نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. دى 1396 - 14:34
وجود 310 هزار حلقه چاه در سطح کشور که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از این تعدا به 1200 حلقه می رسد و سالانه با برداشتی در حدود 80 میلیارد مکعب آب و غیرقابل برگشت مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ چند سالی است که کشور ایران بخصوص مناطق جنوبی در کمبود ریزش نزولات آسمانی و بحران آب قرار دارد.

این خشکسالی را در تابستان به وضوح در قطعی شبانه روزی آب شرب کهگیلویه و بویراحمد به خصوص یاسوج و دیگر شهرهای استان مشاهده می نماییم.

نبود مدیریت صحیح و کارآمد بر میزان مصرف در مصارف خانگی و کشاورزی و همینطور حفر حلقه های متعدد چاه در این مناطق موجب شده است که سفره های زیر زمینی در حال خشک شدن باشند.

کمبود باران در این خشک سالی های پی در پی  و بیرون کشیدن ذخایر آب زیر زمینی به صورت غیر متعارف موحب گردیده که مناطق جنوبی کشور به خصوص استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در بدترین شرایط  آبی قرار گیرد.

وجود 310 هزار حلقه چاه در سطح کشور که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از این تعداد به 1200 حلقه می رسد و سالانه با برداشتی در حدود 80 میلیارد مکعب آب و غیرقابل برگشت مواجه هستیم.

وجود یک هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد در حالی است که این استان یک درصد خاک کشور را دارد که این تعداد چاه غیرمجاز و پیامدهای جبران ناپذیر افت سفره‌های آب زیرزمینی در این استان بیانگر ضعف نظارت بر برداشت آب از منابع زیرزمینی در گذشته بوده است.

به نظر می رسد مجوزهای غیرمجاز و ایجاد چاههای بیش از حد توان و ظرفیت استانی موجب شده است که استان پرآب چهارفصل دچار افت شدید کم آبی قرار گرفته است و این شدت قابل محسوس با رویه رو به رشد می تواند دچار بحرانی غیرقابل جبران تبدیل گردد.

سال 95زراعی جاری میزان بارندگی سی‌سخت 175میلی‌متر بوده که این میزان در مدت سال زراعی 94 به میزان 337.9 میلی‌متر بوده و سال زراعی 95نسبت به سال زراعی 94 به میزان 162.9میلی‌متر کاهش داشت.

بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 میلی متر کمتر است که امیدواریم با وجود سامانه های بارشی که در آینده به استان وارد می شوند ، شاهد مثبت شدن این آمار در سطح کل استان باشیم.

اگر بخواهیم معضل بی آبی و کم بارشی سالهای اخیر را مورد ارزیابی قرار دهیم به درستی در می یابیم که برداشت در برابر نزولات آسمانی غیراصولی بوده و با اسراف در مصارف خانگی و بخش کشاورزی و همینطور عدم نظارت کافی بر نحوع عملکرد مصرف کنندگان و تعدد غیرمجاز حلقه های چاه همه مزید بر علتی می باشد که این روزها بحران آب به عنوان سرفصل گفتمان ها و محافل گوناگون است.

به هرحال؛ برای رهایی از معضل کم آبی و صیانت از آبهای زیر زمینی که این روزها با افت شدید و بحران کم آبی کشور ایران بخصوص مناطق جنوبی با آن گرفتار آمده است باید با فرهنگ سازی درست مصرف کردن آب در جامعه و نظارت بهتر متولیان امر در جهت بهره وری علمی و ممانعت از ایجاد حلقه های غیر مجاز در سطح کشور و استانها نهایت حمایت و تلاش خود را در این راستا بکار گیرند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی