نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. اسفند 1394 - 11:08
یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن پروژه بزرگ گردشگری پارک جنگلی یاسوج مشکلات اداری و قانونی آن است و حتی آوردن سرمایه گذار و مداخله استاندار هم نتوانسته است این موضوع را ختم به خیر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، پارک بزرگ جنگلی شهر یاسوج ،جاذبه ای بسیار زیبا در شمال خاوری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد بوده که در فصول مختلف سال فضایی زیبا را برای طبیعت دوستان و شهروندان این شهر به وجود آورده است.

 

این پارک جنگلی به مساحت ۸۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور محسوب شده که مکان مناسبی برای تفرج و گردشگری است.

 

زیبایی پارک جنگلی یاسوج به بافت طبیعی این تفرجگاه برمی گردد که باید ضمن توسعه زیرساخت های گردشگری آن هیچگونه لطمه ای به سیمای طبیعی این مکان وارد نشود.

 

پارک جنگلی یاسوج نگینی درخشان در جنوب ایران بوده که می‌تواند با اندک توجهی جایگزین بسیاری از اماکن گردشگری در این خطه شود.

 

اما در حال حاضر به دلیل برخی بی مهری ها این نگین گردشگری مهجور و مورد غفلت واقع شده که باید فکری به حال آن کرد.

 

این پارک که عملیات اجرایی آن از سال 82آغاز شد در سال 86به عنوان نماد پایتخت طبیعت لقب گرفت.

 

این تفرجگاه که به عنوان پیشانی مرکز استان محسوب می شود ،امروزدرگیر و دار برخی کاغذ بازیهای اداری گیر افتاده و شاخ و شانه کشیدن برخی ادارت روند توسعه آن را به کلی کُند کرده و باعث شده هر روز بر روند تخریب این پارک افزود شود.

 

پارک جنگی در اولین روزهای تصدی جاوید شهرداری فعلی یاسوج یکی از مهمترین کارهای اجرایی برای سامان دادن به ظرفیت های مهم گردشگری  این نهاد لقب گرفت و حتی مشاور طرح، طرح پیشنهادی خود را برای این پروژه لحاظ کرد وحتی شهردار یاسوج خبر از احداث چند هتلینگ، پارک های محله ای ،اقامتگاهای بومی سنتی و شهر بازی  در این پارک داد،که متأسفانه با مداخله برخی از ادارات مربوطه در ظرف چند ماه به کلی به فراموشی سپرده شد و هرکدام این مشکل را بر گردن دیگری انداختند.

 

یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن این پروژه بزرگ گردشگری در پایتخت طبیعت، مشکلات اداری و قانونی آن است و حتی آوردن سرمایه گذار و مداخله استاندار هم نتوانسته است این موضوع را ختم به خیر کند و سدی به نام منابع طبیعی عملیات بهسازی این پارک را به کما برده و باعث شده که عملیات اجرایی این پارک همچنان راکد باشد.

 

شهردار یاسوج در بازدید میدانی یک ماه گذشته خود که با حضور استاندار و برخی از معاونین وی از این پارک صورت گرفت به آخرین وضعیت این پارک پرداخته بود و ابراز کرد:در حال حاضر این پارک به یک مکان مخوف تبدیل شده است.

 

محمد علی جاوید با بیان اینکه این پارک وضعیت خوبی را طی نمی کند و خواهان همکاری بی شائبه مسئولان برای اجرای پروژه های پیشنهادی در آن هستیم،تصریح کرد:لازم است یک کار کارشناسی دقیق برای امنیت و ساخت و ساز این پارک صورت گیرد.

 

پارک جنگلی چشم بینای پایتخت طبیعت

وی با بیان اینکه پارک جنگلی یاسوج با همه مواهب ظرفیت تبدیل به یک مرکز گردشگری در جنوب کشور را دارد ،گفت:شهر یاسوج به عنوان نماد پایتخت طبیعت ایران با داشتن آب و هوای مناسب، جنگل‌ها، منابع آبی و غیره ظرفیت خوبی برای گردشگری دارد.

 

 وی پارک جنگلی را از ظرفیت‌های بی‌بدیل کهگیلویه و بویراحمد در جذب گردشگر عنوان کرد و ادامه داد: با فراهم کردن زیرساخت‌ها در این منطقه می‌توان صنعت گردشگری را رونق بخشید.

 

شهردار یاسوج خواستار حمایت و توجه هرچه بیشتر دولت به ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: پارک ولایت و پارک جنگلی یاسوج از جمله طرح‌های عمرانی هستند که برای ساخت و احداث آن نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم و این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

 

 بخاطر برخی مشکلات حقوقی عملیات بازسازی این پارک متوقف شده است

جاوید با اشاره به نقش پارک جنگلی در توسعه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: احداث هتل در مساحت 938هکتاری پارک جنگلی یاسوج می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا کند.

 

وی به مشکل توقف عملیات اجرایی پارک اشاره کرد و گفت: احداث هتل در مکان گردشگرپذیر پارک جنگلی به دلیل مسائل حقوقی متوقف شده و خواهان اجرای کلیه عملیات این پروژه و برداشتن موانع از سوی مسئولان ذیربط هستیم.

 

شهردار یاسوج با بیان اینکه فراخوان بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذار برای احداث پارک و هتل های توریستی در این پارک صورت گرفته است، گفت: اعتبار هزینه شده برای ساخت این پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 

جاوید با بیان اینکه طراحی و مطالعات اولیه این پروژه ۳۵۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است،خاطر نشان کرد:ساخت و احداث پروژه های پیش بینی شده در این پارک می تواند این مکان را به پارکی منحصر به فرد در جنوب کشور برای گردشگران تبدیل کند.

 

سیدموسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با ابراز تأسف از اینکه این طرح از سال 82 تاکنون نیمه‌کاره رها شده است، اظهار کرد: از سال 82 تاکنون طرح تبدیل پارک جنگلی یاسوج به یک منطقه بکر گردشگری مهیا شده اما کار خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

عقب هستیم؟؟!!

وی با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته پارک جنگلی برای اجرای طرح مورد نظر به شهرداری یاسوج ارائه شده اما شهرداری تاکنون کار خاصی در این مکان انجام نداده است،تصریح کرد:نمی‌خواهیم چیز جدیدی در کشور اجرا کنیم که این همه بهانه و سنگ‌اندازی در این راه صورت می‌گیرد، این طرح در تمام کشور اجرا شده و ما نسبت به سایر استان‌ها عقب هستیم.

 

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد طرح ارائه شده برای ایجاد مکان گردشگری را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تمام امکانات مورد نظر گردشگری در این طرح پیش‌بینی شده که در 70 هکتار از این مکان پارک و تجهیزات پارک اجرا می‌شود و در 800 هکتار به صورت مجزا سایر امکانات مورد نظر از قبیل دهکده عشایری ،هتل و غیره ایجاد می‌شود.

 

سنگ اندازی برای توسعه استان ممنوع؟!

خادمی در پاسخ به اداره منابع طبیعی که ایجاد این مکان در پارک جنگلی یاسوج منجر به تخریب درختان می‌شود، افزود: در فضایی که این طرح اجرایی می‌شود هیچ‌گونه پوشش جنگلی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه مردم هم‌اکنون از این مکان استفاده می‌کنند اما می‌خواهیم مکانی مجزل برای حضور مردم و گردشگران در این پارک ایجاد کنیم،بیان کرد:نباید برای اجرای این پروژه بزرگ گردشگری در مرکز استان سنگ اندازی کرد وگرنه در اینده نمی توانیم پاسخگوی آیندگان باشیم.

 

باید پاسخگو بود؟!!

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه ما خواهان اجرای کار خوب برای مردم هستیم، گفت: ایراد کار به دست کسانی است که پاسخ‌گو نیستند.

 

خادمی با بیان اینکه منابع طبیعی موظف است ایرادات مربوط به این طرح را حل کند و شهرداری هم باید در مدت زمانی کوتاه مراحل عملیات اجرایی این طرح شامل انتخاب سرمایه‌گذار، انتشار آگهی و سایر کارهای مورد نیاز را اجرا و طرح را آغاز کند،ابراز کرد: در غیر این صورت از کسانی خارج از استان برای این طرح استفاده می‌شود.

 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد به همراه شهردار یاسوج در آخرین بازدید خود از این ظرفیت مهم شهر یاسوج نسبت به گنجاندن برخی کانکس به عنوان اقامتگاه خانه کارگر در این پارک گلایه مند شد و خواهان جمع کردن آنها در سریعترین زمان ممکن از این پارک شد.

 

داستان همچنان ادامه داد!

اما باز با هم عملیات اجرایی و بستر سازی این پارک بلاتکلیف مانده و همچنان داستان همان است که تفسیر می شود.

 

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی