نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. خرداد 1394 - 22:47
گفتگوی صریح با دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه یاسوج
ما هنوز اندیشه های امام رو ح الله(ره) را نشناختیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، در راستای انعکاس فعالتها و برنامه های تشکلهای فرهنگی دانشگاه ها و آسیب شناسی عملکرد مسئولان فرهنگی مصاحبه ای با برادر شاهرخ قبادیان دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه یاسوج ترتیب داده است که شرح آن را می توانید ملاحظه بفرمایید.

سوال: با سلام و عرض ارادت خدمت حضرتعالی. تعریف جنابعالی از مفهوم فرهنگ به طور کلی و فرهنگ اسلامی و انقلابی به طور خاص چیست؟

قبادیان: فرهنگ به عنوان یک کلمه ی عام تعریف خاصی ندارد و یا می توان گفت تعریف های بسیاری دارد، اما وقتی در کنار قید اسلامی یا انقلابی نوشته شود آنوقت است که به ذهن مخاطب چند تعریف خاص متبادر می گردد. فرهنگ انقلابی به نظر بنده نوعی خاص از جهان بینی الهی است که در آن آرمانهای فطرت خیز عدالت، آزادی، استکبارستیزی و حقوق برابر بیشتر خود نمایی می کند. این نوع فرهنگ یک خاصیت پیش برندگی خاصی دارد؛ همانطور که آرمانهای انقلاب اسلامی در سالهای منتهی به ۵۷ باعث شد مردم ایران برخلاف دیدگاه اغلب جامعه شناسان و صاحبین فن آن اتفاق بزرگ را در قرن بیستم رقم بزنند.

چهارفصل: وزن و جایگاه فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی از طرفی و نقش کارکردی آن در ساختار دانشگاهها راذکر بفرمایید؟

قبادیان: اصالتآ انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و مدرن بود؛ مردم ایران از روی شکم پرستی و یا سیر بودن قیام نکردند بلکه از ظلم و تبعیض ناروا و فساد دستگاه حاکم و ضدیت حکومت با اسلام ناب به ستوه آمدمد و باحرکت انقلابی خود به رهبری امام خمینی توانستند روحی تازه در کالبد ایران ویران شده بدمند. البته بحث مدرن بودن هم مقوله مهمیست که پرداختن به ان مجال خاصی می طلبد. در کل یک انقلاب فرهنگی در جهان مدرن اتفاقی نو بود و این عامل می بایست در دانشگاه ها استمرار پیدا می کرد تا جوانان انقلابی این مرز و بوم مداوم در معرض هوای تازه ی انقلاب اسلامی قرار می گرفتند اما متاسفانه به دلایلی آن جو به داخل دانشگاه های ما رسوخ پیدا نکرد. در حال حاضر تنها دغدغه ی دانشجویان فرهنگی نیز باید همین باشد تا آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان آن وارد دانشگاه هایمان شود و فضای خاموش علمی دانشگاه ها را تغییر دهد.

چهارفصل: به نظر حضرتعالی راه تعالی دانشگاهها و رسیدن به دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی چیست؟

قبادیان: وقتی روحیه ی جهادی و استکبارستیزی در دانشگاه وارد شد آنوقت است که همانند زمینه های هسته ای و دفاعی دانشگاه های ما در دیگر رشته ها نیز حرفی برای گفتن در جهان خواهند داشت. البته باید گفت جنبه های مثبتی همچون عدالت خواهی و ظلم ستیزی در تاروپود این استان تنیده شده که باید آنها را حفظ کرد و به سایر ساحات جامعه نظیر دانشگاه ها تعمیم داد.

چهارفصل: وضعیت موجود عملکرد مدیران فرهنگی و تشکلهای دانشجویی را توصیف بفرمایید؟

قبادیان: متاسفانه به دلیل عدم آشنایی و یا مدیریت نادرست اغلب متولیان فرهنگی در دانشگاه ما روند شکل گیری یک کار فرهنگی منسجم همیشه به مشکل برخورده. گاهی حلقه های فکری خوبی شکل می گرفت ولی حمایتی نمی شد و درحال حاضر هم حمایت هست اما عزمی برای شکل گیری یک حلقه ی فکری منسجم نیست. استان ما و بالطبع دانشگاه یاسوج خلأهای فرهنگی بسیاری دارد، برخی ارزش ها ضد ارزش و برخی ضد ارزش ها در این دیار ارزش شناخته می شوند. حداقل کاری که در این استان می شود انجام داد برگرداندن این ارزشها به جایگاه حقیقی و در خور شأن انها می باشد.

چهارفصل: فرایند و چگونگی حرکت از وضع موجود نامطلوب به سمت وضع موعود مطلوب فرهنگی را تشریح بفرمایید؟

قبادیان: به نظر بنده اگر بتوانیم دیدگاه های امام روح الله را در زمینه های مختلف استخراج کنیم و به عنوان زیر بنای تفکرات فرهنگی خود قرار دهیم آنوقتست که می توانیم بگوییم لوکوموتیو انقلاب در مسیر صحیح خود قرار دارد و به سمت مطلوب موعود فرهنگ در حال حرکتیم.

چهارفصل: آیا برنامه ها و طراحی سیاستهای فرهنگی دانشگاه و تشکلهای دانشجویی نسبتی با وجوه آزادی خواهی، عدالتخواهی و معنویت خواهی اندیشه های امام دارد، یا اساسا مسأله این دوستان این رویکردهانیست؟ لطفآ تشریح بفرمایید؟

قبادیان: یکی از آسیب های جدی که فقط مختص دانشگاه یاسوج نمی شود و بسیار در عدم پیش برد اهداف فرهنگی در کشور نقش دارد، عدم شناخت صحیح گفتمان ناب انقلاب اسلامی یا راحت تر بگوییم عدم شناخت امام خمینی (ره) است. وقتی که هدف اصلی مشخص نباشد قاعدتآ حرکت هم غیرممکن است. متاسفانه پس از ۲۶ سال از درگذشت ابر مرد قرن بیستم نتوانسته ایم وجوه مختلف اندیشه ای حضرتشان را حتی برای ملت ایران نمایان کنیم. در صورتی که در کشورهای دیگر با رجوع به آثار مستقیم ایشان پیشرفت هایی شکل گرفته و در بعضی مواقع از ما جلوتر هستند. حال حاضر با تفاسیری که گفته شد به هیچ یک از شعارهای آزادی خواهی، عدالت خواهی و سیر معنوی در بستر جامعه حتی نزدیک هم نیستیم و اگر گاه گاهی ستاره ای در آسمان این کشور می درخشد به خاطر الطاف دیگریست و نه راه رفته ی ما در جمهوری اسلامی.

در دانشگاه یاسوج نیز وضعیت به همین منوال است و اصلا صحنه ای تعریف نشده که بخواهیم ببینیم مدیران در آن مسیر هستند یا خیر. البته غم انگیز تر اینست که در مخیله ی برخی از مدیران ما اینگونه سخن ها نمی گنجد و اگر هم دانشجویی(مثلا بچه های همین انجمن ما) برای بیان این نوع دغدغه ها سخن بگوید مورد بی اعتنایی همین مدیران نیز قرار می گیرد.

چهارفصل: فعالیتهای فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج را از حیث سخت افزاری و نرم افزاری ذکر بفرمایید؟

قبادیان: در این میان بنده به عنوان یک دانشجوی عادی در تشکل هایی همچون همین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل کورسوهایی از منش انقلابی دیدم و به این سمت کشیده شدم و خدا رو شکر وقتی وارد فضای صمیمانه ی این تشکل شدم دیدم که هوای اصیلی که به دنبال ان بودم را می توان در این تشکل استشمام کرد و این بود که همچنان در این مجموعه تنفس می کنیم. البته نگاه جهادی دوستان تشکلی به عرصه ی فرهنگ خیلی نزدیک به آرمانهای انقلاب اسلامی است. اما مشکلات موجود در دانشگاه ها و بعضی مواقع فضای مسموم حاضر در دانشگاه جلوی پیشرفت ها را می گیرد اما با این حال نیز ما در تشکل سعی کردیم با الگو گیری از تشکیلات اصیل اسلامی و هدف قرار دادن آرمانهای انقلاب که با رهنمودهای رهبرانقلاب برای ما بازشناسی می شوند به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

چهارفصل: با تشکر از حضرتعالی که در این گفتگو شرکت کردید و نظرات شفاف خود را مطرح کردید.

قبادیان: من هم از پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز که رویکرد انقلابی و عدالتخواهی را دنبال می کند و اهمیت فوق العاده ای برای تشکلهای انقلابی قائل هست تشکر می کنم و سپاس از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

منبع: دنا نیوز
انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی