نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. بهمن 1394 - 12:50
ترافیک کسل کننده این شهر کوچک و جوان که هر روز بر وسعت آن افزوده می شود، به گونه ای بوده که حتی مسافرینی که برای اولین با به این شهر پا می گذارند از این ترافیک کسل کننده به ستو آمده اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد اگر چه به لحاظ جمعیتی جزو شهرهای کوچک ایران قلمداد می شود، ولی به لحاظ موقعیت توریستی و جغرافیایی و توپوگرافی، مشکلات ترافیکی بزرگی را بر دوش خود می کشد.

 

ترافیک کسل کننده این شهر کوچک و جوان که هر روز بر وسعت آن افزوده می شود، به گونه ای بوده که حتی مسافرینی که برای اولین با به این شهر پا می گذارند از این ترافیک کسل کننده به ستو آمده اند.

 

یاسوج طی پنج دهه اخیر رشدی 50 برابری داشته است به طوری که در سال 1344 تنها یک خیابان اصلی داشته و اینک بالغ بر 18 کیلومتر وسعت یافته است.‌

 

جمعیت این شهر نیز از 10هزار نفر در دهه 50 به 110 هزار نفر در ابتدای دهه 90 رسیده و با توجه به آب و هوای مساعد و مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد، این میزان با شیب تندی در حال افزایش است.

 

 

یاسوج در کما

 

نبود یک برنامه ریزی جامع خدمات شهری در چند دهه گذشته و وجود خیابان های باریک و معطوف شدن بار ترافیکی این شهر به بافت قدیمی و مرکزی آن(حد فاصل بلوار شهید مطهری تا میدان شهدای نیروی انتظامی و میدان هفت تیر) وضعیت ترافیکی وخیمی را برای مردم این شهر زیبا اما توسعه نیافته ایجادکرده است.

 

امروز یاسوج را همه گردشگران داخلی و خارجی می شناسند و کمتر کسی وجود دارد که آوازه طبیعت سحر انگیز و بکر آن را نشنیده باشد،  اما از طرفی دیگر تغییرات محیطی و افزایش یکدفعه توسعه شهری در این شهر کوچک و رشده فراینده وقارچ گونه خودروی های شخصی باعث شده که این شهر در بیشتر ایام و حتی روزهای بارانی ترافیکی کسل کننده داشته باشد و به شهر ی به نام قبرستان ماشین ها تبدیل شود.

 

شهر با آوازه طبیعت و نماد ترافیک کسل کننده

موقعیت گردشگری شهر کوچک یاسوج به گونه ای بوده که برخی ایام  تعطیل سال ،جمعیت پر تعداد گردشگران  رفت و آمددر این شهر را کاملا مختل می کند به گونه ای که عید فطر چندسال اخیر و روزهای اول عید نوروز ،چیزی حدود صد ها هزار گردشگر همزمان وارد یاسوج شدند و باعث شد که تمامی جاده های منتهی به این شهر کوچک قفل شود، موضوعی که در نوبه خود امری عجیب بود.

ورود گردشگران به شهر یاسوج در برخی روز های تعطیل بویژه بهار و تابستان شرایط خاصی را متوجه وضعیت خدمات رسانی این شهر کرده که این وضعیت خواهان رسیدگی بیشتر مسئولان نسبت به توسعه زیرساختها است.

 

پلی که به ستو آمد

شهر یاسوج اگر چه قدمت زیادی ندارد اما با سرعت زیادی جمعیت آن در حال رشد بودخ و در عین حال توسعه عمران شهری آن متناسب با نیازهای آن پیشرفت نکرده است و برخی کمبودها در این شهر برای شهروندان آزاردهنده است.

 

از مهمرتین دلایل بار ترافیکی شدید و کسل کننده در این شهر را می توان نبود پارکنیک مناسب و حتی راههای مواصلاتی متناسب با شهر نشینی و زیر ساخت های مناسب آن دانست، موضوعی که حتی مسئولان شهری از آن دم می زنند.

 

از طرفی دیگر عمر رو به پایان برخی از سازهای مهم این شهر از جمله های پل های ورودی متصل کننده به این شهر خودمزید بر علت بوده که می توان به پل های پیر شده بشار در ورودی شهر یاسوج از سمت جنوب و پل های کهنه و تاریخ گذشته مهریان در شمال اشاره کرد که همه آنها آخرین روزهای عمر خود را طی می کنند.

 

وقتی دیگر نامی از پایتخت طبیعت نیست

اما نباید از این غافل شد که توسعه شهر یاسوج در چند سال اخیر بیشتر معطوف ساخت و سازهای بیش از اندازه بوده به گونه ای که دیگر مجال نفس کشیدن در این شهر که به پایتخت " طبیعت"مشهور بوده شاید در چند آینده وجود نداشته باشد.

 

استاندارکهگیلویه وبویراحد و شهردار یاسوج در هفته های گذشته از پروژه های عمرانی و در دست اقدام شهرداری یاسوج بازدید کردند و خواهان تسریع در انها شده بودند.

 

به آیندگان بدهکار خواهیم شد

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه ها که یکی از مهمترین آنها پروژه پل چهارم بشار که متصل کننده بلوار رجاء به بیمارستان یاسوج بوده که می تواند تا میزان قابل توجهی از ترافیک  این شهر را کاهش دهد، ابراز کرد: اگر تلاش برای توسعه عمرانی و رفاهی این شهر نکنیم به نسل آینده بدهکار خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: یاسوج امروز به عنوان قلب و مرکز استراژیک مرکز استان باید از معماری و نوسازی خوبی برخودار باشد و نیازهای شهری این شهر باید همانند دیگر نیازها پیشرفت داشته باشد.

 

اما از طرفی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که نبود یک برنامه ریزی اصولی در ساماندهی کردن برخی پایانه های مسافر بری مناطق چند گانه شهر یاسوج، خود گواهی بر این ترافیک کسل کننده است.

 

هر چند در چند مدت اخیر دستگاههای متولی از جمله شهردرای باسوج در تعریض برخی خیابانها از جمله خیابان جمهوری کارهای خود را انجام داده، اما باید دانست که وضعیت بغرج پایتخت طبیعت با این منوال رو به نا کجا آباد خواهد گرفت.

 

با این حال نسخه های مسئولین شهری و استانی هنوز نتوانسته این عارضه زودرس در این شهر جوان را درمان کند و برخی تصمیمات در این راستا تنها خاصیت مسکن دارند.

 

نصب تابلوهای جدید، چراغ راهنما و تغییر معابر و باز و بسته شدن تقاطع ها هنوز هیچ دردی از ترافیک این شهر دوا نکرده است و این معضل روز به روز بیشتر رخ نشان می دهد و بر پیکر نحیف یاسوج سنگینی می کند.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی