نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. مرداد 1394 - 10:51
به گفته مدیرکل عشایر کهگیلویه و بویراحمد با پیر شدن عشایر منطقه و بی رغبتی جوانان برای زندگی عشایری در سالهای آینده زندگی عشایری در استان رو به نابودی می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مجید علی پور افزود: تعداد خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1366 بیش از 17 هزار خانوار با 113 هزار نفر جمعیت بود و بر اساس آخرین سرشماری به 11 هزار و 120 خانوار با 70 هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

وی افزایش میانگین سنی عشایر به بیش از 40 سال را از دیگر معضلات جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد دانست.

 

به گفته وی با پیر شدن عشایر منطقه و بی رغبتی جوانان برای زندگی عشایری در سالهای آینده زندگی عشایری در استان رو به نابودی می رود.

علی پور کمبود علوفه و آب، جاده های نامناسب ،نبود زیرساخت های رفاهی نظیر برق ،خشکسالی های پیاپی و کاهش قیمت دام زنده را از دلایل کاهش جمعیت عشایری این استان ذکر کرد.

 

مدیرکل امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل خشک شدن سفره های زیر زمینی هم اکنون هفت هزار خانوار عشایری این استان با کمبود شدید آب آشامیدنی برای خود و دام هایشان روبه رو هستند.

 

وی گفت: عشایر این استان سالانه بیش از 35هزار تن انواع محصول دامی تولید می کنند.

علیپور تعداد دام عشایر این استان را یک میلیون و 179 هزار راس ذکر کرد.

 

علی پوراظهار کرد: شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه،گچساران، دنا و بهمئی مهمترین مناطق عشایر نشین این استان هستند.

وی گفت:جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد سالانه قابلیت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و دو هزار و 600 راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله را به بازار دارد.

 

وی بیان کرد: عشایر این استان با تولید سالانه بیش از 23 درصد از انواع محصولات کشاورزی و باغی، بیش از 10هزار متر مربع انواع صنایع دستی قالی، قالیچه،گبه،گلیم و جاجیم توانمندی خود را در بازار های ملی و منطقه ای نشان داده اند.

 

وی با اشاره به نقش عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی که امنیت غذایی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد خواستار تعامل دستگاه های اجرایی برای افزایش خدمات رفاهی در مناطق عشایری این استان شد.

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی