نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. آبان 1396 - 13:01
استعفای نخست وزیر لبنان در روزهای اخیر با واکنش های مختلفی از سوی تحلیلگران مواجه شده است تا جایی که بسیاری از آن ها معتقدند این استعفا از سوی سعودی ها به سعد الحریری تحمیل شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل یکی از اتفاقاتی که چند روز پیش به وقوع پیوست و واکنش های بسیاری را از سوی سیاستمداران و تحلیلگران به دنبال داشت ، استعفای نخست وزیر لبنان بود .

 

نکته جالب توجه این است که یک مسئول در کشور دیگری استعفا دهد و به کشور خودش برنگردد ، همانطور که در روزهای گذشته اکثر تحلیلگران منطقه ای و بین المللی نسبت به این مساله گمانه زنی های مختلفی داشته اند که این استعفا یک استعفای تحمیلی از سوی رژیم آل سعود بوده است  و در حقیقت عربستانی ها بعد از عدم موفقیت هایی که در منطقه دچار آن شده بود به چند مشکل برخوردند و هم در کشور خودشان دچار مشکلاتی شدند و هم در منطقه دچار بن بست هایی شدند .

به نظر می رسد یکی از اهداف عربستان این است که بتواند یکی از مکان هایی که تصور می کند تحت تاثیر سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی است ، یعنی لبنان را به هم بریزد .

 

بنابراین با توجه به تفکراتی که آقای سعد حریری و جریان 14 مارس والمستقبل به آن مربوط می شود ، ارتباطات بسیار نزدیکی با رژیم آل سعود دارد .

 

به نظر می رسد آقای سعد حریری را در آن جا فراخوانده اند و همانطور که آقای سید حسن نصرالله فرمودند ادبیاتی که در استعفا نامه و نوع قرائت آقای سعد حریری بود کاملا سعودی بود و به همین دلیل یک بهت و ابهامی در منطقه برای سیاستمداران به وجود آمده است . سیاسیونی که در لبنان نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند ، دچار ابهاماتی هستند حتی رئیس جمهور لبنان هم نسبت به پذیرش استعفا با استفهام درباره آن صحبت کرده است .

آرامشی که در طول یک سال گذشته در مجموعه کشور لبنان حاکم بوده است ، امریکایی ها و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را ناراحت کرده است .

 

با توجه به شرایطی که بر سیستم نصمیم گیری عربستان حاکم است و عدم تعادلی که محمدبن سلمان در اقدامات ماه ها و سال های اخیر به خصوص بعد از حمله به یمن دچار آن شده است ، بسیاری از این تحولات را بدون آمادگی قبلی باید انتظار داشت .

 

آقای حریری شهروند سعودی است و در ایام اخیر هم به دلایل مختلف در عربستان بوده است و اخیرا به لبنان برگشته است و مجددا به عربستان رفته و در آنجا استعفا داده است .

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که این استعفا در عربستان به سعد حریری تحمیل شده است و حتی برخی تحلیلگران منطقه ای نسبت به این مساله اعلام کرده اند که نوع گفتار و ادبیات و بیان آقای حریری به صورتی بوده است که گویی اسلحه ای پشت سر او نهاده اند و مجبور بوده این استعفا نامه را بخواند .

 

بر اساس قانون اساسی در لبنان ، شرایط به گونه ای است که نخست وزیر باید استعفا نامه اش را به شکل حضوری به رئیس جمهور تقدیم کند بنابراین یک ابهام بسیار زیادی باقی مانده است .

نکته بعدی این است که این استعفا برای هم حزبی های سعد حریری بسیار تعجب آور است .

 

نوع حاکمیت عربسیتان و عدم اطلاع رسانی صحیح از تحولالت سیاسی مساله ای است که سال ها در عربستان وجود دارد و در حقیقت یک نوع دیکتاتوری خبری وجود دارد .

 

یکی دیگر از مسائلی که در محافل سیاسی گفته می شود این است که به دلیل فسادهای اقتصادی که در عربستان وجود داشته و آقای سعد حریری یکی از پایه های آن بوده است و نقش اساسی را ایفا کرده است خواستند او استعفا دهد تا به عنوان یک شهروند معمولی با او برخورد کنند .

به دلیل نقشی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد ، فضا سازی صورت گرفته توسط عربستانی ها ، نمی تواند باعث نگرانی جمهموری اسلامی و دوستداران آن باشد.

 

در پایان باید گفت مردم لبنان به این تحولات سیاسی عادت کرده اند و در شرایط کنونی مجلس و ریاست جمهوری به گونه ای در کنار ارتش و حزب الله حضور دارند که در روزهای گذشته هیچ تشنجی در بیروت و لبنان گزارش نشده است و بعید به نظر می رسد عربستان در این بازی بچه گانه موفق شود . 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی