نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. بهمن 1396 - 11:03
فرهنگ سازی امروز در ادارات دولتی کهگیلویه وبویراحمد جایگاهی به خود اختصاص نداده است و این موضوع باعث شده است که همین ادارات با معضلات فراوانی روبرو شوند که درمان برای آنها جای پیشگیری را گرفته است واین با هزینه های فراوانی برای آنها همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان هایی است که با مشکلات عدیده ای روبرو است و بخش اعظمی از این مشکلات با وجود ظرفیت های فراوانی که وجود دارد به خود مردم و جامعه استان برمی گردد.

بسیاری از مشکلاتی که در استان وجود دارد از طرف نهاد های دولتی غیرقابل کنترل است و این موضوع باعث شده است که همچنان برخی از ناهنجای ها که همراه با خساراتی نیز هست در استان ادامه پیدا کند و در عین آسیب فردی به یک معضل اجتماعی نیز تبدیل گردد.

در هر جامعه ای مجموعه ای از آداب، رسوم، سنت ها، قوانین نوشته و نانوشته و دانش عمومی و فراگیر به شکل گفتمان، وجود دارد که از آن به فرهنگ یاد می شود.

بارها شنیده اید که از فرهنگ رانندگی یا شهرنشینی سخن به میان آمده و یا در رسانه ها بر فرهنگ سازی مصرف و یا الگوهای آن تأکید شده است. بر این اساس هر کار و چیزی دارای فرهنگ خاص است که می بایست از سوی مردم مورد توجه قرارگیرد و در رفتارها و نگرش ها، خود را نشان دهد.

فرهنگ سازی امروز در ادارات دولتی کهگیلویه وبویراحمد جایگاهی به خود اختصاص نداده است و این موضوع باعث شده است که همین ادارات با معضلات فراوانی روبرو شوند که درمان برای آنها جای پیشگیری را گرفته است واین با هزینه های فراوانی برای آنها همراه بوده است.

برای مثال در فصل بهار و تابستان با مشکل آتش سوزی ها روبرو هستیم که حتی در مواقعی به 3 آتش سوزی در روز رسیده بود که این موضوع باعث خسارات فراوانی به طبیعت و این سرمایه ملی که متعلق به همه مردم استان بود، وارد شد که بسیاری از این آتش سوزی ها از بی دقتی مسافران، گردشگران و مردم نشئت می گرفت که شاهد هستیم در این زمینه هیچگونه فرهنگ سازی از سوی ادارات منابع طبیعی و محیط زیست انجام نمی گیرد.

یا در موضوع کم آبی که به یک بحران تبدیل شده است بنا بر صحبت های مسئولین قسمت اعظمی از این کم آبی به عدم درست مصرف کردن مشترکین برمی گردد که در جاهایی با مصرف بی رویه آب سبب بروز مشکلاتی در دیگر نقاط استان می گردد که به عنوان مثال در جایی بنگاه ها به شستن ماشین های خود مشغول هستند و در جایی دیگر مشکل کم آبی و قطعی 12 ساعته آب را تجربه می کنند و در این زمینه هنوز شاهد هیچ فرهنگ سازی از سوی ادارات آب و فاضلاب استان نبوده ایم که خود مولد خشکسالی در سال آینده خواهد بود.

شهرداری یاسوج دیگر سازمانی است که باید قسمت اعظم فرهنگ سازی را بر عهده داشته باشد که می بینیم به عنوان مثال هر چند مدتی به تعمیر و نگهداری سرویس های بهداشتی می پردازد ولی بازهم می بینیم که خساراتی به این مکان های عمومی وارد شده است که باز هزینه های زیادی را برای خود شهرداری به وجود آورده است و این موضوع در اتوبوس ها و پارک ها نیز به وفور یافت می شود که باز شاهد عدم فرهنگ سازی هستیم.

معضل ترافیک نیز یکی از معضلاتی است که این روزها شروع به ریشه دار شدن کرده است و در آینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود که این به یک معضل غیر قابل کنترل بدل خواهد شد که در عین ضعف حمل و نقل عمومی، شاهد تک سرنشین بودن خودروهایی هستیم که در سطح شهر به رفت و آمد مشغول می شود.

فرهنگ اسلامی جامعه که وظیفه ای بر دوش نهادهای فرهنگی است در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از همه مغفول مانده است به طوری که در طول یک دهه این موضوع به تغییر چهره پوششی این استان تبدیل شده است و این استان در ناهنجارهای رکوردهای فراوانی را به دست آورده است.

موضوعات خودکشی، طلاق، درگیری، قتل، استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی، تنوع طلبی، زیاده خواهی، بالا رفتن سطح توقعات، کاهش ازدواج، مشکلات ابتدای ازدواج، پارتی بازی، روابط فامیلی، بالا بودن مصرف آب، برق و گاز، هزینه های بی مورد خانواده ها و... همه از موضوعاتی هستند که دامن این استان را گرفته است و بخش اعظمی ازاین مشکلات با فرهنگ سازی قابل تغییر و بهبود به وضعیتی بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

هر جامعه ای همواره نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح دایمی در این حوزه است. از سویی با ورود هر کالا و خدمات جدید نیاز است تا فرهنگ بهره گیری مناسب و سازنده آن شناخته شود و در مسیر کمالی و ارزشی به کار گرفته شود و از سوی دیگر نیاز است که فرهنگ نامناسب حذف شود و یا اصلاحات و تغییراتی متناسب با شرایط و نیازهای بشری در آن رخ دهد.

از این جاست که فرهنگ سازی مثبت و ارزشی به عنوان یک نیاز واقعی خود را بر جامعه و مسئولان تحمیل می کند و مساله فرهنگ سازی در جامعه پذیری خود را نشان می دهد.

به هر حال نیاز به فرهنگ سازی که یکی از زمینه های قدرت نرم هر اداره و سازمانی است که بوسیله آن می تواند ترجیحات افراد را شکل بدهد و آنها را در مسیر که می خواهد حرکت دهد، یک نیاز اساسی است که باید در دستور کارهای ادارات و سازمان های دولتی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 1560

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی