نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. آذر 1395 - 8:55
غذاهای سنتی و بومی در کهگیلویه وبویراحمد یکی از ظرفیت های غنی، کم نظیر و در عین حال فراموش شده از گذشته های دور این دیار است که با احیا، شناسایی، برند سازی و حتی آموزش در این راستا می تواند به نقطه عطفی در رونق و توسعه گردشگری این استان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، یکی از دستور کارهای اساسی کارگروه گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد نیز موضوع احیا و معرفی برخی غذاهای بومی و سنتی خاص استان بود.

جشنواره سفره غذاهای سنتی نیز روزهای 25 تا 27 آذر سال جاری در شیراز برگزار می شود و کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان یکی از استان های پیشرو در امر پخت غذاهای بومی و سنتی در این جشنواره حضور فعال خواهد داشت.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بر ضرورت احیا و برندسازی غذاهای بومی و سنتی در نقاط مختلف استان تاکید کرد.
پژمان نیک اقبالی معتقد است که این استان ظرفیت غنی در غذاهای سنتی دارد و می توان از این مهم در راستای جذب گردشگر بهره مند شد.
وی ادامه داد: کهگیلویه و بویر احمد در تهیه غذاهای محلی همواره پیشرو بوده اما از آن غافل شدیم و باید از تمامی ظرفیت های موجود برای احیا و شناسایی غذاهای بومی و سنتی و اصیل استانی استفاده کرد.
وی خواستار تشکیل کمیته ای با محوریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همکاری برخی دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی در این راستا شد.
نیک اقبالی گفت: سرزمین زیبای کهگیلویه و بویراحمد با طبیعتی بکر، چشم نواز و سحرانگیز و همه مواهب خدادادی در کنار صفا و صمیمت مردمانش و حتی صنایع دستی و منحصر بفردش تاکنون در معرفی و شناسایی این ظرفیت منحصربفرد و کم نظیر غذاهای بومی و سنتی غافل مانده است.
برخی از غذاهای سنتی در کهگیلیویه و بویراحمد
** شله ماسی یا شله دووی
برای تهیه‌ این غذا، پس از جوشاندن دوغ، برنج را در آن می‌جوشانند و پونه و پیاز داغ را به آن اضافه می‌کنند و بعد از آنکه از حالت آبکی درآمد، در سینی می‌ریزند و وسط سینی را خالی می‌کنند و کره‌ محلی در آن می‌گذارند و هرکسی بخواهد از آن بخورد، کره را از وسط سینی روی غذا می‌ریزند و میل می کنند.
**شله شیری(شیر برنج)
برای تهیه شله شیری ابتدا برنج را در آب ریخته و بعد از نرم شدن، شیر را به آن اضافه می‌کنند و در عین حال که ساده درست می‌شود، بسیار خوشمزه است.
** شله ماشکی (ماشی)
مواد اولیه این خوراک نیز ماش و برنج است، ماش را آن قدر می‌جوشانند تا پوستهای آن باز شود و برنج را به آن اضافه می‌ کنند، سپس به آن پیاز داغ اضافه می‌کنند و این خوراک بیش‌تر در زمستان تهیه می‌شود
** شله (برنج) بادامی
شله بادامی مخلوطی از بادام کوهی و برنج است و نحوه پخت آن به این صورت است که در ابتدا بادام به همراه پوست آن توسط بَردِهر (آسیاب کوچک دستی) ریز ریز می‌شود، در آب جوشانده و بعد از مدتی برنج را به آن اضافه می‌کنند و بسیار خوشمزه است.
** کله جوشک یا کلک سوز
این غذا، به صورت ساده با دوغ تهیه می‌شود و ابتدا پیاز و پونه را در روغن تفت می‌دهند و پس از آن پیاز داغ را به دوغ اضافه می‌کنند و معمولا به تعداد هر نفر یک لیتر دوغ استفاده می‌شود و سپس کمی ادویه به آن اضافه می‌کنند و می‌جوشانند و زمانی که غلیظ و سبز رنگ شد، با نان محلی آن‌ را می‌خورند و این غذا بیشتر در مناطق گرمسیری استان در فصل بهار توسط عشایر مصرف می‌شود.
** آش کارده
برای تهیه‌ این غذا، کارده را که گیاهی کوهی با برگ‌های پهن است، خورد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود و بعد از 2 روز آب به آن اضافه می‌کنند و بعد از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود و این آش یکی از معروف‌ترین غذاهای این منطقه است که برای صبحانه استفاده می شود.
**پلو محلی
مواد اولیه آن برنج، قارچ و لیزک است و لیزک را با آب می جوشانند تا خوب نرم شود بعد برنج را به آن اضافه می کنند و قارچ خشک شده را تمیز و در آب نگهداری کرده تا نرم شود و سپس آن را به مخلوط برنج و لیزک اضافه می کنند تا دم بکشد.
** دمپخت
مواد اولیه این غذا برنج و ماش یا برنج و عدس و غیره است و ابتدا ماش یا عدس و یا افزودنی های دیگر مانند لوبیا را طوری می جوشانند تا نرم شود اما پوسته آن باز نشود، قبل از باز جدا شدن پوسته، برنج را به آن اضافه می کنند تا برنج هم نرم شود، سپس آن را آبکش کرده و دم می کنند.
**دنگو
آش دنگو از غذاهای محلی و سرشار از حبوبات در کهگیلویه و بویراحمد است و در فصل زمستان بیشتر رواج دارد چون به اعتقاد مردم استان این آش برای سرماخوردگی بسیار مناسب است.
** نان بلیط یا بلوط
قدیمی‌ترین نان محلی مناطق گرمسیری این استان نان بلیط یا نان بلوطی است و برای تهیه‌ این غذا پوسته‌ سخت بلوط را می‌گیرند و خشک می‌کنند و سپس پوسته‌ نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند، نیز می‌گیرند.
** نان برکو
برای تهیه‌ این نان، کلگ (عصاره بلوط) را با آرد گندم مخلوط می‌کنند و به‌صورت خمیر درمی‌آورند و سپس روی ساج پهن می‌کنند و این نان بزرگ‌تر از نان بلوط و شبیه نان لواش و مایل به قهوه‌ای روشن است.
** تلیت پیاز
برای تهیه‌ این غذا، پیاز را در روغن تفت می‌دهند و بعد از آنکه پیاز قرمز شد، ادویه به آن اضافه می‌کنند و سپس در آن، آب می‌ریزند و بعد از جوشیدن، آن ‌را با نان می‌خورند.

گزارش: حمید جهان

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا