به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ هر چه زمان به جلو حرکت می کند مقوله واردات لوازم آرایشی بیش از پیش بیشتر می شود و مبحث آرایش کردن در جامعه زنان و گاها مردان رو به فزونی می یابد.
واردات انواع اقلام آرایشی با مارک ها و برچسب های خارجی آنقدر در بازار ایران بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است که مارک دیروزی در برابر مارک های نو ظهور شرکت های سود جو رنگ می بازد و جامعه آرایشی این دیار چشم انتظار مارک فردای دگرند.
این روزها در بعضی از خانواده های حتی کم بضاعت و فقیر استان کهگیلویه و بویراحمد آرایش کردن به عنوان امری لاینفک و حتی از نان شب واجب تر به نظر می رسد. نگاه بدبینانه به چهره ظاهری و خدادادی و روی آوردن به قلم کاری و مالیدن انواع کرم ها و رنگ های مصنوعی بیماری زا آنقدر در فرهنگ ما رخنه کرده است که هیچگاه دوست نداریم در آیینه حقیقت نما چهره اصلی و مادر زادی خود را به نظاره نشینیم.
قاچاق کالاهای آرایشی از سوی سودجویان بازاری از یک طرف و نگاه افراطی گرایانه نسبت به آرایش کردن از سوی دیگر سبب گردیده است که راه را از بیراهه تشخیص نداده و چه بسیار در این صراط پر فراز و نشیب دچار دردسرهای اجتماعی و خانوادگی نظیر طلاق و جدایی گشته ایم.
آمارها نشان می دهد سهم کثیری از مشکلات خانوادگی و زناشویی در جامعه ما بخصوص قشرهای کم مرفه از طریق بدسلیقگی در نحوه رفتارها و هنجارهای اجتماعی شکل گرفته که گاها با آرایش های غلیظ و نمایان شدن در محافل گوناگون موجب یک ناهمگونی در بستر خانواده و بالاخره طرد از این کانون مسالمت آمیز شده است.
نبود معیار در زیباشناسی حقیقی و دوری از مسائل و رفتارهای غیرقابل اعتمادساز در روند اعتمادسازی جامعه و به تبعه آن در خانواده تاثیر گذاشته که امروزه شاهد بالاترین آمارها در سطح طلاق و از هم گسیختگی زوجینی هستیم که به درستی پای در جاده خانوادگی نفشرده اند و حسن زیبارویی و اصل مهرورزی را در آرایش های کذایی و خیابانی به همین راحتی عوض کرده اند.
در جامعه ای که فروشگاههای آرایشی آن از اغذیه فروشی ها و مواد غذایی سبقت بگیرد این همان روند رو به رشد و شبیخون فرهنگ غربی است که به صورت ملموس در مراکز شهرها رسوخ پیدا نموده و برای پیاده کردن اهداف اصلی خود که همان فروپاشی نهاد خانواده است اقدامی جدی را دنبال می نمایند.
بنا بر فرمایشات معصومین و بزرگان دین؛ آرایش کردن برای خانواده و در چارچوب تعریف شده هیچ منع و مشکلی نمی پذیرد ولی اگر این چارچوب و شاکله اصلی صیانت نگردد این همان چهره شیطانی و بزک نمایی است که برای داد زدن و هورا کشیدن به شخصیت انسانی در بازارها به فریاد می افتد.
در حال حاضر کمپانی های سودآور و دلالان فرصت طلب بیشترین منفعت خود را از ناحیه فروش و نوآوری مواد آرایشی بدست می آورند و هر روز شاهد تبلیغ انواع تولیدات و نمونه های اقلام آرایشی با برندهای فریب نما هستیم و البته آنچه در این بین ضرر و خسران می بیند همانا بنیان محکم و مورد ستایش خانواده است که در اثر بی بصیرتی و ضعف اعتماد و اطمینان از مسائل روحی و روانشناختی به بن بست می رسند.
بازار آرایشگاهها و فروشگاههای آرایشی روز افزون در سطح شهر یاسوج و میزان کسب درآمد متصدیان امر از این راه نشان دهنده فاصله گرفتن مردم ایل و تبار زاگرس نشین از خوی و خلقت اجدادی و روی آوردن به یک سری فرهنگ غلط و غیر قابل باور است که بطور کلی در رسومات ایلیاتی و قبیله این دیار مردود و محکوم به فنا می گردد.
به نظر می رسد برای رهایی از این معضل فراگیر و در حال رشد باید با ایجاد فرهنگ سازی و روابط قابل تکریم به بنیان خانواده راه عبور این جاده سرطان زای درون خانه و بیرون از خانواده را سد نماییم. رخسار زنان صاحب ریشه در فرهنگ اصیل ایلیاتی مان را به شفاعت اعتماد و اطمینان در روابط به همدلی بر چهره های تصنعی ارجعیت داده تا در این دوران پرهیاهو و گوش شیطان وا شده، دنیای خانواده را سالم تر برای فرزندان و ذریه خود به ودیعت بگذاریم.
به هرحال؛ آرایش کردن و آراییدن دارای شرایط خاص خود است و اگر از چارچوب این مقوله عدول نماییم و در بازار آرایشگرها سبب آشفتگی اذهان حساسیت زا شویم باید هم در پیشگاه خانه و هم خدای خانواده جوابگوی اعمال خارج از شئونات اخلاقی خود باشیم که شاید به هیچ وجه قابل جبران نباشد.
انتهای پیام /
نظرات کاربران