نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. تير 1394 - 10:37
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج : حداقل انتظار ما این بود که بعد از گذشت چند روز از بیانات رهبری، وزارت علوم در زمینه تشکیل کارگروه بررسی فرامین رهبری اقدام می کردند و اجازه ندهند این فرامین بر زمین بمانند ولی متأسفانه این انتظار عملی نشده است.

دکتر شیر علی خرامین عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و از اساتید حاضر در دیدار با مقام معظم رهبری رمضان 1394 در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل در رابطه با بیانات رهبر ی،دغدغه ها و توقعات ایشان اظهار داشت: یکی از اساسی ترین دیدارهایی که رهبری در طول سال دارد و ارج و منزلت بالایی نزد ایشان دارد، دیدار با اساتید دانشگاه هاست.

 

وی افزود: : در این دیدار فرمایشاتی را که رهبری فرمودند را به چند دسته تقسیم کرده ام. اول اینکه اهمیت و نقشی که یک استاد می تواند در جامعه داشته باشد

 

این عضو هأت علمی ابراز کزد: رهبری در بیاناتشان" استاد" را تعریف میکند و می فرماید استاد باید شخصی متدین باشد، دارای غیرت ملی و انگیزه انقلابی، دارای روحیه سخت کوشی و در نهایت انسانی بااخلاق  با انصاف باشد.

 

خرامین در ادامه گفت: بیانات رهبری را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد؛ توقعات و گلایه هایی که بیان شدند. در رابطه با محور اول می توان گفت: وظیفه استاد تربیت دانشجوست آن هم دانشجویی که سرشار از انگیزه ایمانی باشد .

 

دانشجو باید بصیرت دینی، همت بلند، جرأت اقدام، اعتماد به نفس و اعتقاد به اینکه ما می توانیم داشته باشد

وی به خصلتهای دانشجوی مد نظر مقام معظم رهبری اشارکرد و گفت: دانشجو باید بصیرت دینی، همت بلند، جرأت اقدام، اعتماد به نفس و اعتقاد به اینکه ما می توانیم داشته باشد و قاطع در برابر دست اندازی و تجاوز و خدشه دار کردن استقلال ملی باشد و توقع رهبری تربیت انسانهایی درزمره شهید چمران به عنوان یک قاعده است نه استثناء است.

 

عضوهیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: فرماندهی جنگ نرم دومین توقع رهبر معظم انقلاب از اساتید است که در همین رابطه فرمودند:" تاکید می کنم که فرماندهی جنگ نرم با شما اساتید است"

 

خرامین در ادامه گفت: ایشان امسال جنگ نرم را یک درجه بالا تر در نظر گرفته اند و کلمه"مقدس" را به این لغت اضافه کردند تا اهمیت خطیر این مسأله را نشان دهند. چنان چه در تایخچه نگرش مقام معظم رهبری به جنگ نرم بپزدازیم می بینیم ایشان از تهاجم فرهنگی، شبیه خون فرهنگی، جنگ نرم واکنون هم  از جنگ مقدس نرم نام برده اند.

 

توقع از مزارت علوم تحقیقاات وفناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وی به از توقعات رهبر یاز وزارتین علوم، تحقیقات وفناوری  و وزارت اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین توقعاتی که ایشان در این زمینه مطرح کردند، توجه به اساتید متدین، مومن و انقلابی بوده که این توجه باید سرلوحه کار هر دو وزارت باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به  گلایه های رهبری در دیدار با اساتید اشاره کردند و افزود:اولین گلایه ایشان از  کند شدن شتاب رشد علمی کشور بود و همچنین حاشیه سازی هایی که باعث کند شدن رشد علمی کشور شده است.

 

وی در ادامه تأکید کرد: بخش اعظمی از گلایه های مطرح شده مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که وی از این حاشیه سازی ها به عنوان سهم مهلک استفاده کردند.

 

با سیاست بازی و آلت دست قرار دادن دانشگاه برای اهداف سیاسی مخالف هستم

خرامین به بحث سیاست در دانشگاه اشاره کرد وگفت: رهبری می فرمایند: من نمی گویم دانشجو ودانشگاه در سیاست دخالت نکنند اما تاکید می کنم با سیاست بازی و آلت دست قرار دادن دانشگاه برای اهداف سیاسی مخالف هستم.

 

وی خاطر نشان کرد: برخی از ما اساتید فراموش کرده ایم که دانشگاه و دانشجو امانتی است در دستان ما و اگر این امانت را به ابزاری برای مقاصد سیاسی و خارج از رسالت اصلی خود کردیم،  انحراف بزرگی در این مسیر ایجاد کرده ایم.

 

خرامین گفت: گلایه ای که در صحبت های رهبر فرزانه انقلاب در رأس همه بود؛ موضوع بورسیه ها بود که می فرمایند: اقدام صورت گرفته در این زمینه، حرکتی خلاف قانون، اخلاق و انسانیت بود و بدترین نوع عملی بود که می توانست اتفاق بیفتد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه در دیدار با مقام معظم رهبری اظهار داشت: عقب افتادگی در زمینه علوم انسانی گلایه سوم ایشان در این دیدار بود، بحث نظزیه پردازی و تئوری پردازی را مطرح کردند و به جد خواستار فعالیت اساتید در زمینه علوم انسانی بودند.

 

وی عنوان کرد: کاهش بودجه تحقیق و توسعه دیگر گلایه ای بود که طبق قانون باید بین 2تا4 درصد سهم بودجه مردم باشد اما در این موردحداقل مورد انتظار را هم تخصیص ندادند .

 

وی در ادامه گفت: کم لطفی نسبت به پرداخت بودجه در زمینه تحقیق و توسعه ضعف بزرگی است که باعث نارحتی شدید از دست اندر کاران تعیین کننده وتخصیص دهنده بودجه کشور شده بود.

 

خرامین در رابطه با عدم توجه به نقشه جامع علمی کشور ابراز کرد: این نقشه نه عملیاتی شده است و نه بسیاری از اساتیداز آن اطلاعی  دارند.

 

وی گفت: اجرا نشدن سند آمایش آموزش عالی و عدم توجه به کیفیت آموزش تحصیلات تکمیلی و عدم همراه شدن این کیفیت با رشد کمی این تحصیلات از دیگر گلایه های رهبری در دیدار با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بود.

 

 عضو هیأت علمی  دانشگاه  خاطر نشان کرد: هر سازمان و نهادی وظیفه ای دارد و اگر هر کدام در انجام دادن وظیفه خود کوتاهی کنند کشور از مسیر پیش رفت و توسعه باز می ماند.

 

کم ترین کوتاهی در انجام رسالت دانشگاه موجبات خسارات جبران ناپذیری بر بدنه جامعه می شود

خرامین گفت:  در این میان دانشگاه از مهم ترین مواردی است که کم ترین کوتاهی در انجام رسالت آن موجبات خسارات جبران ناپذیری بر بدنه جامعه می شود و اگر وظیفه اساسی و اصولی دانشگاه که تولید علم و وعالم است به حاشیه رود یا از آن تخطی کرده و آن را تعدیل و تضعیف کنیم هیچگاه به سند چشم انداز نظام دسترسی پیدا نخواهیم کرد.

 

وی عنوان کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری وظیفه دارد در اسرع وقت کارگروهی برای پیگیری فرامین مقام معظم رهبری که معنای دقیق منشور  را دارند تشکیل دهد.

 

خرامین خاطر نشان کرد: حداقل انتظار ما این بود که بعد از گذشت چند روز از بیانات رهبری، وزارت علوم در زمینه تشکیل کارگروه بررسی فرامین رهبری اقدام می کردند و اجازه ندهند این فرامین بر زمین بمانند ولی متأسفانه این انتظار عملی نشده است.

 

این عضو هیأت علمی در گفت وگو با این پایگاه خبری تحلیلی ابراز کرد: نوع برخورد با بورسیه های غیر قانونی که تعداد آنها 36 نفر بودند به صراحت نادرست بود و رهبری در این باره می فرمایند: طبق اطلاعی که به من داده شد اندازه ای که می گفتند هست، نبوده و به فرضی که هم درست بوده باشد، شیوه ای که مسئولان  و دست اندر کاران در وزارت علوم پیش گرفتند به اعتقاد من به حیثیت نظام و آبروی افراد ضربه زد.

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی