نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. خرداد 1394 - 11:42
مسئول بسیج اساتید دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد:
نبود شایسته سالاری در انتخابات روسای دانشگاه ها از معضلات افت علمی کشور است
مسئول بسیج اساتید دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایران اسلامی تا سال 2012رتبه اول کشورهای جهان اسلام در بحث رشد علمی را داشت که این امر در سال 2014به پایین ترین استاندارد خود در بین این کشورها رسیده که عقب گردی مبهم را نشان میدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، نورمحمد علی پورمسئول بسیج اساتید دانشگاههای کهگیلویه وبویراحمد، به نامه چهار هزارو 200 استاد دانشگاه های کشور به رئیس جمهور مبنی بر افت علمی کشور اشاره کرد و افزود: رشد منفی و عقب گرد علمی در کشور باعث نوشتن نامه 4200استاد دانشگاه های کشور به رئیس جمهور شده است.

 

عقب گرد نامحسوس رشد علمی در کشور فاجعه است

وی با بیان اینکه آمار سال گذشته نشان از افت شدید علمی در کشور را می دهد و این موضوع جای بسی تأمل دارد، ابراز کرد: در چند سال اخیر ایران جزء کشورهای رتبه اول جهان در بحث رشد علمی بود، اما عقب گرد نامحسوس آن در طی دو سه سال اخیر بسیار نگران کننده است.

 

نگاه ثانویه به دولت افت علمی را در بر دارد

مسئول بسیج اساتید دانشگاههای کهگیلویه وبویراحمد نگاه ثانویه دولت به مسائل علمی را یکی از مهمترین دلایل این موضوع دانست و افزود:دولت یازدهم بیشترین رویکرد خود را بر موارد خارجی و دیپلماسی گذاشته و نگاهی به مسائل علمی و مایحتاج مردم نمی کند که همین موضوع در برهه ای باعث افت شدید علمی یا توقف آن شده است.

 

نبود شایسته سالاری در انتخابات مدیران دانشگاهها از معظلات افت علمی کشور

علیپور حضور روسای ناکارآمد و نبود شایسته سالاری را از مهمترین دلایل افت علمی در بیشتر مراکز علمی کشور دانست و گفت:یکی از دلایل مهم افت علمی کشور در چند سال اخیر بر روی کارآمدن روسای ناکار آمد در سطوح مدیریتی مراکز علمی بوده  که بیشتر این مدیران برخاسته از ذهن سیاسی گری و جناح بندی بوده است.

 

وی عدم شایسته سالاری و نبود یک مدیریت واحد در بدنه مراکز علمی را از دلایل مهم توقف رشد علمی در کشور دانست و ابراز کرد:وقتی شایسته سالاری و  مدیریت قوی در یک موسسه علمی وجود نداشته باشد نمی توان از آن دانشگاه توقع دانشجوی ممتاز کرد.

 

مشوق های مهمی برای اثبات دانشگاه و صنعت وجود ندارد

مسئول بسیج اساتید دانشگاههای کهگیلویه وبویراحمد نبود مدیریت باثبات در دانشگاه های کشور را از دیگر دلایل این موضوع دانست و افزود: متأسفانه مشوق های مهمی برای اثبات دانشگاه و صنعت وجود ندارد.

 

علی پور با بیان اینکه استادان و دانشجویان در حال حاضر درگیر مسائل علمی در دانشگاه نیستند،تصریح کرد: توجه نکردن به پروژه های علمی ونبود زیرساختهای لازم  در حوزه علمی و پژوهشی از مهمترین دلایل افت علمی کشور است.

 

دخلمان جوابگوی خرجمان نیست

وی توجه نکردن به مراکز علمی دانش بنیان، نبود پارک علمی و فناوری و توجه نکردن به دانشجویان ممتاز را از سایر عوامل افت علمی کشور در دهه های اخیر دانست و افزود: متأسفانه آنچنان که باید و شاید به نخبه پروری و مسائل علمی توجه نمی شود.

 

رشد لاک پشتی علم افزایی در ایران نگران کننده است

مسئول بسیج اساتید دانشگاههای کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه جهت گیری های علمی و فناوری کشور در چارچوب حوزه مشارکتی و دانش افزایی نیست، تصریح کرد: علم و تکنولوژی با سرعت سرسام آوری در دنیا در جریان است اما رشد لاک پشتی مسائل علمی در ایران نگران کننده است.

 

علی پور با بیان اینکه نباید از قافله علم عقب بمانیم ،بیان کرد:عقب ماندن از قافله علم یعنی وابستگی علمی و در تنگنا قرار گرفتن در تمامی موضوعات مهم سطوح اول جهان به دیگر کشورها، که نقطه خطری برای ماست.

 

وی هر سال عقب افتادن در بحث رشد فزاینده علمی در بین کشورهای منطقه را به منزله صد سال عقب ماندگی دانست و گفت:ایران اسلامی تا سال 2012رتبه اول کشورهای جهان اسلام در بحث رشد علمی را داشت که این امر در سال 2014به پایین ترین استاندارد خود در بین این کشورها رسیده که عقب گردی مبهم را نشان میدهد.

 

قدرت علمی قدرت دیپلماسی را به همراه دارد

مسئول بسیج اساتید دانشگاههای کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه تا وقتی به عنوان یک قدرت علمی در منطقه مطرح نباشیم نمی توانیم آنچنان که باید و شاید در بیشتر مسائل حتی مسائل دیپلماسی قدرت داشته باشیم،گفت:مسئولان نباید بگذارند مسائل علمی و توجه به رشد علمی در حاشیه قرار بگیرد.

 

علی پور رشد فراینده علمی و قدرت علمی در منطقه و جهان را سلاح کشور در برابر یاوه گویی های غرب دانست و افزود:دشمنان ملت از قدرت  و پیشرفت های علمی ما نگران هستند و این افت علمی به منزله به ثمر رساندن توطئه های آنان به حساب می آید.

 

گسترش بی رویه دانشگاه ها و منفعت محوری از دلایل اصلی افت علمی کشور

 

وی یکی از دلایل مهم افت علمی در کشور را توسعه کمی دانشگاه ها و گسترش بی رویه مراکز علمی و دانشگاه های کشور دانست و گفت:نگاه منفعت محور به دانشگاه ها و مراکز علمی گوی سبقت را از رشد علمی ربوده است.

 

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه مراکز علمی و دانشگاه ها به دنبال حجم بالای پذیرش دانشجو به جای رشد علمی هستند،خاطر نشان کرد:عدم توجه به کیفیت و مطالب کم محتوا در سطح مراکز علمی از نکات مهم افت علمی کشور است.

 

رواج مدرک گرایی بجای علم گرایی افت علمی را به همراه دارد

علی پور رواج مدرک گرایی بدون کیفیت علمی و پول گرایی برای دریافت مدرک را از دیگر دلایل این افت علمی دانست و ابراز کرد:رواج پارتی بازی، قومیت گرایی و دوست گرایی برای اخذ نمره و عدم توجه به حضور و غیاب دانشجو سرفصل های معضل اساسی افت علمی در دانشگاه های کشور است.

 

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی