نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. دى 1396 - 8:35
در جامعه ای که فروشگاههای آرایشی آن از اغذیه فروشی ها سبقت بگیرد این همان روند رو به رشد و شبیخون فرهنگ غربزدگی است که به صورت آشکار در مراکز شهرها رسوخ پیدا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ هر چه زمان به جلو حرکت می کند مقوله واردات لوازم آرایشی بیش از پیش بیشتر می شود و مبحث آرایش کردن در جامعه زنان و گاها مردان رو به فزونی می یابد.

واردات انواع اقلام آرایشی با مارک ها و برچسب های خارجی آنقدر در بازار ایران بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است که مارک دیروزی در برابر مارک های نو ظهور شرکت های سود جو رنگ می بازد و جامعه آرایشی این دیار چشم انتظار مارک فردای دگرند.

این روزها در بعضی از خانواده های حتی کم بضاعت و فقیر استان کهگیلویه و بویراحمد آرایش کردن به عنوان امری لاینفک و حتی از نان شب واجب تر به نظر می رسد. نگاه بدبینانه به چهره ظاهری و خدادادی و روی آوردن به قلم کاری و مالیدن انواع کرم ها و رنگ های مصنوعی بیماری زا آنقدر در فرهنگ ما رخنه کرده است که هیچگاه دوست نداریم در آیینه حقیقت نما چهره اصلی و مادر زادی خود را به نظاره نشینیم.

قاچاق کالاهای آرایشی از سوی سودجویان بازاری از یک طرف و نگاه افراطی گرایانه نسبت به آرایش کردن از سوی دیگر سبب گردیده است که راه را از بیراهه تشخیص نداده و چه بسیار در این صراط پر فراز و نشیب دچار دردسرهای اجتماعی و خانوادگی نظیر طلاق و جدایی گشته ایم.

آمارها نشان می دهد سهم کثیری از مشکلات خانوادگی و زناشویی در جامعه ما بخصوص قشرهای کم مرفه از طریق بدسلیقگی در نحوه رفتارها و هنجارهای اجتماعی شکل گرفته که گاها با آرایش های غلیظ و نمایان شدن در محافل گوناگون موجب یک ناهمگونی  در بستر خانواده و بالاخره طرد از این کانون مسالمت آمیز شده است.

نبود معیار در زیباشناسی حقیقی و دوری از مسائل و رفتارهای غیرقابل اعتمادساز در روند اعتمادسازی جامعه و به تبعه آن در خانواده تاثیر گذاشته که امروزه شاهد بالاترین آمارها در سطح طلاق و از هم گسیختگی زوجینی هستیم که به درستی پای در جاده خانوادگی نفشرده اند و حسن زیبارویی و اصل مهرورزی را در آرایش های کذایی و خیابانی به همین راحتی عوض کرده اند.

در جامعه ای که فروشگاههای آرایشی آن از اغذیه فروشی ها و مواد غذایی سبقت بگیرد این همان روند رو به رشد و شبیخون فرهنگ غربی است که به صورت ملموس در مراکز شهرها رسوخ پیدا نموده و برای پیاده کردن اهداف اصلی خود که همان فروپاشی نهاد خانواده است اقدامی جدی را دنبال می نمایند.

بنا بر فرمایشات معصومین و بزرگان دین؛ آرایش کردن برای خانواده و در چارچوب تعریف شده هیچ منع و مشکلی نمی پذیرد ولی اگر این چارچوب و شاکله اصلی صیانت نگردد این همان چهره شیطانی و بزک نمایی است که برای داد زدن و هورا کشیدن به شخصیت انسانی در بازارها به فریاد می افتد.

در حال حاضر کمپانی های سودآور و دلالان فرصت طلب بیشترین منفعت خود را از ناحیه فروش و نوآوری مواد آرایشی بدست می آورند و هر روز شاهد تبلیغ انواع تولیدات و نمونه های اقلام آرایشی با برندهای فریب نما هستیم و البته آنچه در این بین ضرر و خسران می بیند همانا بنیان محکم و مورد ستایش خانواده است که در اثر بی بصیرتی و ضعف اعتماد و اطمینان از مسائل روحی و روانشناختی به بن بست می رسند.

بازار آرایشگاهها و فروشگاههای آرایشی روز افزون  در سطح شهر یاسوج و میزان کسب درآمد متصدیان امر از این راه نشان دهنده فاصله گرفتن مردم ایل و تبار زاگرس نشین از خوی و خلقت اجدادی و روی آوردن به یک سری فرهنگ غلط و غیر قابل باور است که بطور کلی در رسومات ایلیاتی و قبیله این دیار مردود و محکوم به فنا می گردد.

به نظر می رسد برای رهایی از این معضل فراگیر و در حال رشد باید با ایجاد فرهنگ سازی و روابط قابل تکریم به بنیان خانواده راه عبور این جاده سرطان زای درون خانه و بیرون از خانواده را سد نماییم. رخسار زنان صاحب ریشه در فرهنگ اصیل ایلیاتی مان را به شفاعت اعتماد و اطمینان در روابط  به همدلی  بر چهره های تصنعی ارجعیت داده تا در این دوران پرهیاهو و گوش شیطان وا شده، دنیای خانواده را سالم تر برای فرزندان و ذریه خود به ودیعت بگذاریم.

به هرحال؛ آرایش کردن و آراییدن دارای شرایط خاص خود است و اگر از چارچوب این مقوله عدول نماییم و در بازار آرایشگرها  سبب آشفتگی اذهان حساسیت زا شویم باید هم در پیشگاه خانه و هم خدای خانواده جوابگوی اعمال خارج از شئونات اخلاقی خود  باشیم که شاید به هیچ وجه قابل جبران نباشد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی