نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. آبان 1394 - 11:47
قطعي مكرر آب آشامیدنی در برخي از مناطق و روستاهاي اقماري اطراف شهر ياسوج باعث نارضایتی مردم شده و از رويكرد دوگانه شرکت آب و فاضلاب شهري کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر سهمیه بندی آب بر اساس طایفه گلایه مند هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مردم شهر ياسوج مركز كهگيلويه وبويراحمد كه به شهر چشمه ساران و آب کشور معروف بوده امسال را به سختی از لحاظ كم آبی و قطعي مكرر آب پشت سرمی گذارد

 

اين موضوع در حالی رقم خورد كه مسولان شرکت آبفاي شهري استان با ذكر تنش آبي در بيشتر شهرهاي استان بارها و بارها در رسانه های مختلف از مشکلات کم آبی و گزارش های مردمی از قطعي چند ساعته آب در شبانه روز خبر می دهند، اما از پاسخگویی به قطعی آب آن هم در زوهای بارانی یاسوج سربازمی زنند.

 

 

تنش آبي در روزهاي باراني شهر ياسوج؟!!

 

قطعی مکرر اب آن هم در زواهایی که باران رحمت الهی بر پیکر رنجو و زخم خورده یاسوج به باریدن گرفته رنگ و بويي دوباره گرفت و در فصل هاي پربارش از شهر پر آب كشور هر روزها صداي العطش العطش مردم حاشيه مركز استان بلند می شود كه دليل آن نارضايتي از قطعي مكرر آب و يا سهل انگاري مسئولان آبفا را نشان مي دهد.

 

 

آب

موضوعي كه شايد در وهله اول كمبود بارش نزولات الهي را نشان می دهد اما روي سكه، چيزي ديگري است و آن هم طايفه بندي آب، بی تدبیری مسئولان و توجه نکردن مسئولان به مشکلات مردم  در برخي از مناطق حاشیه های مرکز یاسوج از جمله مهریان، بلهزار و مادوان را می رساند.

 

 

طايفه بندي‌ آب در روستاهاي اقماري مادوان

به طور مثال قطعي مکرر آب در روستاهاي اقماري شهر مادوان در فصل پاییز از يك تا چند ساعت فراتر رفته و به يك روز و چند روز رسيده و اين در حالي است كه روستاي پايين دست آن از نعمت آب چه در تابستان وچه در زمستان برخوردار است و تمامی رنج مشکلات بی آبی را مردم بالادست متحمل می شوند.

 

 

مردم پر آب ترين شهر ايران، تشنه عدالت آبي

 

مردم مرکز پرآب ترین استان کشور که بارها از مناطق شهرک جهاد، دولت آباد،سالم آباد، بنسنجان، تا مهريان ،بلهزار و مادوان از قطع آب گلایه کرده اند خواهان پاسخگويي مسئولان آبفا نسبت به اين موضوع آنهم در فصل زمستان هستند.

 

 

یکی از ساکنین خیابان انقلاب روستاي بلهزار به خبرنگار ما گفت: هفته گذشته با قطعی مکرر آب مواجه بودیم و متاسفانه هيچ كس پاسخگو ي شهروندان اين منطقه نيست.

 

 

آب

 

وي با بيان اينكه در فاصله 200متري در روستاهاي پايين دست آب هست ولي در اين منطقه كه بيشترین جمعيت را دارد در شبانه روز فقط يك ساعت آب در شبکه آبرسانی برقرار بوده، ابراز كرد: مشكل كم آبي و نبود آب كافي در روستاهاي بالادست شهرمادوان از حد خود گذشته است .

 

 

اين ساكن روستاي بلهزار با بيان اينكه متأسفانه آب در اين منطقه طايفه بندي شده است، ابراز كرد: متأسفانه ديده مي شود در برخي از مناطق شهر مادوان برخي از دانه درشت ها از لوله آب مصرفي شرب مردم براي آبياري باغات و مزارع خود استفاده كرده اند.

 

 

هدر روي آب در معابر بيشتر از مصرف آب شهروندان

 

وي شكستگي و تركيدگي مكرر لوله هاي آب و هدر روي آب در اين مناطق را بيش از گذشته دانست و افزود: به دليل ازدحام جمعيت در اين مناطق شبکه آبرسانی جوابگوي مردم اين منطقه نيست وقطعي مكرر آب دراين منطقه باعث مسائل عديده زيست محيطي شده است.

 

 

آب

 

اين ساكن روستاي بلهزاربا بيان اينكه مردم از نبود آب آشامیدنی سالم رنج می‌برند،ابراز کرد:این معضل بزرگ در مرکز یک استان که رودخانه‌ها و چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی در آن جاری است زیبنده ندانست.

 

 

وی با بیان این‌که شهر یاسوج از نقاط پر آب کشور و استان محسوب مي شود، ضعف مدیریت را عامل کم‌آبی در این روستاها دانست و افزود:‌ با مدیریت صحیح در بخش آب  نبايد هیچ مشکلی در تأمین آب برای مردم داشته باشیم.

 

 

از طرفی دیگر نبود لوله های آبرسانی استاندار و ظرفیت کم این مجاری آبرسانی به یکی از پرجمعیت ترین مناطق مرکز استان، مشکلی مزین بر علیت شده که این مردم همیشه از نبود آب آشامیدنی سالم محروم باشند.

 

 

 

مردم اين منطقه  شامل روستاهاي بلهزار ،مهريان و مادوان در گفت و گو با نماينده خود از نبود آب شرب مناسب وقطعي مكرر آن در بيشتر فصول سال مناطق گلايه دارند كه در اين زمينه زارعي نماینده شهرستانهای بویراحمد ودنا قول مساعد براي برطرف كردن حل معظل كم آبي اين مناطق را به آنانه داد، ولي اين در حالي است كه مشكل تنش آبي اين منطقه آن هم در فصل پاییز و زمستان بدتر از گذشته شده است.

 

 

آب

قطعي مكرر آب آن هم در روزهاي اول فصل بارش اين فكر را در ذهن مردم تداعي مي كند كه آيا قطعي آب در مناطق عمدي است يا سهوي.

 

 

مردم شهر ياسوج تنشه اي بر لب دريا

به نظر می رسد قطعي مكرر آب امسال در مركز استان به خصوص در روستاهاي اقماري اطراف ياسوج حاصل سوء مدیریت در آب و فاضلاب این شهر بوده، چرا که در پرآب ترین مرکز استان کشور از طرفی شاهد هدر روی آب در بيشتر معابرشهر یاسوج هستيم  و از طرف دیگر قطعی های مکرر در برخي مناطق موجب نارضایتی مردم از اين نهاد شده است.

 

حال باید نشست و نگریست، که آیا تدبیری ازسوی مسئولان دولت تدبیر و امید برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد یا دوباره آن را هم به گردن دولت های گذشته می گذارند.

 

 

لازم به ذکر است:شهرهای یاسوج ،مادوان،چیتاب، دهدشت ،بهمئی و سوق و شمار زیادی روستا در استان کهگیلویه وبویراحمد اینک با تنش و مشکل تامین آب مواجه اند.

 

گرچه داشتن 10درصد منابع آبی و یک درصد خاک کشور مولفه خوبی برای تامین آب استان کوچکی است که تنها 89صدم درصد جمعیت کشور را دارد ولی با این وجود کم آبی رنج باورنکردنی مردم کهگیلویه وبویراحمد، این غول آبی زاگرس است.

 

جوشش 700 چشمه و نزدیک 20 رودخانه ویژگی خاصی به کهگیلویه وبویراحمد داده است که مارون، خرسان، زهره، بشار ، نازمکان و خیرآباد از جمله پر آب ترین این شریان های حیاتی است.

منبع:بویر خبر

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا