نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. دى 1394 - 20:21
نخستین کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاهی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، موضوع آسیب شبکه‌های اجتماعی را مطالبه بخش قابل توجهی از مردم و نخبگان دانست و افزود: هرچند نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد ولی در این زمینه باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

نخستین کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاهی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، در این نشست کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد اعضای شرکت کننده نظرات خود را پیرامون شبکه های مجازی و اثرات مخرب آن بیان کردند.

رضا دهبانی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست، گفت: شورای فرهنگ عمومی با توجه به ساختاری که از قبل برای آن تعریف شده در زمینه مسائل فرهنگی جامعه تصمیم‌گیری می‌کند.

 برخی مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی ندارد

وی با بیان اینکه ساختار این شورا به گونه‌ای تعریف شده که در برخی از موارد شاید بعضی از مصوبات آن ضمانت اجرایی ندارند، افزود: شاید برخی از مشکلات به دلیل تصمیم‌های آنی و عدم تفکر لازم در زمینه مسائل مطرح شده در نشست های شورا باشد.

 

دهبانی‌پور از تشکیل شورای مشورتی به منظور ارائه نظرات کارشناسی مسائل جامعه خبر داد و  اظهار داشت: این شورا نظرات کارشناسی شده را بررسی و مطرح می کند و در جلسه اصلی شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد موضوعات کارشناسی شده مطرح می‌شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شورای مشورتی با حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم سیاسی، روانشناسی و افرادی که در حال تحقیق و پژوهش هستند، تشکیل می‌شود.

 

 

وی در ادامه به ساختار شورای فرهنگ عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و ادامه داد: رئیس شورای فرهنگ عمومی هر استان بر عهده امام جمعه، استاندار نایب رئیس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر و تعدادی از افراد حقوقی اعضای این شورا در هر استان را تشکیل می دهند.

 

دهبانی‌پور اساس تشکیل کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی را تغذیه فکری و ارائه راه حل برای رفع مشکلات و معضلات جامعه عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: یکی از بحث هایی که در شورای فرهنگ عمومی و در برخی از نشست ها به عنوان دغدغه مطرح می شود، شبکه های اجتماعی است.

 

 

وی این موضوع را مطالبه بخش قابل توجهی از مردم و نخبگان دانست و افزود: هرچند نمی توان صورت مسئله را پاک کرد ولی در این زمینه باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

دهبانی‌پور گفت: این موضوع به عنوان یک دغدغه ملی در سطح کشور مطرح است و باید در این زمینه واکاوی لازم صورت گرفته تا آسیب ها را به حداقل برسانیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بحث شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه های خانواده ها مطرح است، خاطرنشان کرد: در این نشست بحث شبکه های اجتماعی و آثار مخرب آن بررسی و کارشناسی می شود.

 

وی با بیان اینکه در نشست شورای فرهنگ عمومی مسائل مختلف جامعه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، گفت: اگر در طول سال دو موضوع مطرح و مورد کار کارشناسی شده قرار گیرد و از طرفی ضمانت اجرایی برای آن اندیشیده شود، شاهد به حداقل رسیدن بسیاری از معضلات خواهیم بود.

 

علت دقیق تمایل افراد به سمت شبکه های اجتماعی واکاوی شود

عضو هیئت علمی و معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج خواستار تعریف علمی و تفسیر دقیقی از موضوع آسیب شبکه های اجتماعی شد و ادامه داد: باید علت دقیق تمایل افراد به سمت این شبکه ها واکاوی شود.

 

فریبرز نیکدل در این نشست گفت: شبکه های اجتماعی اکنون وارد زندگی مردم جامعه شده که در وهله نخست باید شناسایی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

وی با ذکر سئوالی مبنی بر اینکه باید بررسی شود که چرا حدود ۹۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند؟ افزود: تحقیقات در این زمینه باید به صورت علمی تعریف و بررسی شود.

 

نیکدل اظهار داشت: در برخی از موارد، بسیاری از افراد جامعه با فضای مجازی ارتباط داشته و به شکل اصولی و مطلوب از آن استفاده می کنند .

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه آسیب ها به شکلی که در نشست ها مطرح می شود نیست، عنوان کرد: اگر در برخی از موارد آسیب هایی وجود دارد، به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح در این زمینه است.

وی خواستار تعریف علمی و تفسیر دقیقی از موضوع آسیب شبکه های اجتماعی شد و ادامه داد: باید علت دقیق تمایل افراد به سمت این شبکه ها واکاوی شود.

نیکدل یادآور شد: وقتی اعضای خانواده ها نتوانند با یکدیگر ارتباط اصولی و عاطفی برقرار کنند، فرزندان خود به خود به سمت فضای مجازی کشیده می شوند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: باید محبوبیت فضای مجازی و علت گرایش مردم به این سمت با روش های علمی و اصولی برررسی و در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.

مشهود بودن ضعف مدیریت فرهنگی در زمینه تمایل کاربران به شبکه های اجتماعی

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه منکر انجام فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه نیست، ادامه داد: در زمینه تمایل کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی ضعف مدیریت فرهنگی مشهود است.

اصغر میر فردی گفت: شبکه های اجتماعی ابزاری هستند که جای هدف را گرفتند و در این فرایند شبکه ها هدف و کاربر ابزار این شبکه هاست.

وی با بیان اینکه ورود فن آوری روز به هر کشوری اجتناب ناپذیر است، افزود: این فن آوری ها علیرغم مفید بودن، آسیب هایی به همراه دارند که باید علت آنها آسیب شناسی شود.

 

میر فردی اظهار داشت: طبق آمارهای ارائه شده ۹۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند که این آمار فاجعه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه منکر انجام فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه نیست، ادامه داد: در زمینه تمایل کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی ضعف مدیریت فرهنگی مشهود است.

وی تصمیم گیری در جامعه را همراه با آزمون و خطا دانست و عنوان کرد: شاید برای کارهای فرهنگی هیچ گاه مطالعه دقیقی در زمینه آسیب شناسی معضلات صورت نگرفته باشد.

این مدیر جامعه شناسی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی فعالیتی به صورت مطلوب صورت نگرفته، یادآور شد: در زمینه کارهای فرهنگی یا با شعار جلو رفتیم یا اینکه جایگزین مناسبی برای آن فراهم نکردیم.

میرفردی اذعان کرد: اعتقاد دارم باید با معضلات فرهنگی و شبکه های اجتماعی به شکل شعاری نه، بلکه واقع بینانه با موضوع برخورد کرد.

وی با بیان اینکه نخست باید تحقیق کرد تا ابعاد آسیب شناختی شبکه ها مشخص شود، افزود: باید آسیب ها به صورت دقیق شناسایی و راه ورود آنها پیدا شوند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اتخاذ تصمیم واقع بینانه متناسب با موضوع را یکی دیگر از راه حل ها دانست و خاطرنشان کرد: باید برای مناطق شهری، روستایی و حتی عشایری برنامه ریزی بلندمدت براساس آگاهی و با دید عالمانه صورت گیرد.

وی از شبکه های مجازی به مثابه منزل بی حصاری یاد کرد که هر کسی اجازه ورود به آن را دارد و گفت: همه ما باید تنفر خود را از معایب شبکه های اجتماعی و اثرات مخرب آن اعلام کنیم.

DSC_0113 DSC_0121 DSC_0130 DSC_0134 DSC_0142 DSC_0149 DSC_0162 DSC_0167 DSC_0175 DSC_0176 DSC_0178

منبع:کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی