نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. اسفند 1392 - 18:20
لحظه‌های تحویل سال همراه با دعای "یا مقلب القلوب و الابصار. یا مدبر الیل و النهار. یا محول الحول و الاحوال. حول حالنا الی احسن الحال" همراه است که می‌تواند با دعای خوب برای دیگران روزهای خوش و پر خیر و برکتی را رقم بزند.

به گزارش چهار فصل، لحظه‌های تحویل سال همواره همراه با دعا و نیایش به درگاه خداوند و دعای "یا مقلب القلوب و الابصار. یا مدبر الیل و النهار. یا محول الحول و الاحوال. حول حالنا الی احسن الحال" همراه است که در این لحظه‌های ناب همه خواستار سالی پر از خیر و برکت هستند.

 
در این بین نحوه و شیوه دعا کردن قطعا برای همه افراد بسیار مهم است و آنچه بسیار بر آن سفارش شده و همه بزرگان نیز بر آن تأکید دارند، دعا در حق دیگران و بخشیدن یکدیگر است تا بتوان سالی را به دور از کینه و با دلی روشن و امیدوار آغاز کرد.
 
باید برای جوانان، خانواده و نظام دعای خیر داشته باشیم
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در این رابطه با اشاره به دعای لحظه تحویل سال گفت: آنچه که ما خواستاریم این است که "مقلب القلوب" قلب‌های ما را متحول کند و این تحول و انقلاب در جهت مثبت در انسان ایجاد شود.
 
آیت الله سید محمد غروی با تاکید بر اینکه این تحول و دعا‌ها نباید تنها لفظی باشد گفت: طبیعتا گاهی انسان نسبت به افراد و یا اشخاصی کینه‌ای پیدا کرده است که باید این کدورت‌ها را به دور بریزد و از دل پاک کند.
 
وی ادامه داد: شاید در هنگام بروز یک کینه واقعیت این باشد که حق با ما نبوده و یک تلقی اشتباه منجر به ایجاد این کینه شده باشد و انسان بخصوص نسبت به فامیل، بستگان و بندگان مومن نباید کینه به دل داشته باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تحول علاوه بر زدودن کینه به این شکل نیز به وجود می‌آید که ما برای تمامی افراد و انسان‌ها و رفتگان دعای خیر داشته باشیم.
 
وی درباره دعا در حق دیگران نیز بیان کرد: باید برای جوانان، خانواده، نظام و کشور دعای خیر داشته باشیم و بدانیم که دعا کردن در حق دیگران موجب می‌شود که نفع آن به خود انسان بازگردد.  
 
در هر حال لحظه تحویل سال و دعاهای نابی که در این لحظات در حال پرکشیدن به سمت عرش است را از دست ندهیم و همه با امید به درگاه خداوند خواستار خوبی، خیر و برکت برای یکدیگر باشیم.
 
دعا موجب ارتباط بین بنده و خداوند است
 
نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در قرآن کریم خداوند به انسان‌ها می‌گوید اگر دعا نکنید به شما اعتنائی نمی‌کنم، گفت: بر دعا در روایات و آیات تاکید فراوانی شده و دعا موجب ارتباط بین بنده و خداوند است.
 
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر با بیان اینکه دعا اثرگذار است، بیان داشت: دعای یا مقلب القلوب، که در لحظه تحویل سال خوانده می‌شود گویای این مطلب است که در لحظه تحویل سال همه ما از خداوند انقلاب دینی و حرکت قلبی و باطنی که معرفت و شناخت عمیقی از توحید و آثار توحید در ما ایجاد کند را از خداوند متعال خواستاریم.
 
وی با تاکید بر اینکه انسان باید همواره به سمت بهتر شدن حرکت کند گفت: حول حالنا در واقع گویای این مطلب است که ما از خداوند می‌خواهیم تا معنویت و دیانت ما را روز افزون کند.
 
الجار ثم الدار
 
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه درباره دعا برای دیگران ابراز داشت: در روایات آمده که اول برای دیگران دعا کنید و در فرمایش حضرت زهرا (س) نیز آمده است که الجار ثم الدار.
 
وی در ادامه درباره فواید دعا کردن بیان داشت: همانطور که در خانه تکانی گرد و غبار را از خانه‌ها جمع آوری می‌کنیم بوسیله دعا نیز زنگار‌ها و کینه‌هایی که بر دل نشسته را می‌توان زدود.
 
حجت الاسلام رضوی با تاکید بر اینکه باید کینه را از دل دور کرد: در هنگام دعا انسان به علت حالت عرفانی که دارد یک مهربانی در وی شکل می‌گیرد که این مهربانی حتی باعث می‌شود تا برای کسانی که از وی کینه دارد نیز دعا کند و این‌‌ همان شکلی است که دعا از بعد زبانی به عملی وارد شده است.
 
وی با اشاره به اینکه دعا در اماکن مقدس همچون حرم ائمه و امامزادگان(ع) به علت مکان مقدس به استجابت نزدیک‌تر است، گفت: یادمان باشد که در لحظه تحویل سال دعا برای عظمت ایران اسلامی، سعادتمندی جوانان و دعا برای دولتمردان را فراموش نکنیم.
منبع:تابناک
انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی