نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. مهر 1394 - 11:39
جايگاه حافظ نه تنها در استان بلكه در كشور بسيار كم تر از ديگر كشورها است و در كهگيلويه وبويراحمد هيچ محفل ادبي را نمي بيني كه از حافظ سخن بگويد و مردم ما كم تر از ماديات دور مي شوند كه به سخن عشق حافظ بپردازند.

به گزارش اين پايگاه خبري تحليلي اله كرم عباسي دانشجوي دكتري ادبيات دانشگاه  نجف آباد اصفهان در گفت و گو با چهارفصل با مقدمه اي از عدم توجه به شاعران آئيني و اشعار زيبنده و پرمحتواي شعرايي همچون حافظ كه آينه تمام نماي فرهنگ اصيل ايراني اسلامي هستند اظهار كرد: خواجه شمس الدين محمد حافظ شيرازي از بزرگ ترين شاعران ايراني است كه پيوسته در زندگي مردم ايران زمين حضور داشته است و ديوان آن را در هر خانه ايراني  كنار قرآن مجيد ميتوان يافت.

 

وي گفت: شايد پرسيده شود چرا حافظ اينگونه جايگاهي دارد؟ و چرا ديگر كتب شعر مانند كتاب حافظ اين همه ارزش و اهميت  ندارند؟!در پاسخ مي توان راز و رمز اين ارزش و اهميت را اين دانست كه با كمتر جست وجويي حافظ را چيزي غير از قرآن نگفته و ديوان حافظ چيزي جز قرآن نيست و از سوي ديگر آينه تمام نماي فرهنگ اصيل ايراني است.

 

عباسي در ادامه گفت: آينه تمام نماي فرهنگ قرآني و ايراني بودن حافظ يعني اينكه در اشعارش هر چه كه به عنوان باور، اعتقاد و آرمان ايران مي شناسيم  وجود دارد و اگر ما به قرآن اعتقاد  داريم حافظ هم دقيقاً قران را براي ما بازگو مي كند و از طرفي حافظ حافظه ملت ماست و به زباني ديگر قرآن را براي ما بازگو مي كند.

 

وي بيان كرد: وقتي حافظ مي گويد "آن ترك وَش كه صوفي ام الخباثش خواند، در اينجا شراب را مادر گناهان مي داند و كلام قرآن و پيامبر را مي گويد  و با زباني ديگر صوفي كه حافظ مي گويد ريا و رياكاري اي ناپسند است و رياكاران را به باد انتقاد مي گيردو ندا سر مي دهد  وآنان را رسوا مي كند و مي گويد:

دوش از مسجد سوي ميخانه آمد پيرما / چيست يارانِ طريقت بعد از اين تدبيرما

ما مريدان روي سوي قبله چون آريم چون / روي سوي خانه خمار دارد پير ما

 

اين فعال فرهنگي كهگيلويه وبويراحمدي ابراز كرد: حافظ در حقيقت روحيه ايراني را به تصوير مي كشد كه ريا ناپسند و پاكي و خلوص كارسازاست و در يك كلام شعر حافظ صداي سخن عشق است كه جاودانه مي ماند و هر صاحب ذوقي را به وجد مي آورد.

از صداي سخن عشق نديدم خوش تر / يادگاري كه در اين گنبد دوار بماند

 

وي در ادامه اظهار كرد: در اينجا عشق به خداوند منظور حافظ است و در شعر فارسي پس اززمان رودكي كه شعر به صورت مدون درآمد هيچ شاعري را نداريم كه همچون حافظ باشد و هم با فرهنگ اصيل ايراني خوب ارتباط داشته و هم با قرآن آشنايي داشته باشد و زمان فوت فرزندش فقط به خدا متوسل مي شود نه به دغلبازان و پيرزنان خرقه باز.

 

سالك حقيقي راه حقيقت  است، هر انديشه باطلي را غلط مي داند و فقط به خدا متوسل مي شود و حافظ در اين مضامين رفتن به سوي كوي ميكده عشق را در باطل دانستن هر انديشه غلط غير از راه رسيدن به خدا مي داند و مي گويد:

به کوی میکده هر سالکی که ره دانست / دری دگر زدن اندیشه تبه دانست

عباسي اظهار كرد: حافظ به زبان ما سخن مي گويد واگر ما ميگوييم الخلق عيال الله و بايد به مردم و خلق خدا كمك كرد و بايد جانب مردم را نگه داشت، حافظ در اين باره مي گويد.

هر آنكه جانب اهل خدا نگه دارد /  خداش در همه حال از بلا نگه دارد

 

وي در ادامه به برخي مضامين اعتقادي شعر حافظ اشاره كردو گفت: وقتي ما در اعتقاداتمان از توكل به خدا و كريم بودن خدا حرف مي زنيم حافظ اين مورد را در شعرش اينگونه بيان مي كند.  

پير دُردي كش ما گرچه ندارد زر و زور / خوش عطابخش و خطاپوش خدايي دارد

و اينگونه بيانات حافظ رسم دل كندن از دنيا بدون هيچ گونه طمع بيان مي كند و اينگونه القا مي كند هرچند چيزي در اين دنيا ندارد اما خدا را دارد و از تكبر به دور است، با خدا بودن را بر داشتن همه چيز ترجيح مي دهد وهيچ گاه اهل ظاهر گرايي نبودو نيازي به قدرتمندان و صاحب منصبان ندارد.

واعظ شحنه شناس اين عظمت گو مفروش / زانكه منزلگه سلطان دل مسكين است

 

وي  اظهار داشت: حافظ در رابطه با خود مي گويد اگر مشهور شده  و موقعيت و جا و جلالي پيدا كرده  بواسطه  بندگي خدا بود و توانايي و استعدادي بود كه خود داشت. و مي گويد:

من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب /مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند

وحافظ خود را از بندگان مخلص خدا مي داند و در بيت شعري مي گويد:

به غلامی تو مشهور جهان شد حافظ / حلقه بندگی زلف تو در گوشش باد

در اين اشعار هدف بيان اين است كه  كسي كه خدار ا دارد و از قرآن استمداد ميطلب مستحق است و مواردي كه عرض كردم راز و رمز ماندگاري حافظظ در ادبيات ايران است.

 

وي اظهار داشت:‌ بررسي حافظ براي همه ما واجب است زيرا حافظ اهل دورغ و دروغ گويي نيست و از حقيقت و سعادت مي گويد، جايگاه حافظ نه تنها در استان بلكه در كشور بسيار كم تر از ديگر كشورها است و حتي دركشورهاي غير مسلمان  افرادي هستند شيفته و مجذوب حافظ و مضامين ايشان اند.

 

عباسي در پايان به ضعف كهگيلويه وبويراحمد در شناخت حافظ و حتي توجه به حافظ اشاره كرد و گفت: ‌در استان كهگيلويه وبويراحمد هيچ محفل ادبي را نمي بيني كه از حافظ سخن بگويد و مردم ما كم تر از ماديات دور مي شوند كه به سخن عشق حافظ بپردازند و براي اينكه بتوان اندك تحركي در اين باره ايجاد كرد بايد در آموزش و پرورش، مدارس و دانگشاهها كرسي هايي براي شناخت و مطرح كردن متون واشعار شعرايي مثل حافظ، سعدي و... داشته باشيم.

انتهاي پيام/م.ن

تصاویر تکمیلی: 
حافظ،chaharfasl.ir

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا