم ساخت.

نکته مهم آن است که بسیاری از فیلم های ضد اخلاقی که ساخته شده اند در جامعه ایران توسط مردم طرد شده و برعکس فیلم های ارزشی که ساخته شده اند توانستند مخاطبین زیادی را جذب کنند که این نشان دهنده این موضوع است که فحشا در سینما مورد قبول مردم نیست.

شب گذشته در افتتاحیه جشنواره قیل فجر، سعید راد  که به همراه فرامرز قریبیان برای اهدای جایزه بخش مواد تبلیغی روی سن تالار وحدت آمده بود، گفت:«این سن خیلی باشکوه است و من این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسئولان می بینیم ، خواهش می کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهنید که به عنوان یک بازیگر یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان بهروز وثوقی و محمدعلی فردین.»

او ادامه داد:«چه بخواهیم و چه نخواهیم این های ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الان در سالن هستند از روی دست آن ها مشق بازیگری کرده اند.»

این قبح زدایی در حالی انجام می گیرد که پس از انقلاب اسلامی امام خمینی به همه بازیگران اجازه دادند تا در چهاروب رعایت اسلام و اخلاق به کار خود ادامه دهند؛ اما عده ای از جمله بهروز وثوقی و محمدعلی فردین که قادر به بازیگری در چهارچوب اخلاق نبودند فرار را به ماندن در کشور و همراه شدن با مردم در جریان انقلاب اسلامی ترجیح دادند.

اگر چه این افراد توانستند تا حدودی سینمای ایران را در مقطع کوتاهی رونق ببخشند اما قطعاً بازیگران زیادی در طول سی سال گذشته تلاش کرده اند تا روند سینما را عوض کنند که از آنها می توان به عنوان پایه های سینمای اسلامی در جامعه نام برد.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا