نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. دى 1396 - 11:28
رودخانه بشار که یکی از مهمترین سرچشمه های رودخانه بزرگ کارون در جلگه خوزستان بوده از سرچشمه های زاگرس جنوبی و از چشمه های روستای تنگ سرخ و کوههای دهنو سرچشمه می گیرد و شهر زیبای یاسوج و زمین های کشاورزی اطراف آن را آبیاری می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه وبویراحمد که به سرزمین چهارفصل شهرت یافته است بسیاری از زیبایی های این کره خاکی را را در خود جای داده است و به کلکسیونی از زیبایی ها بدل گشته است که یکی از این زیبایی های وجود رودخانه ها، چشمه ساران و آبهای جاری در این است است که رنگ جاری بودن زندگی را به نمایش می گذارد.

کمتر کسی است که به یاسوج سفر کرده باشد و زیبایی های این شهرستان را تحسین نکرده باشد چرا که با وجود طبیعتی بکر و دست نخورده لقب پایتخت طبیعت ایران را به خود اختصاص داده است و شهر یاسوج به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوههای دنا و در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متری از سطح دریا دارای آب و هوایی خوش است و به واسطه برخوردار بودن از بارشهای مناسب آن را می توان سرزمین چشمه ساران نیز نام نهاد.

رودخانه بشار یکی از مهمترین ظرفیت ها و زیبایی های طبیعی یاسوج پایتخت ملقب به طبیعت بوده که وجود دو پارک بزرگ در اطراف این پارک و بهره بردن از ظرفیت های آن، روحی دوباره به این رودخانه وحشی در جنوب ایران بخشیده است.

رودخانه بشار که یکی از مهمترین سرچشمه های رودخانه بزرگ کارون در جلگه خوزستان بوده از سرچشمه های زاگرس جنوبی و از چشمه های روستای تنگ سرخ و کوههای دهنو سرچشمه می گیرد و شهر زیبای  یاسوج و زمین های کشاورزی اطراف آن را آبیاری می کند.

این رودخانه در شهرستان دنا نیز بعد از گذر از کنار روستاهای کریک، دارشاهی، دروهان، گندی خوری، بطاری، ساران، سر تنگ توت نده، آبریز روستای کره، سمرون، ده شیخ، شهر پاتاوه، چناربرم، سرتنگ تمنک، شترخون و باگ و در ۵۰ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج، از کنار روستای گزدون عبور می کند.

به دلیل کوهستانی بودن استان کهگیلویه و بویراحمد، رودخانه بشار در دره های عمیق و بعضا باریک جریان داشته و تصاویری ناب از هستی و بزرگی پروردگار را به تصویر می کشاند.

بشار رودخانه‌ای است به طول ۱۲۰ کیلومتر که از مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس آغاز می‌شود و در مرز کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری، آنجا که کارون را می‌زاید، تمام می‌شود.

این رود در این مسیر، همسایه ۳۰۰ روستا و آبادی است و نان‌وآب بر سر سفره مردمان کوهپایه‌های دنا می‌گذارد و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشک‌سالی بوده است.

رودی که در کنار خود دو گورستان باستانی لما و تاج امیر را دارد تا بگوید که در عمر میلیون سالی خود میلیون‌ها انسان را دیده و خاطرات تلخ و شیرین زیادی از این دیار دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی