نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. خرداد 1394 - 13:52
مسئول بخش عمرانی آستان مقدس فرزندان امام موسی کاظم خاطرنشان کرد: هرچند مسئولین استانی و شهرستانی اداره اوقاف و امور خیریه هر دوماه یک بار به اینجا سفر می کنند اما هیچ اقدامی در جهت بازسازی یا ایجاد بنا و آستانی در شأن این امام زادگان انجام نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، روستایی در منطقه مارگون شهرستان بویراحمد وجود دارد که نام آن متفاوت از سایر روستاهای استان است، نام مبارک امامزاده بی بی خاتونین (س)، بر فضای دل انگیز روستا همچون خورشید تابان می درخشد و  به استناد موجود امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستن، به نام های مبارک زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اوخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مأمون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

 

 

مسعود بهشتسی دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مارگون  در گفت وگو با خبرنگاراین پایگاه خبری تحلیلی گفت: این امامزادگان خواهران امام رضا (ع) و دختران امام موسی کاظم  هستند که  حرم این بزرگواران در 60کیلومتری شهر یاسوج و هفت کیلومتری بخش مارگون قرار دارد.

 

وی گفت: این امامزاداگان موقوفات زیادی از جمله روستاهای هم جوار حتی چرام در استان کهگیلویه وبیوراحمد دارند.

 

بهشتی افزود: طرح جامع آستان مقدس امام زادگان بی بی خاتونین حدود سه سال قبل از تهران تایید شده ولی به خاطر عدم تامین منابع مالی تاکنون هیچ اقدامی برا یآن صورت نگرفته است.

 

بی بی خاتونین

مسئول بخش عمرانی آستان مقدس فرزندان امام موسی کاظم خاطرنشان کرد: هرچند مسئولین استانی و شهرستانی اداره اوقاف و امور خیریه هر  دوماه یک بار مبه اینجا سفر می کنند اما هیچ اقدامی در جهت بازسازی یا ایجاد بنا و آستانی در شأن این امام زادگان انجام نداده اند.

 

وی گفت: در طرح جامع با زیربنای بزرگ دارای شبستان و زائرسرا در سه طبقه است که با روند پیش رو هیچ گاه این آستان ساخته نخواهد شد.

  

بهشتی افزود: آستان بی خاتونین در منطقه­ی سرسبزسقاوه قرار ردارد که  بوستان امام رضا با  48 هکتار روبروی این آستان احداث شده که دارای انواع درختان مثمر و غیر مثمر می باشد ودلیل نامگذازی آن هم به اسم امام هشتم وبرادران این دو خواهر بزرگوار قدم گذاشتن امام رضا(ع) و رد شدن ایشان از این منطقه بوده است.

 

مسئول فرهنگی عمرانی آستان بی بی خاتونین گفت: روستا ازمشکل آبی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت برخوردار است و طبق بررسی اداره بهداشت آب آشامیدنی روستای بی بی خاتونین حدود 90 درصد مشکل دارد زیرا این آب از چشمه وارد منبع آبی سیمانی می شود و از آنجا وارد لوله های آبی روستاییان میشود و این در صورتی است که هیچ دستگاه تصفیه ای بر سر مسیر این آب وجود ندارد.

 

وی در پایان به زمین فوتبال روستا اشاره کرد و افزود: ورزشگاه  تقریبا 5 سال تحویل مردم منطقه شده استا اما بدلیل نبود امکانات و فقط دیوار کشی اطراف زمین هیچ استفاده ای از آن نمی­شود و از 150 میلیون تومان بودجه ای که برای آن تصویب شد یک پنجم آن بیشتر هزینه نشده و نیمه کاره رها شده است تا جایی که زمين بازي بدون چمن و رسيدگي خاص مسئولین تبديل به چراگاهي براي گوسفندان شده اند.

 

بی بی خاتونین

بهشتی به معضل بیکاری و اعتیاد جوانان روستا اشاره کرد و گفت: کارخانه سیمان در دو کیلومتری این روستا واقع شده است اما  از هیچ کدام از جوانان این روستا حتی بعه عنوان کارگر و نیروی خدماتی استفاده نمی کنند و این اقدام خیلی از جوانان را به دام اعتیاد کشانده است.

 

مجمد جواد درخشان از دیگر جوانان ساکن روستا و دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی یاسوج اظهار داشت:  امام زادگان بی بی خاتونین دو خواهر زبیده خاتون و رقیه خاتون که به زبان روستاییان به بی بی خاتون مشهور هستند به دومسیر منتهی  می شوند که مسیر اول پاتاوه، مارگون، بی بی خاتونین و مسیر دوم  گندی خوری، گردوه و بی بی خاتون است.

بی بی خاتونین

وی افزود: بقعه متبركه امامزاده بی‌بی خاتونين(س) در وسط يك قبرستان تاريخی دوره اسلامی در ضلع شمال غربی روستای سقاوه از توابع شهر مارگون بويراحمد سفلی قرار دارد. اين آبادی هفت كيلومتر با شهر مارگون و 80 كيلومتر با شهر ياسوج فاصله دارد.

«كوه دوبند» در خاور، كوه سقاوه و منطقه «دره گر» و ميانتنگان در جنوب و غرب، روستای موگر «قباد» در مشرق، منطقه جوش و زنگوا در مغرب و رودخانه سقاوه در كنار آبادی روان است.

 

درخشان ابراز داشت: این امام زادگان در مناسبات مذهبی و ایام تعطیلات بویژه محرم و صفر و همچنین ایام تعطیلا و آخر هفته  زائرین و خدمت گذاران زیادی را پذیرا هستند.

 

این جوان اهل روستای بی بی خاتونین در ادامه گفت: این روستا دو شهید  تقدیم این نظام و انقلاب همیشه سرافراز ایلام سایران کرده است که شهید ولی بهشتی روی فرزند امرالله و شهید محمد مراد بهشتی روی فرزند داوود پسر عمو بوده که در یک روز متولد شدند و در منطقه کردستان در یک روز هم به شهادت رسیدند.

 

وی افزود: گلزار شهدای این دو شهید بزرگوار هم اکنون در کنار بقعه متبرکه امام زادگان بی بی خاتونین قراردارد.

 

درخشان به انتظاری که از مسئولین  برای رسیدگی به وضعیت این آستان و روستا دارد اشاره کرد و ابراز داشت: هرچند در وهله اول شهر مارگون را بواسطه وجود حرم امام زادگان بی بی خاتونین می شناسند اما متأسفانه هیچ مسئولی به اینجا رسیدگی نکرده و حتی هزینه ای که توسط اداره اوقاف و امور خیریه  و گاهاً پول جمع آوری شده در دوماه بیش از ده میلیون تومان می شود ولی در جهت ساخت و حتی تعمیر قسمت های مورد نیاز این استان صرف نمی شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: از آقای مدبرپور رییس آموزش و پرورش بخش مارگون به خاطر اجرای طرح های فرهنگی، معرفتی زیادی در آستان مقدس برای دانش آموزان و معلمان  انجام دادند تشکر و قدرادانی میکنم.

 

كربلايي مدبر پور از اعضای هيات امنا و حرم، مربي و مدرس كلاسهاي قرآني این آستان به اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی در این آستان مقدس اشاره کرد و گفت: هرساله برنامه های متنوع و البته به صورت مداومی در این آستان برگزار می شود.

 

بی بی خاتونین

وی اظهار داشت: برنامه هایی همچون،  مانور منطقه اي هلال احمر ارائه خدمات درماني بهداشتي به زائرين ومجاورين حرم در ایام نورز، برگزاري ادعيه  هفتگي كميل، توسل، زيارت عاشورا  با حضور گسترده زائرين و مردم ، برگزاري كلاس هاي قرآن  و تفسير و احكام و اخلاق با همكاري هيات امنا حرم، برگزاري كلاسهاي شجره طيبه صالحين، برگزاري خيمه معرفت و ارائه خدمات به مسافرين نوروزي ، زيارت قبور شهداء و برگزاري زيارت عاشورا در گلزار شهداء و با همكاري هيات مذهبي فاطمه الزهرا بي بي خاتونين (س) عصر پنج شنبه،  برگزاري خيمه معرفت در این آستان.

 

مدبرپور در ادامه گفت: در ايجاد طرح های فرهنگی وعمرانی در این  مدت در آستان مقدس امامزادگان بي بي خاتونين (س) اعضای تقسيم به 4 گروه، فرهنگي، انتظامات، تداركات، عمراني که هر گروه اجزاي جداگانه و در دو بخش خواهران وبرادران جدا از هم وجود دارند.

 

اميد كودكان كي محقق مي شود،؟! زمین فوتبالی که چراگاه گوسفندان شده است.

 

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: تجهيز نبودن ورزشگاه و بفكر نبودن مسئولين ورزشي و عدم حمايت از جوانان و فرزندان این روستا،  بي كاري و نبود فضای درستی برای سرگرم نبودن مردم وجوانان در روستاي بي بي خاتونين(س) موجب اعتياد جوانان و گرايش هرچه بیشتر به مواد مخدر شده است که به گفته اهالي روستا حدود 60 درصد از جوانان روستا  معتاد به مواد مخدر شده اند.

 

محمد تراويده یکی دیگر ازاهالی روستا  از مسئولين جهت تجهيز ورزشگاه  روستا در خواست کرد و گفت: این فضای ورزشی حتماً باید ساخته شود.

 

بی بی خاتونین

وی در ادامه گفت: روستا هیچ محصولی ندارد، زمین کشاورزی حدود 500 هکتار وجود دارد اما اداره منابع طبیعی اجازه کشت این زمین ها را به ما نمی دهد و این در صورتی است که همه این زمین ها هم موقوفه امام زاده هست و مردم روستا هم نسق و سند به نام خود دارند.

 

بهشتی پیرمرد 75 ساله ساکن روستا و خادم امام زادگان بی بی خاتونین در گفت وگو با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی گفت: در ابتدا درایران امامزاده وجود نداشت همه در مکه و مدینه و کاظمین و... بودند و وقتی به امام رضا ماموریت داده شد که با ایران بیاید و در همان جا هم شهید شو،  آن حضرت آمد ایران  و مردم شیعه این سرزمین استقبال خوبی از ایشان داشتند.

 

وی گفت: وقتی امام رضا سم خوردند و بیمار بودند کاروانی از اولادان امام موسی کاظم، احمد بن موسی (شاه‌چراغ) و امامزاده بی‌بی خاتونين(س) همراه با اعقاب و منسوبان برای ديدار حضرت امام رضا(ع)، (از حجاز به ايران) از راه بهبهان به شيراز عازم طوس بودند، مدتی را در كاروانسرای «عينيه» (سقاوه) بويراحمد به علت بيماری و خستگی راه به‌سر می‌بردند كه در اين زمان به دستور مأمون، كاروان علويان مورد تهاجم دشمن قرار گرفته‌ و عاقبت هر يك در نقطه و مكانی به شهادت رسيده‌اند. سپس توسط شيخ محمد دشت بزرگی در كنار همين كاروانسرا دفن شده‌اند.

 

بی بی خاتونین

بهشتی به شیوه ایجاد و ساخت اولیه بقعه امام زادگان اشاره کرد و گفت: امیر اتابک بزرگ ومسلمان اولین بارگاه را بر قبور این دو خواهر احداث کرد وامیر تیمور گرگانی که مسلمان نبود وقتی دیدار و برخوردی با امام زاده علی داشت و دو معجزه از امام علی دید مسلمان شده و در گذر این منطقه، بارگاه این امامزادگان را  تازه و نو کرد از همان وقت تا الان مشایخ منطقه به عنوان خادم این دو فرزند  بزرگوار امام موسی کاظم(ع) در کنار این آستان ماندند.

 

وی با توجه به شرایط سخت اقتصادی و کاری خود و بقیه خدام این آستان مبارک گفت: اداره اوقاف وامورخیره قبلا خیلی بیشتر و بهتر کمک می  کردند اما مدتی است حقوق خادمین قطع شده و اجازه کشاورزی هم نداریم.

 

خادم آستان مقدس بی بی خاتونین ابراز داشت: اینجا قدم گاه امام رضاست و بعد ایشان دو خواهر ان ایشان  به  این منطقه آمدند و همین جا از دنیا رفتند الان دنبال خیر می گردند که بارگاهی در شأن این امامزتدگان بسازند.

 

این خادم سال خورده آستان بی بی خاتونین خاطرنشان کرد:اجازه کشت در زمین های کشاورزی را نداریم و  شخص بنده حدود 50 هکتار زمین داشته ام ولی الان هیچ کاری نمی توانم بکنم.

 

وی در ادامه گفت: برخی تخلفات از نظر اداره منابع طبیعی توسط برخی افراد منطقه صورت گرفت ولی مسئولین به صورت بی رحمانه حدود هزار نفر نان خور از این زمین ها در روستا را محروم کرده اند و این مردم را به دام فقر و اعتیاد وهزار مشکل دیگر کشانده اند که شاید جای بیانشان در اینجا نباشد، کشانده اند.

 

بهشتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ای که مقام معظم رهبری (دامت برکاته) فرموده اند پس از چه راهی باید محقق شود؟ مسئولینی که هم درد مردم نیستند باید پاسخگوی این سوال باشند؟ دست ما بسته است و حتی در تامین معاش خود و خانواده  خود مانده ایم مسئولین باید باید پاسخگو باشند که چرخ زندگی مردم منطقه را چراا ز کار واداشته اند؟

 

گفتنی است بی‌بی حکیمه خاتون به روایتی یکی از خواهران علی بن موسی الرضا و فرزند موسی کاظم است که در روستایی به همین نام در حوالی گچساران (دهستان بی‌بی‌حکیمه) در استان کهگیلوسه وبویراحمد بخاک سپرده شده‌است و دارای زائران فراوانی است.

انتهای پیام/م.ن

تصاویر تکمیلی: 
قدمگاه امام رضا(ع),chaharfasl.ir
محمد جواد درخشان,chaharfasl.ir
بی بی خاتینون,chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
گلزار شهدای بی بی خاتینون,chaharfasl.ir
شهید ولی بهشتی,chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
بی بی خاتینون(س),chaharfasl.ir
شهید محمد مراد بهشتی,chaharfasl.ir

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی