نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. تير 1394 - 13:11
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دولت واقعیت توافق لوزان را به مردم نگفته است و مدعی هستند طبق این بیانیه هیچ یک از تأسیسات ما تعطیل و متوقف نمی‌شود و در جواب آنها باید بگوییم که ای کاش فردو متوقف یا تعلیق می‌شد چون تعهد ما به مراتب بدتر از متوقف کردن و تعلیق کردن این تأسیسات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، علی خلیلی استاد دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه ای که به مناسبت سالروز شهادت شهید چمران و روز بسیج اساتید با حضور استادان  بسیجی دانشگاه های کهگیلویه و بویر احمد در دانشگاه یاسوج برگزار شد افزود: طبق بیانیه لوزان تمام تأسیسات غنی‌سازی ما اسباب‌بازی می‌شوند و تعهداتی که در بیانیه لوزان پذیرفتیم برای امنیت کشور خطرناک است.

 

وی بیان کرد: صنعت هسته‌ای تنها برای تولید برق نیست، چراکه در علوم پزشکی بیش از 700 هزار بیمار نیازمند رادیو داروهای هسته‌ای بوده و متکی به این صنعت خواهند بود.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: ما در حوزه دامپزشکی، کشاورزی و اصلاح بذرهای نجاتی، در حوزه شیرین کردن آب، کشف منابع زیرزمینی آب، در صنعت  و باستان‌شناسی نیازمند این دانش و صنعت مادر هستیم و کشوری که می‌خواهد در قرن 21 قدرتمند شود نمی‌تواند از این صنعت بی‌بهره باشد.

 

اگر تمام پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای را باز کنیم و به آمریکا بفرستیم اختلاف ها تمام شدنی نیست

 

خلیلی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا، اضافه کرد: امروز به این حقیقت رسیده‌ایم که اگر تمام پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای را باز کنیم و به آمریکا بفرستیم اختلاف ما با آنها تمام‌شدنی نیست.

 

وی یادآور شد: آمریکا با تولید روزانه 12 میلیون بشکه نفت و داشتن بیش از 105 راکتور اتمی، 20 درصد برق کشورش نیز از صنعت هسته‌ای تأمین می‌شود.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع)  ابراز داشت: در بیانیه لوزان ما پذیرفته‌ایم از 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ فعلی فقط برای یک دوره 10 ساله، 5 هزار و 60 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم و یک هزار دستگاه دیگر آن در فردو نگهداری شود.

 

خلیلی عنوان کرد: همچنین پذیرفته‌ایم که از این 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ 13 هزار دستگاه آن را تحت نظر آژانس انبار کنیم و در طول 10 سال تعهدمان حق استفاده از آن را نداریم و در صورت خرابی می‌توانیم دستگاه سانتریفیوژی را جایگزین کنیم و بیش از 5 هزار و 60 دستگاه نمی‌توانیم غنی‌سازی کنیم؛ همچنین حق ساختن هیچ سانتریفیوژ جدیدی را هم نداریم.

 

محدودیت ها پس از 15 سال برداشته نمی شوند

 

این کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: سطح غنی‌سازی ما نمی‌تواند برای 15 سال بیش از 3 هزار و 67 درصد باشد و حق غنی‌سازی 20 درصد را تا 15 سال آینده نداریم.

 

خلیلی افزود: ما از 10 تن اورانیومی که داریم فقط برای 15 سال می‌توانیم از 300 کیلو نگهداری کنیم و مابقی آن که همان 9 هزار و 700 کیلو است را یا باید اکسید کنیم و یا اینکه صادر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه طبق توافق تنها مرکز غنی‌سازی ما نطنز خواهد بود، گفت: ما از نیروگاه فردو حق غنی‌سازی نداریم و غنی‌سازی فقط در نطنز انجام می‌شود.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) با تشریح وضعیت تأسیسات هسته‌ای فردو، گفت: ما دو مرکز غنی‌سازی داریم که یکی از آن ها در نطنز اصفهان و دیگری در فردو و 25 کیلومتری استان قم واقع شده است.

 

خلیلی در خصوص فرصت 10 و 15 ساله بیانیه لوزان و محدودیت‌های اعمال شده نیز عنوان داشت: این محدودیت‌ها پس از 15 سال برداشته نمی‌شود.

 

اگر 31 سال در نطنز غنی‌سازی کنیم تنها نیاز یک سال خود را برآورده می کنیم

 

وی در خصوص نیاز ما به غنی‌سازی عنوان کرد: طبق اظهارنظر مسئولان دولت یازدهم، نیاز ما به غنی‌سازی 190 هزار سو (واحد سنجش قدرت غنی‌سازی) است که ما این برآورد را قبول نداریم و به فرض اینکه این برآورد صحیح باشد باز با این توافق راه به جایی نخواهیم برد.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: در دوره 10 ساله از 5 هزار و 60 دستگاه نسل اولی سانتریفیوژ با قدرت 1.2 سو، 6 هزار و 72 سو غنی‌سازی می‌کنیم که 31.29 صدم این میزان ظرفیتی است که بیانیه لوزان به ما اجازه غنی‌سازی در نطنز داده است و اگر 31 سال در نطنز غنی‌سازی کنیم تنها نیاز یک سال خود را برآورده کرده‌ایم و این بدان معنی است که دردی از نیازهای کشور ما را دوا نکرده و غنی‌سازی صنعتی به حساب نمی‌آید.

 

خلیلی تصریح کرد: ما برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر باید با روسیه یا یک کشور دیگر قرارداد بسته و سالانه 30 تن اورانیوم مصرفی این نیروگاه را وارد کنیم، چراکه نطنز باید 25 سال کار کند تا نیاز یک سال نیروگاه بوشهر را تأمین کند.

 

تا 15 سال حق غنی‌سازی نداریم و پس از این مدت نیز اجازه نخواهند داد

 

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: طبق این بیانیه تمام تأسیسات غنی‌سازی ما غیرصنعتی بوده که نیاز ما را برآورده نمی‌کند.

 

خلیلی بیان کرد: ما تا 15 سال حق غنی‌سازی نداریم و بیش از 3.67 درصد نمی‌توانیم غنی‌سازی کنیم و این در حالی است که سوخت رآکتور تهران که با آن رادیو داروها را تولید کرده و درمان بیش از 700 هزار نفر در کشور به داروهای این تأسیسات بسته است با غنی‌سازی 20 درصد کار می‌کند و چون حق نداریم این کار را بکنیم باید برای تأمین سوخت این راکتور نیز دستمان به سمت بیگانگان دراز شود.

 

وی تصریح کرد: ما در فردو نزدیک به 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ داریم که طبق تعهدات لوزان پذیرفته‌ایم 2 هزار دستگاه سانتریفیوژ آن را طبق نظر آژانس انبار کنیم.

 

تعهداتی که در بیانیه لوزان پذیرفتیم برای امنیت کشور خطرناک است

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) متذکر شد: از هزار دستگاه باقی‌مانده نیز 700 عدد آن نیز باید خاموش باشد و تنها 300 دستگاه حق چرخیدن دارد که البته در فردو حق هیچ‌گونه غنی‌سازی نداریم و باید کاربری این تأسیسات عوض شده و از مرکز غنی‌سازی به مرکز تحقیقاتی تبدیل شود.

 

طبق بیانیه لوزان تمام تأسیسات غنی‌سازی ما اسباب‌بازی می‌شوند و تعهداتی که در بیانیه لوزان پذیرفتیم برای امنیت کشور خطرناک است.

 

اگر قلب راکتور اراک را بیرون بیاوریم  بازگشت آن امکان ندارد

 

وی در خصوص تأسیسات آب سنگین اراک نیز گفت: در تأسیسات آب سنگین اراک، ایران متعهد شده آن را بازسازی و بازطراحی کند تا توان تولید پلوتونیوم را نداشته و نسبت به بیرون آوردن قلب راکتور اراک و منهدم کردن یا خارج کردن آن از کشور گام بردارد و نیز سوخت مصرفی را از کشور خارج کرده و حق بازفرآوری را نیز نداشته باشد.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: بازطراحی اراک در دنیا سابقه ندارد و برآورد آقای صالحی اشتباه بوده و این کار 10 سال به طول می‌انجامد و اگر قلب راکتور اراک را بیرون بیاوریم  بازگشت آن امکان ندارد.

 

طبق بیانیه لوزان حق بازفرآوری از ایران سلب شده و تا ابد نمی‌توانیم بازفرآوری داشته باشیم

 

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: طبق بیانیه لوزان حق بازفرآوری از ایران سلب شده و تا ابد نمی‌توانیم بازفرآوری داشته باشیم.

 

خلیلی اضافه کرد: از دولت می‌خواهیم که برای بازفرآوری تاریخ انقضاء بگذارند تا اگر نیاز به پلوتونیوم داشتیم خودمان تولید کنیم.

 

وی بیان داشت: در صورت عدم توافق ژنو تا افتتاح نیروگاه اراک فقط یکسال فاصله بود و این در حالی است که اگر بخواهیم تأسیسات آب سنگین اراک را از اول بسازیم دو سال زمان می‌برد و طبق گفته آقای صالحی، بازطراحی آن نیز 6 سال طول می‌کشد.

 

در بیانیه لوزان طرف مقابل حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت نشناخته است

 

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در بیانیه لوزان طرف مقابل حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت نشناخته است.

 

با تعهد ایران در خصوص نظارت آژانس بر صنایع وابسته از قبیل آهن و آلومینیوم حتی در صنعت خانگی هم  آژانس بخواهد می‌تواند اجازه ندهد فعالیتی انجام دهیم

 

خلیلی اضافه کرد: از تعهدات ما در توافق لوزان این است که هر ماده یا صنعتی که در ارتباط با صنعت هسته‌ای باشد یا کاربرد دوگانه داشته باشد با اطلاع و تأیید آژانس بخرد، بفروشد یا انتقال دهد که اگر تأیید نکند ما حق خرید آن را نخواهیم داشت.

 

این استاد دانشگاه گفت: مواد دوگانه‌ای که مدنظر آنهاست از قبیل آهن و آلومینیوم است که هم در صنعت خانگی و هم صنعت نظامی و هوایی مثل تولید تانک و هواپیما کاربرد دارد و اگر آژانس بخواهد می‌تواند اجازه ندهد.

 

30 درصد وضعیت اقتصادی ما به تحریم‌ها برمی‌گردد

 

خلیلی یادآور شد: در ازای تعهداتی که ما داده‌ایم، عمده تعهدات آنها حول لغو تحریم‌ها می‌گذرد.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: امروز 30 درصد وضعیت اقتصادی ما به تحریم‌ها برمی‌گردد و مابقی داخلی بوده و ناشی از فرهنگ غلط  و سوء مدیریت‌هاست.

 

خلیلی خاطرنشان کرد: ما با چند دسته تحریم مواجه هستیم؛ برخی از تحریم‌ها از طرف شورای امنیت، کنگره آمریکا و رئیس‌جمهور آمریکا وضع شده‌اند.

 

وی گفت: طبق بیانیه لوزان فقط تحریم‌های هسته‌ای تعلیق می‌شود و دیگر تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند بود.

 

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در 37 سال گذشته نشان داده است بدون آمریکا راه پیشرفت را دنبال کرده و در این سال‌ها آمریکا به انحای مختلف جلوی پیشرفت ما را گرفته است.

 

خلیلی عنوان کرد: با گذشت دو سال از مذاکره، آمریکایی‌ها  نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرده‌اند، بلکه خواسته‌هایشان را بیشتر کرده‌اند.

 

پذیرش پروتکل الحاقی یعنی بازرسی گسترده، سرزده و دسترسی به همه مکان ها

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بر اساس پروتکل الحاقی آژانس می تواند بازرسی های سرزده و گسترده ای به همه مکان ها و تاسیسات هسته ای و غیر هسته ای داشته باشد و این مکان ها می تواند از کارخانه تولید مواد غذایی باشد تا بیت رهبری

 

خلیلی با اشاره با اینکه اجرای پروتکل الحاقی برای امنیت کشور خطرناک است ابراز داشت: هم اکنون دوربین های آژانس در تمام سایت های نیروگاه های ایران نصب است و بر اساس قرارداد جدید بصورت 24 ساعته فعال خواهند بود تا تمام حرکات دانشمندان ما در دید آژانس باشد.

 

وی افزود: بر اساس این توافق آژانس بر اسناد، اماکن و اشخاص دسترسی و نظارت خواهد داشت که این مسئله برای امنیت کشور بسیار خطرناک است.

 

شرایط فراتر از پروتکل الحاقی را پذیرفته ایم

 

خلیلی شیوه نظارت بر تاسیسات هسته ای و غیر هسته ای ایران را فراتر از پروتکل الحاقی دانست و عنوان کرد: نظارت بر ایران دارای نظام خاص و منحصر به فرد است که طبق آن ضمن دسترسی به تمام مکان ها هر ماده یا صنعتی که مرتبط با هسته ای یا استفاده دوگانه ای داشته باشد با ید با اجازه آژانس خرید، فروش و بکارگیری شود.

 

اعتراض معاون سیاسی امنیتی استاندارکهگیلویه و بویر احمد به گفته های سخنران جلسه

 

فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویر احمد دراعتراض به سخنان دکتر خلیلی گفت: تیم مذاکره کننده فرزندان و دلسوزان ملت و نظام هستند و گفتن این صحبت ها در بین مردم باعث بی اعتمادی مردم به مسئولان نظام می شود و ضمن بیان اشکالات توافق باید دست آوردهای تیم مذاکره کننده برای مردم تشریح شود.

 

محمدی افزود: مردم سالاری از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و مسئولین باید به مردم پاسخگو باشند تا مردم از همه چیز اطلاع داشته باشند ولی کشاندن چنین بحث هایی در بین عموم باعث بی اعتمادی خواهد شد.

 

وی گفت: عزت و اقتدارمان را با هیچ چیزی معامله نمی کنیم و از نظر ما آمریکا در هر صورتی شیطان بزرگ است.

 

بعد از صحبت های معاون سیاسی امنیتی استانداری برخی از اساتید دانشگاه نیز خواستار فرصت طرح سوالات خود از سخنران شدند که در پایان جلسه تعدادی از آنها سوالات خود را مطرح کردند و دکتر خلیلی به سوالات آنها پاسخ داد.

در پایان جلسه اساتید شرکت کننده نماز جماعت مغرب را در مسجد الغدیر دانشگاه یاسوج اقامه کردند و پس از صرف افطار نیز دکتر خلیلی به سوالات اساتید پاسخ داد.

 

 

تصاویر تکمیلی/

 

 

منبع:قلم دنا

انتهاي پيام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی