نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. بهمن 1393 - 11:41
هرچندخبرهای ضد و نقیض مسوولان ملی و استان کهگیلویه و بویراحمد در راه اندازی معدن فسفات شهرستان چرام سالها نوعی امیدواری و ناامیدی را برای جوانان جویای کار و مردم این شهرستان به همراه داشت اما تیرخلاص استاندار کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر تعطیلی این معدن درصورت نداشتن توجیه اقتصادی تراژدی غمباری را برای مردم این منطقه به نمایش می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت های بالقوه فراوان از استان های کمتر توسعه یافته کشور است که در برخی از مناطق این استان مانند شهرستان تازه تاسیس چرام این توسعه نیافتگی به گونه دیگری نمایان است.

 

 معدن فسفات چرام هرچند برای قشرهای مختلف مردم، مسوولان پیشین و جدید کهگیلویه و بویراحمد و کشور نامی آشناست اما تاکنون وعده های پوچ و شعارهای تکراری مسوولان و نمایندگان مردم این منطقه در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نتوانسته است روزنه امیدی برای راه اندازی این معدن باشد.

با وجود آنکه در گذشته تلاش هایی شامل معرفی شرکت بهره بردار و برخی اقدامات دست و پا شکسته برای راه اندازی معدن فسفات چرام انجام گرفت اما هربار با لغو قرارداد شرکت و معارضات اجتماعی تحقق این امر با مشکلاتی مواجه شد.

 

ابطال پروانه بهره برداری شرکت بین المللی آیرما

 

ابطال پروانه بهره برداری شرکت بین المللی آیرما که قرار بود در طول چند سال اخیرعملیات  معدن فسفات چرام را به مرحله اجرا درآورد نیز از خبرهای مایوس کننده ای بود که باردیگر روند افتتاح این معدن در چرام را به چالش کشید.

 

معدن فسفات چرام از آغاز تا کنون

به گفته فرماندار چرام عملیات اکتشاف معدن فسفات این شهر از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

 

ابراهیم فتاح پور بیان کرد: با پیگیری مستمر مسوولان شهرستان و استان و با تشکیل نخستین کارگروه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در چرام این معدن 26 تیر91 به طور رسمی فعالیت خود را با شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن (آیرما) آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل معارضات اجتماعی زمین های اطراف و مطالعات طرح اکتشاف و استخراج، عملیات اجرایی این معدن تاکنون آغاز نشده، گفت: در نشست شورای تامین شهرستان چرام که با حضور استاندار و مسوولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد مشکلات و معارضات اجتماعی آن مورد بررسی قرار گرفت.

 

فتاح پور عنوان کرد: در این نشست 51 هکتار زمین برای تامین زیرساخت های مورد نیاز به شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما مجری طرح بهره برداری از معدن فسفات چرام واگذار شد.

 

فرماندار چرام ابراز داشت: در نشست دیگری با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسوولان شرکت بین المللی صنعت و معدن آیرما مقرر شد دستگاه های خدمات رسان نسب به تامین برق، گاز ، آب و سایر نیازهای این شرکت اقدام کنند تا عملیات اجرایی معدن فسفات چرام شتاب بخشی شود.

 

فتاح پور بیان کرد: با توجه به رگه ای بودن معدن فسفات کوه لار ( بناری) چرام علاوه بر تجهیزات استخراج زیر زمینی به سایت فرآوری تبدیل فسفات 9درصد به 22درصد نیز نیاز است.

 

وی اظهار کرد: با راه اندازی فازهای بعدی پروژه معدن فسفات چرام سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند نسبت به خرید سهام و سرمایه گذاری در کارخانه های فرعی بعد از احداث کارخانه کنستانتره فسفات اقدام کنند.

 

فرماندار چرام با اشاره به اینکه شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما بزرگترین تولید کننده کنستانتره فسفات و کودهای شیمیایی در ایران تمام مجوزهای لازم در زمینه بهره برداری از این معدن عظیم را دریافت کرده، افزود: نقشه استخراج از سوی این شرکت نیز طراحی شده که این امر بیانگر پیشرفت و گذر از مرحله سخت پروژه است.

 

فتاح پور مزیت فسفات کوه لار (بناری) نسبت به فسفات منطقه شیخ هابیل بخش سرفاریاب چرام را ذخیره و حجم بالای آن دانست و بیان کرد: معدن فسفات منطقه شیخ هابیل به لحاظ غنا درصد بالایی از خلوص فسفات20 تا 22درصد را داراست.

 

وی اظهار کرد: بسیاری از مشتقات و کنسانتره فسفات مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود و هزینه های ارزی قابل توجهی را به همراه دارد.

 

فتاح پور عنوان کرد: با سرمایه گذاری و استخراج ذخایر معدنی فسفات در منطقه چرام علاوه بر تامین فسفات مورد نیاز داخل می توان از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.

وی ابراز داشت: با بهره برداری از معدن فسفات چرام و ساخت صنایع تبدیلی در این منطقه افزون بر سه هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که با توجه به محرومیت استان کهگیلویه و بویر احمد می تواند دریچه ای رو به توسعه برای این استان باشد.

 

فرماندار چرام افزود: براساس تحقیقات زمین شناسی شهرستان چرام به لحاظ داشتن معادن مختلف بسیار غنی است و برای استفاده از این ظرفیت ها در آن دانشکده صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد احداث و راه اندازی شده است.

 

با همه این تفاسیر و با توجه به فرارسیدن فصل سرما معدن فسفات چرام باید امسال نیز همچون سال های گذشته خواب شیرین زمستان را تجربه کند تا شاید بتواند طراوات و سرسبزی بهار کار و تلاش در کنار خود را به مردم این منطقه هدیه دهد.

 

عیارفسفات معدن چرام از نگاه یک کارشناس

عضو هیات مدیره شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما نیز ذخیره احتمالی معدن فسفات محدوده کوه لار (بناری) در چرام را 200 میلیون تن اعلام کرد و گفت: ذخیره قطعی این معدن نیز 82 میلیون تن است.

 

امیر احدی با اشاره به اینکه این معدن می تواند در یک مرحله به بهره برداری برسد افزود: عیار فسفات این معدن بین هفت تا 9 درصد است که پس از فراوری به خاک با عیار 18 تا 19 درصد تبدیل می شود.

وی ادامه داد: و پس از آن به اسید فسفریک مبدل می شود و برای تولید کود شیمیایی فسفاته و سایر محصولات به کارخانه های مربوطه ارسال خواهد شد.

 

احدی بیان کرد: برای بهره برداری از این معدن و تبدیل فسفات آن به 18 تا 19 درصد افزون بر 310 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری و معدن کاری روباز سالانه یک و نیم تن فسفات از معدن چرام استخراج می شود، اظهار کرد:قابلیت سالانه سه و نیم تن برداشت فسفات از این معدن نیز وجود دارد.

 

احدی عنوان کرد: با بهره برداری اولیه از این معدن برای 600 نفر و در دراز مدت یک هزار و 200 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

 

 
نارضایتی شدید مردم چرام از راه اندازی نشدن معدن فسفات  و وعده رنگارنگ  20 ساله مسوولان به مردم
 
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه وضعیت نارضایتی مردم چرام درباره به بهره برداری نرسیدن " معدن فسفات " این شهرستان گسترده و اکنون نگرانی های فراوانی در این ارتباط وجود دارد.
 
 
وی با انتقاد از اینکه وعده به بهره برداری رسیدن " معدن فسفات چرام " 20 سال است به مردم این شهرستان داده می شود ، خاطرنشان کرد: این درحالی است که هیچکدام از آن وعده ها محقق نشده است.
 
معادنی که هیچ سودی به حال مردم چرام ندارد
 
دیودیده افزود: شهرستان چرام دارای منابع متعددی در حوزه " فسفات " است اما تاکنون این معادن هیچ سودی بحال مردم منطقه نداشته و 500 فرصت شغلی که قرار بود در راستای این معدن برای جوانان منطقه فراهم شود در سردرگمی قرار گرفته است.
 
وی با طرح این سوال که مردم از ما می پرسند چرا 20 سال است معدن " فسفات چرام " به بهره برداری نرسیده است؟ اظهار کرد: در چندسال گذشته دو سرمایه گذار برای بهره برداری این معدن به کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام سفر کرده و مدتی هم حضور داشتند اما بعد از مدتی از ادامه فعالیت کنار رفتند.
 
بخش خصوصی حاضر به ادامه فعالیت در این معدن نیست
دیودیده ابراز داشت: خود ما نیز از وضعیت کنونی این معدن و نگرانی های مردم نگران هستیم وتلاش های فراوانی برای فعالیت سرمایه گذار بخش خصوصی انجام داده اما متاسفانه بخش خصوصی حاضر به ادامه فعالیت در این معدن نیست.
 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان ذخیره معدن فسفات کوه لار چرام حدود 81 میلیون تن برآورد شده و عیار آن نیز هشت و نیم درصد است.

 

 دیودیده افزود: بر اساس اعلام کارشناسان استانی و ملی معدن فسفات کوه لار چرام به دلیل پایین بودن عیار و افزایش نرخ ارز چندان مقرون به صرفه نیست.

 

بررسی دقیق میزان ذخیره و عیار این معدن نیازمند مطالعه مجدد کارشناسان وزارت صنعت

 

وی بیان کرد: بررسی دقیق میزان ذخیره و عیار این معدن نیازمند مطالعه مجدد کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای مقرون به صرفه بودن باید عیار آن بین 25 تا 30 درصد باشد.

دیودیده اظهار کرد: برای لغو قرارداد پیمانکار سهل انگار و کم کار این معدن و واگذاری آن به یک پیمانکار دیگر مکاتباتی با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

 

 اعلام امادگی مسوولان سازمان اقتصادی کوثر برای سرمایه گذاری و راه اندازی معدن فسفات چرام

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود این لغو قرارداد حدود شش ماه به طول انجامد، عنوان کرد: مسوولان سازمان اقتصادی کوثر برای سرمایه گذاری در زمینه استخراج و فرآوری فسفات این معدن اعلام آمادگی کرده اند.

 
 
تیرخلاص استاندار کهگیلویه و بویراحمد به موضوع راه اندازی معدن فسفات چرام

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: معدن فسفات کوه لار چرام در صورت نداشتن توجیه اقتصادی و تایید این موضوع از سوی کارشناسان شورای عالی معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تعطیل می شود.

 

تعطیلی معدن فسفات چرام از انتظارات بیجای جوانان جویای کار ممانعت خواهد کرد

 

سید موسی خادمی در نشست کارگروه سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اقدام مهم و اطلاع رسانی لازم در مورد آن موجب ممانعت از ایجاد انتظارات بیجا در مردم استان و به ویژه جوانان جویای کار شهرستان چرام خواهد شد.


 

وی خواستار برگزاری نشستی با حضور جمعی از مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برای بررسی وضعیت دقیق تر عیار معدن فسفات کوه لار چرام شد.

 

حال باید از مسوولان دلسوز کهگیلویه و بویراحمد که در این 20 سال تلاش های زیادی را برای راه اندازی معدن فسفات چرام انجام دادند پرسید.

 

ا. چرا با وجود اقدامات کارشناسی روند راه اندازی معدن فسفات چرام  باید این همه سال به طول بیانجامد در حالی که معادن  مشابه در سایر استان ها در طول مدت چند سال سرنوشت آنها مشخص می شود؟

 

2. آیا برگزاری نشست های نمایشی متعدد و دادن وعده های پوچ مسوولان ملی و استانی از گذشته تاکنون اهانتی غیرقابل بخشش به مردم ولایتمدار چرام نبوده است؟

 

3. امیدواری به جوانان تحصیلکرده چرامی و در پی آن بیان اخبار متناقض و ناامیدکننده از سوی مسوولان با کدام منطق سازگار است؟

 

4. چرا صرف هزینه از بیت المال برای تامین زیرساخت های اصلی مانند آب، برق, گاز... در جوار معدن فسفات چرام و خریداری زمین های کشاورزی که در این سالها راکد ماندند و هیچ سودی نه برای دولت ها و نه برای مردم داشته است باید انجام شود؟

 

5. آیا پذیرفتنی است که پس از 20 سال کارکارشناسی، صرف هزینه بیت المال ، انتخاب شرکت بهره بردارو هزاران مورد دیگر اینک به خانه اول بازگشت و بیان کرد با نظر کارشناسان صنعت و معدن درصورت نداشتن توجیه اقتصادی معدن فسفات چرام باید تعطیل شود؟

 

حال با گذشت این همه سال و پس از کش و قوس های فراوان باید دید سرگذشت راه اندازی معدن فسفات چرام مانند شاهنامه خوش به سرانجام می رسد یا نه؟

 

 معدن فسفات چرام " بعنوان یکی از چهار معدن بزرگ فسفات خاورمیانه نامیده شده و وعده بهره برداری آن به حدود 20 سال پیش در تریبون های انتخاباتی و مسوولان وقت و کنونی می رسد اما هیچ فعالیتی برای بهره برداری از آن را مردم منطقه ندیده اند.

 

شهرستان تازه تاسیس چرام با بیش از 32 هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
 
منبع:صبح زاگرس
انتهای پیام /گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا