نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. اسفند 1393 - 10:53
قرق کوهای دیشموک از جمله کوه منبل به دلیل کاشت 120 هکتار گیاه دارویی و جلوگیری از ورود دام ها به این مناطق موجب شده تا مردم این بخش دام های خود را در سطح شهر رها کنند.

به گزارش چهار فصل با قرق کوهای دیشموک از جمله کوه منبل به دلیل کاشت 120 هکتار گیاه دارویی و جلوگیری از ورود دام ها به این مناطق موجب شده تا مردم این بخش دام های خود را در سطح شهر رها کنند. هر چند رایزنی های مختلف با مردم برای خروج دام ها از سطح شهر توسط شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه صورت گرفت ولی همکاری همه نهادها و مردم با شهرداری برای خروج دامها از سطج شهر ضروری است.

 

حیوانات به دو گونه وحشی و اهلی تقسیم می‌شوند. طبق تعریف قانونی حیوان اهلی عبارت است از چهارپایان، پرندگان، آبزیان، زنبور‌ عسل و کرم ابریشـم که پرورش یا نگـهداری آنها از نـظر شرع مقدس اسلام، بلامانع است.

 

حیوانات وحشی نیز آن دسته از حیواناتی هستند که با آموزش صاحب آنها به طور کامل رام نمی‌شوند و نگهداری آنها شرعی به حساب نمی‌آید. با این تعریف و در کنار تصویب آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی، نگهداری و پرورش هر نوع حیوان به شرط اهلی بودنش مجاز اعلام شد.

 

در این حالت برای نگهداری آنها دیگر نیازی به گرفتن هیچ‌گونه مجوزی نیست. آزادی عمل در این خصوص تا جایی است که ایجاد محل نگهداری حیوانات اهلی در محدوده روستاها از رعایت ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی معاف است.

 

با تصویب آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی، مقرراتی برای نگهداری این حیوانات تعیین شده است و این مصوبه اجازه نگهداری حیوانات اهلی را به روستاییان می‌دهد.

 

علاوه بر روستاها در اماکن مسکونی نیز می‌توان از حیوانات نگهداری کرد، البته این کار شرط دارد و آن این است که باید محیط دام جدا باشد و صاحب حیوان فکری برای دفع کود آنها بکند.

 

در این میان این نکته را باید در نظر گرفت که نگهداری و پرورش حیوانات اهلی در اماکن با کاربری مسکونی تنها به شرطی امکانپذیر است که فضاهای نگهداری حیوانات از فضاهای سکونت انسان جدا شود و البته تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی کود حیوانی و فاضلاب مربوط در نظر گرفته شود.

 

چند وقتی است به دلیل قرق کوهای دیشموک از جمله کوه منبل به دلیل کاشت 120 هکتار گیاه دارویی و جلوگیری از ورود دامها به این مناطق، مردم دام های خود را در سطح شهر رها کنند که این امر باعث نازیبا شدن چهره شهر دیشموک شده است.

 

حالا هم كه در آستانه عيد باستاني نوروز هستيم و حضور احشام در سطح شهر باعث برهم زدن زيبايي شهر ديشموك خواهد شد و خروج انها از سطح شهر نيازمند همكاري مردم با ادارات و به‌خصوص شهرداري اين منطقه است.

 

دیشموک یکی از بخش های شهرستان کهگیلویه است که در فاصله 70 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.

منبع: صبح زاگرس

انتهای پیام/م.ن

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی